Tävla i värmen

Problematisk

Trådstartare
Hoppas jag lagt tråden rätt nu.
Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel väg. Rider två klasser, ser ut att vara ca 1,5-2 timmar mellan mina starter.
Nu är ju inte tävla på sommaren något nytt varken för mig eller hästen, men jag tror inte vi åkt iväg till "bortaplan" nån gång när det varit SÅ varmt, och inte ridit två klasser osv.
Funderar nu på hur jag gör det så behagligt som möjligt för hästen.
Svampa av ordentligt, ta av all utrustning mellan och ge gott vatten med salt är ju självklarheter. Men annars, gör ni nåt särskilt när det är så varmt? Låter ni hästen stå i transporten och käka hö trots värmen, eller letar ni upp nån skuggig plats ute att stå på? (Orkar man stå 1,5 timme med sin häst bara sådär rätt upp och ner?)
Kan man svalka på nåt bättre sätt än "bara" svampa? Har sett om att svampa - dra av - svampa - dra av, lägga kall blöt handduk över nacken osv. Hjälper sånt verkligen eller är det mest onödigt krångel?
Och sen, hemresan kommer antagligen bli när det är som varmast. Kör ni med övre luckan/rullgardinen öppen eller stängd? Är mestadels landsväg, lite motorväg. Rätt mycket tung trafik, kanske inte lika mycket på helgen som annars iofs. Hästen är resvan och står lugnt och fint.

Egentligen tar värmen nog mer på mig än på hästen, men jag vill ändå göra vad jag kan för att det ska bli behagligt och trevligt för oss båda :)
 
Tävlade flera gånger förra året när det var pissvarmt.

Försökte ställa transporten i skugga, om möjligt. Hade öppet fram och bak i släpet för bästa genomströmning av luft. Svampade av men skrapade inte, bäst kylningseffekt ges om vattnet får ligga kvar på hästen. Hade flughuva + flugtäcke med och använde på ett stället där det var mycket stickande insekter.

Är hästen van vid att ha luckan nere? Är den bakskygg? Hur är ventilationen i vanliga fall? (dvs, utan luckan/gardinen öppen?)
 
Jag brukar vätska upp extra i dgr innan med Mash och salt och ser till att dom inte är ute i hagen i den stekheta värmen dagen innan då jag inte har ngt skydd, men annars gör jag inget speciellt. Min står i släpet men det är väldigt stort , som en b korts lastbil. Hästarna klarar överlag värme bra!
 
Tävlade flera gånger förra året när det var pissvarmt.

Försökte ställa transporten i skugga, om möjligt. Hade öppet fram och bak i släpet för bästa genomströmning av luft. Svampade av men skrapade inte, bäst kylningseffekt ges om vattnet får ligga kvar på hästen. Hade flughuva + flugtäcke med och använde på ett stället där det var mycket stickande insekter.

Är hästen van vid att ha luckan nere? Är den bakskygg? Hur är ventilationen i vanliga fall? (dvs, utan luckan/gardinen öppen?)

Flugtäcke var bra tips, det måste jag komma ihåg. Pålle HATAR insekter :devil:

Lite bakskygg vid ridning men aldrig märkt det i hantering, van att ha luckan nere på kortare resor (typ till ridhuset 10-15 min) men vi har aldrig kört öppet någon längre sträcka.
Det brukar alltid vara bra luft i transporten även när vi har stängt, men tänker om det blir väldigt varmt nu 🤔 Men det kanske inte är nån större risk om ventilationen är bra?
 
Tävlade flera gånger förra året när det var pissvarmt.

Försökte ställa transporten i skugga, om möjligt. Hade öppet fram och bak i släpet för bästa genomströmning av luft. Svampade av men skrapade inte, bäst kylningseffekt ges om vattnet får ligga kvar på hästen. Hade flughuva + flugtäcke med och använde på ett stället där det var mycket stickande insekter.

Är hästen van vid att ha luckan nere? Är den bakskygg? Hur är ventilationen i vanliga fall? (dvs, utan luckan/gardinen öppen?)
Jag har lärt mig att man ska skrapa av vattnet? Annars blir det som ett våtvarmt omslag... men jag behöver inte ha rätt :)

I övrigt tycker jag det låter bäst att stå ute på en skuggig plats :)
 
Tävlade flera gånger förra året när det var pissvarmt.

Försökte ställa transporten i skugga, om möjligt. Hade öppet fram och bak i släpet för bästa genomströmning av luft. Svampade av men skrapade inte, bäst kylningseffekt ges om vattnet får ligga kvar på hästen. Hade flughuva + flugtäcke med och använde på ett stället där det var mycket stickande insekter.

Är hästen van vid att ha luckan nere? Är den bakskygg? Hur är ventilationen i vanliga fall? (dvs, utan luckan/gardinen öppen?)
Vart har du hört att det kyler bäst om man inte skrapar av?

När jag red distans var det allmänt känt att man skulle hälla på vatten, skrapa, hälla på mer vatten, skrapa igen osv för bästa effekt.
 
Jag brukar vätska upp extra i dgr innan med Mash och salt och ser till att dom inte är ute i hagen i den stekheta värmen dagen innan då jag inte har ngt skydd, men annars gör jag inget speciellt. Min står i släpet men det är väldigt stort , som en b korts lastbil. Hästarna klarar överlag värme bra!

Mina dricker en hink mash (med salt) varje kväll året om, är väl en 16-18 liter iallafall. Hade du ändå gett extra mash i det läget eller nöjt dig så?
 
Det var en forskningsartikel som publicerades ganska nyligen (senaste 2 åren??? ska se om jag kan hittade den typ i morgon eller övermorgon) som hade testat skillnaden på att ha vattnet kvar vs "det gamla vanliga" att vattna, skrapa, nytt vatten, skrapa osv och hade funnit att det första kylde (sänkte hudtemperaturen mer) än det andra.

Tror det hade något att göra med att avdunstning kylde (drog mer värme) än att värma vattnet några grader???
 
Det var en forskningsartikel som publicerades ganska nyligen (senaste 2 åren??? ska se om jag kan hittade den typ i morgon eller övermorgon) som hade testat skillnaden på att ha vattnet kvar vs "det gamla vanliga" att vattna, skrapa, nytt vatten, skrapa osv och hade funnit att det första kylde (sänkte hudtemperaturen mer) än det andra.

Tror det hade något att göra med att avdunstning kylde (drog mer värme) än att värma vattnet några grader???

Det låter rimligt tycker jag, det är väl avdunstning som kyler när man svettas t.ex.?
 
Så länge transporten är i rörelse så är det vanligtvis nog ventilerat, även när det är jättevarmt, så fort du stannar gäller det att öppna så mycket som möjligt och helst stå i skuggan.
 
Tävlar i distans och har startat i 30-gradig värme. Kyler hästen med kallt vatten, ett tips är att frysa in is i t.ex plastburkar som man kan lägga i kylvattnet. Använd t.ex en foderskopa att ösa över vattnet med.

Blöta handdukar har jag fått höra att man inte ska ha då det snabbt kan bli våtvarmt omslag istället. Det bästa är om du kan hitta skugga, gärna där det är gräs=hästen får i sig vatten.

Hade inte ställt någon häst på ett stillastående släp i den värmen någon längre stund..

Ge hästen salt i fodret några dagar innan tävlingen så att den känner törst väl och dricker som den ska så den inte kommer till tävlingen lite uttorkad

Vad gäller transporten, ljust tak? Termometer? (finns smidiga trådlösa så man kan se temperaturen innefrån bilen när man kör. Kör aldrig men överluckan öppen, men jag har en nervös häst och ett välventilerat släp.

Och till sist glöm inte att dricka själv. Och framför allt, glöm inte vätskeersättning. (En som har fått saltbrist en gång, man mår INTE bra...)
 
Vart har du hört att det kyler bäst om man inte skrapar av?

När jag red distans var det allmänt känt att man skulle hälla på vatten, skrapa, hälla på mer vatten, skrapa igen osv för bästa effekt.

Man har på senare tid kommit fram till att det inte är någon fara att låta vattnet vara kvar. Men jag vet inte vad jag ska tro på:confused:
 
Jag har superseg uppkoppling just nu, men det ska finnas länkar till forskningsrapporter där, har läst där tidigare. Kan kolla när jag inte sitter i sirap!
 
Tävlar i distans och har startat i 30-gradig värme. Kyler hästen med kallt vatten, ett tips är att frysa in is i t.ex plastburkar som man kan lägga i kylvattnet. Använd t.ex en foderskopa att ösa över vattnet med.

Blöta handdukar har jag fått höra att man inte ska ha då det snabbt kan bli våtvarmt omslag istället. Det bästa är om du kan hitta skugga, gärna där det är gräs=hästen får i sig vatten.

Hade inte ställt någon häst på ett stillastående släp i den värmen någon längre stund..

Ge hästen salt i fodret några dagar innan tävlingen så att den känner törst väl och dricker som den ska så den inte kommer till tävlingen lite uttorkad

Vad gäller transporten, ljust tak? Termometer? (finns smidiga trådlösa så man kan se temperaturen innefrån bilen när man kör. Kör aldrig men överluckan öppen, men jag har en nervös häst och ett välventilerat släp.

Och till sist glöm inte att dricka själv. Och framför allt, glöm inte vätskeersättning. (En som har fått saltbrist en gång, man mår INTE bra...)

Tack för tipsen! Salt i fodret får hästarna alltid, och en hink mash till kvällen som nämnts tidigare, den här damen dricker dock inte bara vatten på bortaplan. Hur mycket mash bör jag få i henne under dagen, går det att säga på ett ungefär?
Kommer starta två hoppklasser, sparsamt med framridning och -hoppning pga värmen så det blir ju inga långa eller särskilt hårda pass egentligen. Det är mest åkandet som oroar mig.

Transporten har ljust tak, och vi har termometer i den. Dock ingen trådlös så temperaturen när vi åker vet jag inte, men när jag kollade idag några minuter efter vi stannat var det typ lika som ute (dvs knappt 30).

Vätskeersättning till mig själv MÅSTE jag komma ihåg! Tror jag åker på (lindrigare) saltbrist alldeles för ofta nu i den här värmen, får vansinnig huvudvärk och känner mig helt snurrig och konstig :crazy: Funkar alla vätskeersättningar eller är det nåt särskilt man ska kolla på?
 
Är det så varmt rider jag bara en klass. Är noga med vätska till oss båda och svampar/spolar av hästen innan hemfärd. Har Flugmedel på också för flugorna stör mina mkt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 509
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 005
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 088
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp