Tävla i brukskörning?

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur går det till när man tävlar i brukskörning? Vilka moment ingår? Vad krävs av hästen?
Råkade få syn på inbjudan till DM i brukskörning, men det krockar tyvärr med ett möte jag måste vara med på så jag kan inte åka dit och titta.
 
Hur går det till när man tävlar i brukskörning? Vilka moment ingår? Vad krävs av hästen?
Råkade få syn på inbjudan till DM i brukskörning, men det krockar tyvärr med ett möte jag måste vara med på så jag kan inte åka dit och titta.

Oj....vad långt detta kan bli då!;) En förberedande kurs kan vara av stort värde.

Hur går det till?
Man har först bangenomgång. De som frågar mest är oftast de mest erfarna trots att man skulle kunna tro något annat. Det är för att bedömningen går mot en standardisering men är inte riktigt där än.

Man kommer sedan med selad häst med tömmarna på rätt ställe till förspänningsplatsen, som oftast är i direkt anslutning till starten (inte alltid). Man får direktiv att spänna för och man får inte dra vagnen till hästen utan hästen ska till vagnen. Helst vill de se att man går över skaklarna från sidan, får in bakbenen och sedan bakdelsvänder hästen till rätt läge med frambenen. Först efter det lyfter man skaklarna.
Man ska spänna för i rätt ordning och man ska hålla i tömmarna på ett specifikt sätt hela tiden. Man har, om jag minns rätt 5 eller 10 minuter på sig att spänna för.

Man får sedan oftast köra en åtta för att se om allt är rätt anpassat.

Om allt är bra får man startsignal och kör banan efter anvisning.

Vilka moment ingår?
Det är olika varje gång på många moment men vissa är sådana som måste vara med. Det lättaste är att beställa en regelbok från JUF.
Generellt kan man säga så här i stället. Det är tajta vändningar som kräver en skakelsäker häst då de ibland nästan kan behöva sitta på skakeln eller trycka vagnen i sidled med skakeln för att komma runt.
Backningar ut och in ur anvisat område (här kombineras också tajt vändning och backning i "vändning på väg") samt trav och skritt på speciefika ställen. Även precisionskörning men av svårare sort och halter i sekunder och/eller minuter samt att det ska vara med vagnen på rätt ställe.
Momenten kräver alltid att du vet var kanterna på vagnen och hjulen är.
Något som är svårt ur en annan synvinkel är av- och pålastning då man efter halten vid lastbryggan måste ge över tömmarna till medhjälparen för att lasta på vid ena tillfället och lasta av vid andra.
Skrämselhinder där bara banbyggarens fantasi sätter gränser (strutsar, får, tält med radio i, grisar, vatten eller allt i kombination, allt är tillåtet)

Detta var bara några av momenten.

Vad krävs av hästen?
Att den är rejält välkörd hemmavid skulle jag säga. Att den blivit utsatt för många och konstiga situationer och på ett bra sätt tar detta utan kvarstående rädsla eller spänning.
Givetvis kan man inte testa allt men jag tror att när det gäller körningen är det viktigaste att om de blir rädda inte blir rädda för vagnen och inte ser den som ännu ett tillägg till rädslan.
 
Oj....vad långt detta kan bli då!;) En förberedande kurs kan vara av stort värde.

Hur går det till?
Man har först bangenomgång. De som frågar mest är oftast de mest erfarna trots att man skulle kunna tro något annat. Det är för att bedömningen går mot en standardisering men är inte riktigt där än.

Man kommer sedan med selad häst med tömmarna på rätt ställe till förspänningsplatsen, som oftast är i direkt anslutning till starten (inte alltid). Man får direktiv att spänna för och man får inte dra vagnen till hästen utan hästen ska till vagnen. Helst vill de se att man går över skaklarna från sidan, får in bakbenen och sedan bakdelsvänder hästen till rätt läge med frambenen. Först efter det lyfter man skaklarna.
Man ska spänna för i rätt ordning och man ska hålla i tömmarna på ett specifikt sätt hela tiden. Man har, om jag minns rätt 5 eller 10 minuter på sig att spänna för.

Man får sedan oftast köra en åtta för att se om allt är rätt anpassat.

Om allt är bra får man startsignal och kör banan efter anvisning.

Vilka moment ingår?
Det är olika varje gång på många moment men vissa är sådana som måste vara med. Det lättaste är att beställa en regelbok från JUF.
Generellt kan man säga så här i stället. Det är tajta vändningar som kräver en skakelsäker häst då de ibland nästan kan behöva sitta på skakeln eller trycka vagnen i sidled med skakeln för att komma runt.
Backningar ut och in ur anvisat område (här kombineras också tajt vändning och backning i "vändning på väg") samt trav och skritt på speciefika ställen. Även precisionskörning men av svårare sort och halter i sekunder och/eller minuter samt att det ska vara med vagnen på rätt ställe.
Momenten kräver alltid att du vet var kanterna på vagnen och hjulen är.
Något som är svårt ur en annan synvinkel är av- och pålastning då man efter halten vid lastbryggan måste ge över tömmarna till medhjälparen för att lasta på vid ena tillfället och lasta av vid andra.
Skrämselhinder där bara banbyggarens fantasi sätter gränser (strutsar, får, tält med radio i, grisar, vatten eller allt i kombination, allt är tillåtet)

Detta var bara några av momenten.

Vad krävs av hästen?
Att den är rejält välkörd hemmavid skulle jag säga. Att den blivit utsatt för många och konstiga situationer och på ett bra sätt tar detta utan kvarstående rädsla eller spänning.
Givetvis kan man inte testa allt men jag tror att när det gäller körningen är det viktigaste att om de blir rädda inte blir rädda för vagnen och inte ser den som ännu ett tillägg till rädslan.
Snygg sammanfattning.
Och ett pyttelitet tillägg: hästen ska ha stort tålamod att svara ett steg i taget och sedan vänta på nästa kommando.
 
Tack för bra sammanfattning @Efwa!
Jag hittade lite info på nätet när jag googlade lite. Såg att alla hästar använder samma vagn, som är olika för ponny och stor häst. Det får mig att undra om det ens är möjligt att delta med en shetlandsponny. De kanske inte ens är intresserade av att man deltar med en sådan?

Min nuvarande bästa körponny står verkligen ut med det mesta, även om jag ser att det krävs en hel del ytterligare utbildning för att kunna genomföra en brukskörningsbana - vi kan t.ex inte rygga.
Just nu känns det övermäktigt att ens tänka tanken, men kanske i framtiden.
 
Tack för bra sammanfattning @Efwa!
Jag hittade lite info på nätet när jag googlade lite. Såg att alla hästar använder samma vagn, som är olika för ponny och stor häst. Det får mig att undra om det ens är möjligt att delta med en shetlandsponny. De kanske inte ens är intresserade av att man deltar med en sådan?

Min nuvarande bästa körponny står verkligen ut med det mesta, även om jag ser att det krävs en hel del ytterligare utbildning för att kunna genomföra en brukskörningsbana - vi kan t.ex inte rygga.
Just nu känns det övermäktigt att ens tänka tanken, men kanske i framtiden.
Det brukar vara en del shettisar med, nästan vanligaste ponnyrasen(förutom russen här på ön:D)
 
Det brukar vara en del shettisar med, nästan vanligaste ponnyrasen(förutom russen här på ön:D)

Det är min erfarenhet också.

Man kan väl säga lite allmänt att vi som har fjordhäst (oftast ponny) ställer alltid upp i storhästklass så ponnyklassen är, skulle jag säga, för små ponnyraser samt väldigt lätta d-ponnys.

Anledningen till att vi är med i storhästklassen är storleken på vagnen. Den är oftast för liten i ponnyklass och vi har trots allt starka små kallblod. Jag tror det skulle vara förödande för vagnen (typ skaklar och styrkan framåt) samt att den skulle gå för snabbt i backningarna.
 
Tack för bra sammanfattning @Efwa!
Jag hittade lite info på nätet när jag googlade lite. Såg att alla hästar använder samma vagn, som är olika för ponny och stor häst. Det får mig att undra om det ens är möjligt att delta med en shetlandsponny. De kanske inte ens är intresserade av att man deltar med en sådan?

Min nuvarande bästa körponny står verkligen ut med det mesta, även om jag ser att det krävs en hel del ytterligare utbildning för att kunna genomföra en brukskörningsbana - vi kan t.ex inte rygga.
Just nu känns det övermäktigt att ens tänka tanken, men kanske i framtiden.

Att gå på en kurs med sin häst är redan nu något du kan göra. Är det bra instruktörer så gör man det på hästens villkor och kan tillsammans lära t.ex backning. Man är ju i regel också många på plats då.
 
Det är min erfarenhet också.

Man kan väl säga lite allmänt att vi som har fjordhäst (oftast ponny) ställer alltid upp i storhästklass så ponnyklassen är, skulle jag säga, för små ponnyraser samt väldigt lätta d-ponnys.
Det är ju svårt att veta vad de menar med "ponny". Och en vagn som passar/funkar för d-ponny blir ju rätt mycket för stor till en shetlandsponny, tänker jag. Arton meter långa skaklar osv... :p

Just nu har jag mest bara funderat på om det alls är intressant. Huruvida det finns några kurser jag kan tänkas vara intresserad av att gå får jag fundera mer på för framtiden, det är inte aktuellt just nu oavsett.
(ponnyn rids mest, ska även börja tränas för ponnytrav. Har varit med på WE-träning på medryttarens ridskola och genomfört agility med allehanda konstiga hinder)
 
Det brukar vara en vagn som passar för hästar i storlek Shettis/Russ, och så en vagn för större hästar.

Det brukar vara rätt många Shettis som är med på brukskörningstävlingarna.

Många distrikt ordnar träningar före DM, och det kan ju vara värdefullt att åka och titta på en sådan, om nu tävlingsdagen är upptagen.

Jag brukar vara funktionär på brukskörningstävlingar, och tycker att det är trevliga tillställningar i största allmänhet.
 
Det är min erfarenhet också.

Man kan väl säga lite allmänt att vi som har fjordhäst (oftast ponny) ställer alltid upp i storhästklass så ponnyklassen är, skulle jag säga, för små ponnyraser samt väldigt lätta d-ponnys.

Anledningen till att vi är med i storhästklassen är storleken på vagnen. Den är oftast för liten i ponnyklass och vi har trots allt starka små kallblod. Jag tror det skulle vara förödande för vagnen (typ skaklar och styrkan framåt) samt att den skulle gå för snabbt i backningarna.

Fast jag vill egentligen vara med i ponnyklass. Den vagn vi har på hemmaplan är alldeles för tung för att mina unga och inte tillräckligt tunga fjordingar ska kunna stå emot i halterna. Hade med dem en gång, Jenta och Yngve, och de gled på underlaget när de satte sig i bakselen vid halt i nedförsbacke och orkade nätt och jämt dra upp vagnen för uppförsbacken (en kombination av tung vagn och relativt branta backar).
Isak har inte en chans att orka vår bruksvagn.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 325
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·
Samhälle Läst artiklar i svenska dagbladet igår och idag där de har granskat försäljning av smällare, fyrverkerier och olagliga airbombs bland...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: Sharpless
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp