Tävla med dräktigt sto?

S

sweetsophie

Om jag betäcker mitt sto i mars-april och ställer upp på en clearround 40 km i maj, är det nån fara för fostret då? Eller man kanske rentav inte får tävla med dräktiga ston?
 
Distansen har inga egna regler för dräktiga ston. Det är samma regler som för övriga grenar dvs att du får tävla tom 4:e dräktighetsmånaden.
Vad du sedan BÖR göra är inte jag rätt människa att svara på.
// Linda
 
Mitt sto betäktes i slutet av juni iår o jag låter henne vila från all form av tävling under sin dräktighet. :) Antagligen ingen fara att hon skulle resorbera/kasta pga själva tävlingen så om det är en lugn häst, men tänk på smittorisken... :crazy: Mkt hästar på tävlingar ju...
 
Nä, det är sant :crazy:.... Jag kan ju alltid betäcka henne senare, i juni, exempelvis. Om det nu blir nåt alls! :) Är lite sugen på föl men jag är sugen på att tävla också! :p
 
Det var så jag kände med... Red två distanser i april iår o skulle rida en i juni, men då blev den sista inställd, så hon fick åka på betäckning i början av juni ist för i slutet av juni. Bara positivt... :)
Har ju velat betäcka henne lääääänge o det var ju dax nu då hon är 10 iår.
Tänkte först att det kommer o bli trist att inte kunna tävla på nästan två säsonger, har ju bara henne o tävla med... Men än så länge går det bra o jag tror det kommer o göra det osså... :) Kommer nog o ha fullt upp med ev fölis... ;) Sedan tror jag hon kommer o må bra av att endast få gå lugnare nu ett tag osså... :)
 
Visst har du en varmblodig travare? Det har jag med! Vad betäckte du henne med för nåt, om man får fråga? :) Nyyyfiken!
 
Javisst har jag ett varmblodsto...jag har betäckt henne med Simsalabim, en halvblodsskäck... :) Bilder på honom här
Många har frågat mig varför jag betäckt med ett halvblod o inte en arab...
Svaret är enkelt...jag vill ha en allround häst att tävla i hoppning, dressyr o distans o vill ha en häst med stabilt temprament då min pålla har alltför lätt att gå på tårna o stressa upp sig... :crazy: Sedan vill jag ha en häst av grövre modell, förhoppningsvis över 160 cm... Så valet blev halvblod... :)
Vad funderar du själv på då...?
 
Hej!

Jag gick i betäckningstankar för två år sedan ang mitt gamla sto. Hon tävlades ett par tävlingar på våren och jag ville sedan betäcka henne i juni. Men jag fick rekomendationer att det inte var så himla lätt att få ett sto i hög kondition att bli dräktigt. Väntade därför ytterligare en månad ( augustis början) Resultatet blev väldigt fint. En söt hingst, han är visserligen sen och när man jämför med andra nu ettårshingstar tyckte jag att i våras var han liten. Men nu efter sommaren så är han i allafall lika hög och maffig som de varmbloden som han just nu lär att galoppera ( för framtida distansbruk så klart :bow:. Ska du ställa ut din häst så tänk på när du betäcker - och får resultatet och om du ev måste betäcka om så att det inte blir för sent.

Kram och lycka till!
Vilken hingst??? ( nyfiken)
 
Vad lustigt! Precis så har jag tänkt! :) Har själv ett varmblodssto. Funderar på skäckhingsten Zeb. Han har en intressant stam med arab och galoppblod i sig. Plus att jag kanske får en häst med spännande teckning!

Jag har ju aldrig själv tävlat eller tränat distans, jag är ett blåbär!! Men jag VILL! :d Och jag SKA!
 
Zeb kan väl vara ett utmärkt val för distansavel, han är väl egentligen angloarab !

Jag har betäckt mitt varmblodssto med Jalaam ox. Hoppas på en bra kombination där. Stoet, Sharkina har varit med om en CR i år och förhoppningsvis blir det någon till.
Jag tror inte det skadar så länge stoet har rätt attityd, sen finns som sagt alltid en smittorisk.
Lika bra att fölet lär sig distans redan på embryonivå,
det ska ju tränas i tid :rofl:
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 098
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 526
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 877
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 641
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp