tävla i fyrgång

J

josse

Premiärtävling för mej och Pållan till helgen i lätt fyrgång. jag har förstått att takten är det som domarna först dömer på men...Nu undrar jag, ska vi satsa på en trav med mkt skjutkraft och fart framför en med mer bärkraft och lugnare tempo(men långt i från samlad)och skritten, är det bättre att rida på lång tygel med mer fart och energi än en mer samlad skritt med mindre fart. Tölten likaså, får man sämre poäng om man rider tölt på långtygel, får man rida med enhandsfattning (Pållan får bäst takt då!). Drömmen är ju samlade gångarter med bibehållen energi, men där är vi inte än... :smirk:
 
Domarna dömer efter kriterierna

- takt
- tempo
- form
- aktion

Hur man väljer att rida varje gångart beror på hur man visar upp så mycket som möjligt utan att missa väsentligare kvaliteter. Rent generellt vill domarna se mer energi i hästarna än vad den normale förstagångstävlaren visar, så skulle jag råda dig mellan de alternativ du nämnt här skulle jag rida traven i det friare tempot (om takten är jämngod i båda tempona) för att få större steg och mer sväv, och i skritten skulle jag också rida på längre tygel, för domarna vill se övertramp, d v s att hästen trampar över framhovens spår med bakhoven. I skritt är avvägningen svår, den ultimata skritten är 'avslappnad och energisk' - och att få lagom av dessa båda kvaliteter på ovalbanan när det dessutom är tävling är inte det lättaste! Naturligtvis ska du rida tölten på det sätt den blir bäst på, men om det är med lång tygel och enhandsfattning skulle jag nog försöka maskera det, genom att hålla tygeln så att den ser sträckt ut och hålla båda händerna i normal handställning och hålla tygeln i innerhanden, så att det från domarens håll ser ut som att jag rider 'vanligt'.

Att ge råd så här över internet när man aldrig sett ett ekipage i verkligheten är ju egentligen rätt vanskligt, men jag hoppas att du fick något tips i alla fall. Lycka till på tävlingen! :)
 
Tack för svaret, du resonerar ungefär i de banor som jag själv är inne på. Det är ju svårt det där när man ska visa gångarter tycker jag. Själv tycker jag ju att min häst har bättre trav när vi tar det lugnare så att hon hinner bära sej och belasta bakdelen mer. Men hon kan också trava fort med bibehållen två takt och ioch med att faretn ökar så blir det ju också som du skriver större steg och mer sväv...men egentligen ingen "bättre trav"om man ska se till bärighet (men det är ju inte bärighet som poängdöms i första hand)När det gäller skritten är det ju lite samma sak, Pållan får ju mer övertramp när hon skrittar på lång tygel, när hon skrittar samlad så blir tempot lägre men bärigheten bättre. Ja ja, vi öser nog på med lite fart och får se vart det slutar :bump: och som du säger så ser det oftast segare ut från backen än det känns när man sitter på.
 
Jo då ett lycka till behövdes. Lätt tölt gick överraskande bra, ren takt och bra tempo i varje fall. Fyrgången gick det mesta snett, som kunde gå snett (utom tölt)Trav blev det galopp i kurvorna, skritt blev passtaktig och överilad, galopp blev korsgalopp med jämna mellanrum. Men man lär så länge man lever, och nu är det bara att träna vidare och lära av misstagen. En erfarenhet rikare mao. Får tillägga att Pållan skötte sej bra, och att det var matte (brukar väl vara så)som var lite spänd och nervös :o.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 141
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 456
Senast: Ramona
·
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 641
Senast: moonstruck
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp