Tävla dräktigt sto

Habina

Trådstartare
Jag har funderat lite kring regeln i TR att dräktiga ston inte får tävla från månad fem och framåt. Är det någon som har någon idé kring varför man valde just femte månaden? Det är ju inte så att stoet blir tyngre och tröttare just precis då eller att hon är mer känslig för smitta.

Blir mitt sto dräktig tänker jag inte åka iväg med henne någonstans öht, men det finns ju digitala tävlingar som kanske fortfarande pågår. Dessutom tycker jag det är intressant kring HUR man ska rida sitt dräktiga sto, finns det forskning bakom TR-regeln som kanske gör att det är klokast att trappa ned träning och bara mysrida? Kanske sluta hoppa?

Nyfiken på hur ni andra tänker kring detta.
 
Jag som inte bor i Sverige utan i ett land där virusabort inte är anmälningspliktigt (säg hej till stenåldern) och vi varje år har mängder med EHV-1 utbrott i kombination med att man får tävla dräktiga ston tycker mer än någonsin att det är en bra regel. FEI har 120 dagar.

Därmed inte sagt att man inte kan motionera dräktiga ston 🙃
 
Jag vill inte tävla dräktiga ston alls, tycker att det är en onödig risk om jag lagt ner mycket tid, omsorg och pengar på att hitta lämplig hingst, betäcka osv. Tycker väl kanske att man får välja om man vill ha stoet som avels- eller tävlingshäst, känns inte helt optimalt att försöka kombinera båda samtidigt.

Att däremot rida ett dräktigt sto som inte har föl vid sidan tycker jag känns helt okej, och till och med kan vara lämpligt. Själv råkade jag köpa ett dräktigt sto som varken säljaren eller jag visste var dräktig och henne red jag ju därmed längre än jag skulle gjort om jag vetat. Hon var pigg, glad och väldigt ridbar större delen av sin dräktighet - det var först när det var ca 2 månader kvar som vi fattade misstankar och hon började kännas lite tyngre/segare i ridning. Med facit i hand hade jag gett henne ledigt tidigare än så, men kanske inte jättemycket med tanke på att hon ändå kändes så väldigt bra i ridningen. Tänker att det nog, precis som med gravida kvinnor, kan vara väldigt olika hur mycket det känns okej att röra på sig!
 
Jag som inte bor i Sverige utan i ett land där virusabort inte är anmälningspliktigt (säg hej till stenåldern) och vi varje år har mängder med EHV-1 utbrott i kombination med att man får tävla dräktiga ston tycker mer än någonsin att det är en bra regel. FEI har 120 dagar.

Därmed inte sagt att man inte kan motionera dräktiga ston 🙃

Ja, alltså jag är inte emot regeln. Bara nyfiken på varför just femte månaden är gränsen. Tror att TR är uppdaterat till 120 dagar nu också (vilket blir mer eller mindre samma sak, 30x4 =120).
 
Ja, alltså jag är inte emot regeln. Bara nyfiken på varför just femte månaden är gränsen. Tror att TR är uppdaterat till 120 dagar nu också (vilket blir mer eller mindre samma sak, 30x4 =120).
Är det inte för att ha lite marginal mot de sista månaderna då fostret har den största tillväxten?
 
Jag undrar om det finns något egentlig orsak till just den tidsgränsen mer än att man insett att det måste finnas en gräns och så har man tagit en siffra som känts rimlig.

Egentligen skulle det vara enklast att ston som konstaterats dräktiga inte får tävla, men då kanske folk blir vansinniga. ;) Jag begriper iaf inte varför man ska ut och tävla med ston som är tänkta till avelsboxen...
 

Liknande trådar

Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Cheraderama
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 025
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 177
Senast: Lyxzen
·
  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 087
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp