Tävla: Hur högt upp i åldrarna?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina hundar.
Så kom jag att tänka på dressyren, den som väl anses som minst "slitsam" av ridsportgrenarna. Hur långt upp i åldrarna tycker ni man kan tävla hästarna? Och på vilken nivå? Hur tänker ni öht kring det?

H.H fyller ju 17 år i början av april. Har med mig, de senaste 3 säsongerna, gått på LB nivå. Jag har inga planer på att lägga ner detta, så länge vi båda tycker det är roligt och det funkar bra för oss. Jag är inte alls främmande för att vi fortfarande kommer harva LB:3or i Sörmland när han är 20 år om vi säger så. :D
Samtidigt tycker jag ofta att han, särskilt förra året, var bland de äldsta hästarna i startfältet, på dessa lokala/regionala LB-klasser. Frånsett rena unghästar, var de flesta födda typ 05-10. Någon enstaka 03-05. H.H född -02 ofta bland de iaf 3 äldsta. På en tävling var det dock ett sto född på 80-talet (!) som var med, dock i MsvC klassen t.om. Det var riktigt häftigt att se! :love: Men annars, på det stora hela, verkar det dock som att de flesta är max 15 år.
 
Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina hundar.
Så kom jag att tänka på dressyren, den som väl anses som minst "slitsam" av ridsportgrenarna. Hur långt upp i åldrarna tycker ni man kan tävla hästarna? Och på vilken nivå? Hur tänker ni öht kring det?

H.H fyller ju 17 år i början av april. Har med mig, de senaste 3 säsongerna, gått på LB nivå. Jag har inga planer på att lägga ner detta, så länge vi båda tycker det är roligt och det funkar bra för oss. Jag är inte alls främmande för att vi fortfarande kommer harva LB:3or i Sörmland när han är 20 år om vi säger så. :D
Samtidigt tycker jag ofta att han, särskilt förra året, var bland de äldsta hästarna i startfältet, på dessa lokala/regionala LB-klasser. Frånsett rena unghästar, var de flesta födda typ 05-10. Någon enstaka 03-05. H.H född -02 ofta bland de iaf 3 äldsta. På en tävling var det dock ett sto född på 80-talet (!) som var med, dock i MsvC klassen t.om. Det var riktigt häftigt att se! :love: Men annars, på det stora hela, verkar det dock som att de flesta är max 15 år.

För mig är åldern ingen siffra. Det handlar om hur pass fräsch hästen är. En häst som tränas dressyr korrekt bör ju inte vara paj innan 20 förutsatt att den inte har medfödd problematik alt har skadat sig.

Och att rida lätta klasser går ju utmärkt utan att man tränar överdrivet mycket. Så jag ser inte hur det skulle vara ett problem att starta det ens på en fräsch 25-åring.

Nu var ju min förra häst en ponny och av raser som brukar leva längre än halvblod tex. Men han reds lektion på när han var 30 år. Han rejsade ifrån ett fullblod i skogen då, han orkade utan problem träna läggningar med mig på etc. En sån häst hade ju absolut utan problem klarat av att starta lätta klasser. Visst tog man mer hänsyn till honom i träningen för att inte pressa för hårt och vi hoppade ju liksom inte mer än någon pinne i skogen typ. Men lätta klasser är ju inga problem för en frisk häst.

Mina tränare har haft hästar som kunnat prestera upp i åren. Bla en 30-åring som fortfarande gjorde levad etc. Den skulle man absolut kunnat tävla som 30-åring om man nu velat.

Kollar man spanska ridskolan tex så är ju deras hästar som bäst när de börjar närma sig 20. Det tar ju tid att utbilda hästar så pass långt.

Så den här ålderhetsen om att hästar är gamla vid 18 etc förstår jag inte. Tränas de rätt brukar de kunna hålla väldigt mycket längre. Och då kan man absolut tävla dem med, på den nivå de är.
 
Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina hundar.
Så kom jag att tänka på dressyren, den som väl anses som minst "slitsam" av ridsportgrenarna. Hur långt upp i åldrarna tycker ni man kan tävla hästarna? Och på vilken nivå? Hur tänker ni öht kring det?

H.H fyller ju 17 år i början av april. Har med mig, de senaste 3 säsongerna, gått på LB nivå. Jag har inga planer på att lägga ner detta, så länge vi båda tycker det är roligt och det funkar bra för oss. Jag är inte alls främmande för att vi fortfarande kommer harva LB:3or i Sörmland när han är 20 år om vi säger så. :D
Samtidigt tycker jag ofta att han, särskilt förra året, var bland de äldsta hästarna i startfältet, på dessa lokala/regionala LB-klasser. Frånsett rena unghästar, var de flesta födda typ 05-10. Någon enstaka 03-05. H.H född -02 ofta bland de iaf 3 äldsta. På en tävling var det dock ett sto född på 80-talet (!) som var med, dock i MsvC klassen t.om. Det var riktigt häftigt att se! :love: Men annars, på det stora hela, verkar det dock som att de flesta är max 15 år.
Lokal nivå går ju så länge hästen håller,
Vet hästar på 22år som gått lokal ft och 25åringar som går hubertusjakter.
Håller hästen en bra form och har förberedelserna så varför Inte?
Är först när hästen börjar tappa muskler och bär sig sämre som de högre nivåerna blir svårare för den, men håller man hästen i bra form och hull så är åldern inget hinder. Är dock få som lägger ner tiden på gamla hästar över 20 och fortsätter hålla den i tävlingsbart skick.
 
Instämmer med flera - är hästen fräsch och tycker det är roligt att tävla ser jag inget problem ang en viss ålder.

Vi försökte pensionera min ena ponny från tävlingar när hon var 23. Hon blev jätteledsen och ville med när vi åkte med den andra ponnyn /när hon såg transporten köras fram osv.

Så hon fick tävla igen med en liten ny ryttare lätta tävlingar och gjorde det i flera år ytterligare.
Hon blev f.ö 32 år gammal.
 
Min d-ponny tävlade regionalt med placeringar upp till LA bland stora hästar i dressyr fram till han var 21. Att han slutade då berodde mest på att jag hade yngre hästar att tävla på. Sen gick han sin sista klubbhoppning när han var 28.

Så länge de är pigga/fräscha och tycker det är roligt så är det bara att tävla på.

Stora hästen gjorde sin sista säsong upp till msvb när han var 19, sen blev han skadad och gick i pension. Om han inte brutit griffelbenet så hade han nog tävlat några år till.
 
Det är nog så olika.
Vissa hästar blir gamla tidigt, andra sent.
Tävla tycker jag man kan göra så länge hästen är med på noterna.

Min gjorde sin sista säsong som 21åring. Msvb. Tränade högre.
Sen blev det omständigheter som gjorde att det inte blev fler tävlingsår. Vi tränade vidare nåt år till, sen blev det pension av olika skäl.
Han utvecklades fortfarande, hade kunnat haft flera år kvar att tävla.
 
Jag och Barb delade en vinst med en 26-åring förra året i MsvC. Gammelgubben kan göra det där programmet i sömnen och han var så lycklig på prisutdelningen :D!

Tycker det är väldigt bra också att hästar som Biggles och Weihenstephaner tävlar upp i 20-årsåldern på högsta nivå. Tror och hoppas att det inspirerar den yngre generationen att tänka på hållbarhet och att hästarna inte måste bytas ut när de är 15 för att de är "för gamla".
 
Min gubbe fyller 21 i år och jag har inga som helst planer på att pensionera honom. Vi ska tävla Div 3 i vår och Div 2 i höst och förhoppningsvis starta ngn Msv C, om jag pallar att hålla igång träningen. Jag tävlar inte högre än LB-LA om jag inte orkar hålla igång min dressyrträning. Med skogsridning är LB-LA inga problem, men för högre klasser behöver vi jobba lite mer på finliret😁
 
Min ponny tävlade till han var 25. Sista klassen vi startade var en LA:4. Han gick även LD/LC hoppning då, högre när han var yngre. Tror han höll sig fräsch för att jag höll i gång honom och han höll sig mjuk och smidig. Som 26 åring gick han även en blåbärshoppning med en liten ryttare men sen fick han motionsridas ngt år av samma lilla ryttare innan han blev heltidspensionär.
 
Jag och Barb delade en vinst med en 26-åring förra året i MsvC. Gammelgubben kan göra det där programmet i sömnen och han var så lycklig på prisutdelningen :D!

Tycker det är väldigt bra också att hästar som Biggles och Weihenstephaner tävlar upp i 20-årsåldern på högsta nivå. Tror och hoppas att det inspirerar den yngre generationen att tänka på hållbarhet och att hästarna inte måste bytas ut när de är 15 för att de är "för gamla".

Ja det är sjukt hur folk är rädda för att köpa en 15 åring! Nu var aldrig min gamle en bra läromästare för han är för svår , för het, för galen och för känslig men vad man som ung ryttare kan lära sig på en sådan häst är ovärderligt!
 
Min tränares häst som jag hjälper till med blir 18 iår och tävlar GP, är i sitt livs form och utvecklas hela tiden. Om det inte händer något borde han ha flera år kvar på toppnivå. Han debuterade GP som 15-åring så försiktigt tagen, men kanske är bla. det som gjort att han håller så bra. Han har tex aldrig blivit ledbehandlad någon gång i sitt liv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 090
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp