Tävla eller inte? hjälp mig!

J

julia_v

Jag har ett dilemma...

Läget är så här: Min häst har nu en period varit väldigt spänd och låst i sin kropp, hon blir varje höst
i samband med pälssättning såhär..

Jag har ju självklart proppat i henne b-vitaminer,
jobbar henne i låg form (så gott det går), sitter inte ner
på henne, ser till att hon är varm, och masserar rygg & nacke varje dag före & efter jobb.

Framtills i går har hon hoppat lika dant som hon alltid
gör, även fall hon inte har varit ok på backen,
hoppningen har varit som en medicin för henne, för med hjälp
av hindren så lossnar hon och spänner av ..

Jag var och tävlade förra helgen , men valde att endast rida en klass, hon hoppade även då bra, och vi petade ett i omhoppningen (mitt fel).

men i går på hoppträningen var hon helspänd i ryggen och jobbade sämre med bakdelen (hästen har naturligt mkt bra bakbensaktivitet), sprången var inte bra och hon ville inte använda sin rygg.
Men med lätt sits, lite gymnastikhoppning så lossnade hon till slut och de sista sprången på lite högre höjd var kalasbra!

Grejen är att vi har tävling hemma på klubben till helgen
och jag är anmäld till två klasser, jag hade tänkt att hoppa
första och om hon känns RIKTIGT fin så hoppar jag en till,
känns hon det minsta spänd osv så stryker jag mig i den andra klassen..

Men nu börjar jag tveka om jag överhuvudtagen ska tävla??

Grejen är att efter flera års krångel med sadlar så hittade
jag äntligen den perfekta sadeln i våras och efter det så
har hon blivit en helt annan häst (hoppar mkt bättre, med mera rygg, mindre stressad och mkt mera avslappnad, hon har även fått ett stort fötroende för mig och hoppar numera i de flesta lägen, och slår hon sig en gång så törs hon hoppa igen)
Så det jag är livrädd för är att hon hoppar för att hon så gärna vill och hon tycker att det är så roligt, även fall det gör lite ont...och att hon med detta kan tappa förtoendet för mig (igen) och att det sätter sig i huvudet på henne osv osv... :confused:

Hur ska jag göra?
Ska jag stryka mig helt, eller ska jag testa och hoppa en klass för att det är hemma? :confused:
Hur skulle ni resonera?
MVH julia
 
Jag skulle nog testa att rida en klass. Sedan skulle jag till följande år planera in en viloperiod just på hösten när hon sätter päls och istället skippa vintervilan. Ta en kortare vila 2-3 veckor på våren och sedan rida nästan hela sommaren.
 
tack för ditt svar!

Kanske skulle vila henne nästa höst... :smirk:
men någon sommar/vår vila brukar hon inte ha.
 
Jag tycker nog att du kan testa att tävla, om hon känns bra på framridningen så gå in på banan annars kan du ju alltid stryka dig i sista minuten. Samma gäller till andra klassen - känns hon bra i första (och på framridningen innan) så kan du rida den andra oxå. Lyssna till henne så blir det säkert bra! :)

Känns hon "spänd/dålig" inne på banan så är det ju faktiskt bara att utgå och åka hem igen. Har själv gjort det på mitt sto en gång när hon var brunstig och inte alls lyssnade på mig som hon brukar..

Lycka till och hoppas att hon snart känns som vanligt igen! :)
 
Tack för ditt svar!!

men jag tycker att det är märkligt iallafall att inte
fler kan svara :confused: :(
 
Jag har inte sett tråden förrens nu :D

Jag tycker absolut att du ska testa att rida en klass. Det kan ju vara så att hon/du bara hade en dålig dag på träningen. Har man haft problem så vet jag av egen erfarenhet att man nästan kan bli lite överbeskyddande och tro att det är fel igen så fort de visar minsta lilla tecken på en tillbakagång.

Men du, tänk på att du också måste vara avspänd på tävlingen, för att hon ska bli det, så att det inte är så att du spänner dig och "letar" efter hennes spänningar. Du fattar vad jag menar va? ;)

Lycka Till!
 
Tycker nog som de flesta andra, starta första klassen och bara om hon, precis som du säger, känns RIKTIGT fin, rida andra oxå.
 
:o
Jo jag vet, det blir ju lätt så..
I går VAR hon extra spänd/öm, men jag blir då lite
uppgiven, och "ger upp" lite i min ridning..

Jag startar på söndag om hon inte blir sämre, ska
köra henne i "double lounge" i kväll, skritt i morgon och
DL igen på lördag, så att hon slipper ha ryttare på ryggen.

Men jag hoppar endast andra klassen om det känns RIKTIGT bra!

tack för ditt svar!
 
Då är jag en motvallskärring nu, men jag tycker att du skall avstå från det om det är så att du känner att hästen är spänd/stel/ motvillig

För min ringa erfarenhet av stela/spända hästar är att de snabbt kan börja förknippa det med div arbete man vill att de skall utföra

Sedan om du tycker att det inte känns riktigt ok så är det en god anledning att avstå, det kommer ju fler tillfällen??
 
Så säger min mamma också...
Det är ju det jag är LIVRÄDD för att jag ska förstöra
det vi har , vårat samarbete som finns nu, att hon litar
så på matte, plus att hon har haft ont förr och hoppat,
och krachat ... :crazy:
Det är ett sto med mycket temprament som talar om när det är fel osv, men samtidigt så VILL hon så j-a mycket..
 
Just därför, om du är osäker på att förstöra något, så avstå hellre.

Jag försöker gå efter den linjen att om det inte känns bra till iallafall 80% så avstår jag hellre, just för att det skall kännas tryggt, säkert och roligt tillsammans, inte bråkigt, och osäkert.

Har hästen en historia bakom sig med spänd rygg osv så gå försiktigt fram, Min häst hade trasiga muskler i ryggen för snart 3 år sedan som hon kommer ihåg

är hästen spänd nu så lär det inte bli bättre av att tävla tror jag.
Lycka till, hur du nu än gör.

mvh/ Anita
 
Tycker att du ska start, men känns det fel redan på framhoppningen kan du avbryta redan där.

Det är möjligt att han har det så jobbit iomed pälssättingen att det inte räcker med B-vita min utan att hon behöver ta det lite lugnare någon vecka/veckor.
 
Tycker det låter bra det du skrev. Så kan du ju se på söndag. Du känner ju ändå din häst bäst. Jobbar du henne från marken så är det ju också lätt att se hur väl hon jobbar/inte jobbar med ryggen.
 
Å ena sidan brukar det ofta gå bättre än man tror (när man har funderat på hästens problem ett tag är det ju lätt hänt att man blir jättepessimistisk och tror att det värsta ska hända, inte sant?). Å andra sidan ångrar man sällan en start man inte gjort.

Jag hade nog ridit lite försiktigt dagen innan tävlingen för att känna hur det känns. Känns det skapligt då hade jag startat, om inte hade jag stått över. Om du startar kanske du inte ska sätta alltför stor press på henne i t.ex. omhoppningen utan låta henne få en "behaglig" runda.

Sedan beror det ju också lite på hur gammal/rutinerad din häst är. Är det en rejäl anstränging för henne, eller hoppar hon lätt runt banan.
 
jag tror att hästar alltid försöker vara till lags och att de nonchalerar smärta så gott det går. Det är ju så att de är bytesdjur och om ett bytesdjur utmärker sig genom att visa att det har ont så är dagarna räknade...
Därför är det rätt slappt av dig att säga att "hon varje höst blir så här" utan att fatta att enbart B-vitamin inte hjälper, du måste vara lite förutseende också. Bättring till i vår! ;)
Massage av rygg och nacke före jobb är jättebra, men stretcha efteråt i stället för att massera.
Jag är ju amatör, men det låter som att du hoppar väldigt mycket, tävlar hästen två helger i rad behöver den knappast träning därimellan tycker jag.
Hemmatävlingen; rid fram och känn efter supernoga hur hon känns och rid så länge det känns bra. Men var ärlig då och håll dig till planen. Gör inte som jag gjorde sist; när hästen stoppade på första tänkte jag "nu tar jag bara ett hinder till och sen får det vara" - det språnget var kalasbra och då hoppade jag tre till - och så stannade hon igen... Så dumt av mig att inte gå ut från banan med det där kalasbra språnget kvar i hjärtat!
Håll känslan!
/P
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 465
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp