Tävla eller inte? hjälp mig!

Hästen är 10år, vi har tävlat 1.20, men hon har haft en massa otursskador (fastnat i hagen, gått omkull,hovböld, sadelproblem, alltså inga ledskador, aldrig varit halt)
så vi har först detta år (förutom när hon var sex) tävlat
mycket och allt har flytit på , utan avbrott..

Hon skulle i helgen ha gått 1.10,1.20.
Hon hoppar väldigt lätt runt en 1.10,men hoppar ofta lite för högt över hindren..
http://community.webshots.com/photo/92380395/92380627DdVCgR
MVH julia_v
 
Jag förstå att det låter nonchalant :o
Men hon har fungerat mkt bra denna höst fram tills
för några veckor sedan, jag är väldigt medveten om hur hon blir så jag sitter inte ner på henne, jobbar henne bara i låg form och försöker "sjukgymnastisera" henne, hon är regelbundet kollad av min equiterapeut.
Jag hoppade denna vecka (träningen) för att just hoppningen
är det som gör att hon "lossnar" i kroppen och blir mjukare.
Jag skulle aldrig ha hoppat henne om jag inte hade märkt
sååå stor skillnad på henne efter att kroppen hade hoppat :smirk: (blir bättre och bättre ju fler språng hon får, mest småhinder, gymnastikhoppning)

Streching vore nog bättre som du säger, jag är ingen expert på det området :o, men de enklaste kan jag ju...

Hon ska gå ut (för hand) i skogen idag, och i morgon ska jag jogga henne och känna på henne, på söndag rider jag fram
henne (om hon känns ok i morgon)och känns hon riktigt bra så går jag in och hoppar en lugn runda, utan press.
1.20 avstår jag nog redan nu.

tack så mycket för era svar!!!!

julia
 
Hej på dig!

Jag skrev ett PM till dig förra veckan
men jag är osäker på att det verkligen gick i väg :confused:
 
Rid och hoppa fram, känns hon ovillig på framhoppningen, stryk dig i sista minuten.

Din häst är ju extremt känslig, att hon i början känns spänd är ju med största säkerhet för att hon extra mkt känner efter OM det är obehagligt!
Ngt som min fysioterapeft lärt mig heter "muskelminne".
Hästen har inte ont, men den går och spänner sig pga "det gjorde ju ont förra gången".

Sedan om framhoppningen känns bra, rid första klassen.
Känns det också helt ok, rid fram till den andra, men märks obehag där på framhoppningen, stryk dig i andra klassen.
 
Jag tycker att du ska vara med och tävla av den enkla anledningen att jag är egoist. Jag ska nämligen försöka åka och titta på tävlingarna då jag vill se en kompis som också ska vara med och då vore det ju väldigt roligt att få se dig och pållan!
Skämt åsido så har du väl fått jättebra råd i att se hur hon fungerar på framridningen och stryka dig i sista minuten om det inte känns ok.
 
Jag fick ett svar på min fråga och skickade ett tbx!Var det det du menade?
 
Jo du har så rätt, men nu HAR hon ont, hon ville inte
ha sadel på sig igår, och var spänd när jag tömkörde,
men som sagt så blir hon bättre av att röra på sig och jobba..
Så än så länge tror jag inte att hon "känner efter"
utan hon gör allt man ber henne om , stannar inte, tvekar inte.Men det klart att hon säkert minns hur det kändes dagen
innan i början av passet, för hon är likadan varje
början av ett pass, alltså får man henne avslappnad
och loss i slutet av ett pass så är hon lika stel nästa dag
i början ändå :(
men det kan ju bli så om ett tag om hon får gå och ha lite ont..men jag ska inte hoppa mer efter denna helg, utan ta det lugnt med tömkörning och lättare arbete.
Jag rapporterar till dig hur jag gjorde osv :)
 
:D EGO!!!
Just det med, alla hemma vill komma och titta, och förväntar
sig att vi ska göra bra i från oss :crazy:
Och så kommer du ;)
Du får komma och titta på framridningen, i värsta fall hälsa
på henne i hagen :(
 
Jag tycker du ska åka till tävlingen.
På framhoippningen så lär du ju känna om hon hoppar som hon brukar. Käns hon inte ok, så stryk dig.

Käns hon bra på framhoppningen så är det bara till att gå in och rida klassen, käns hon inte okej inne på banan så är det bara till att utgå!

Du känner din häst bäst, och vet vad som är bra för den!
 
Okej!

Ska göra så, precis som du säger så känner jag min häst
bäst, tänker strunta i att folk kommer att tjata :mad:
Ibland är det som om folk inte förstår hur man resonerar,
samma när jag tävlade förra helgen, de som såg henne inne på banan, kunde inte förståååå varför jag inte hoppade en klass till...
 
Nu är jag hemma!

Det gick ok, på framridningen var hon helspänd och bara drog
järnet samtidigt som hon bockade allt vad hon hade när man tog en förhållning el skulle svänga :crazy:

Men inne på banan sansade hon sig, och vi RULLADE en bom,
så irriterande, hon var knappt i den, men efter ett tag så rullade den av .. :mad:

Sprången var helt ok, inte lika runda som vanligt men
godkänt!!

Jag valde att stryka mig i andra klassen, hon gjorde nog sitt bästa och det kände ojuste att hoppa en till :smirk:

Nu är det b-vitamin spruta och tömkörning som gäller till veckan!!

tack för er hjälp!

julia
 
Så bra att det gick bra, (förutom de förargliga fyra felen)!
/P
 
tack, ja de var irriterande, en del hästar kan vara i varenda bom, ändå ligger de kvar...
Sådan tur har aldrig jag :devil:
 
ja, hon är en liten pärla , gumman :love:
Hon tog tag i saken själv, när matte ansåg att:nej, detta
går inte :crazy:, när vi kom mot kombinationen helt fel..
och kastade upp tassarna , och matte fick hänga med..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 150
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp