tävla med nedmätt häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tävla med nedmätt häst?

Jag vet måånga som mäter ner sina hästar till d-ponnisar! Men även d-ponnisar som blir nedmätna till c-ponny. :mad:
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Iskallt skrev:
I skåne så kostar det 1000 kr per cm man mäter ner!

Vad är det för snack? Det är möjligt att det finns någon mätman som håller på med sånt skit, men att påstå att det finns ett generellt pris på 1000 kr/cm i skåne är bra fult mot alla ärliga mätmän som finns här nere! :mad:
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

elefanten skrev:
En som jag känner ska kanske köpa en häst på 150 cm. Hon säger att hon ska mäta ner den till ponny och tävla i ponnyklass...får man verkligen det? Det gäller både hoppning och dressyr, men mest hoppning tror jag. Jag tycker det låter lite fuskigt? :confused: :rofl:


Jag fick en häst nedmätt som jag hade på tillridning, men han är tillbaka hos ägaren nu eftersom jag fick en annan på tillridning. Och hos ägaren går han som sällskapshäst :smirk:
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Detta med nermätta ponnyer är hur vanligt som hellst. Jag har ett litet fullblod på 157 och det är inte sällan som D-ponnyer som står bredvid honom sen större ut :eek: .
När jag tävlade ponny (för en del år sen) så var detta allmänt, jag (eller mina föräldrar) fick till och med tips från en tränare hur man skulle kunna mäta ner en ponny, som vi tittat på, m.h.a fodersäckar på dess rygg under natten :eek: :( . Sen har vi den söta historien som stor i Ridsport för en del år sen om en av sveriges bästa D-ponnyer som sålts till Spanien för gigantiska summor för att komma dit o mätas till 156!!! :mad:
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Min kompis hade en ponny på 1,47 cm. en som var ut och tränade henne och hästen ibland (ej rikigt tränare) sade att de skulle be hovslagaren ta på tjockare skor så att han blev högre när de mätte honom. Men det blev inte så för hon sålde ponnyn..

Jag tycker att det inte är rätt att göra så! det blir ju fuskigt!
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Hur kan de ta fel på så stora skillnader ? Okej att de tar fel på 149, men 156 :eek:
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Tja bra kontakter?! Att man heter rätt kan ha stor betydelse... :eek: :mad:

Det finns även gott om exempel på hästar som importerats som varande 8-åringar för att de ska kunna slutmätas direkt fast egentligen har de bara varit 6 år. :smirk: (Så var det även med den duktiga "hopponnyn" den var ett par år yngre än den borde varit.)
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Nog är det fel att tävla med en nedmätt ponny. Ponnyn jag tävlar på är 148,0cm med friska (ej verkad på 6 veckor vid mätningen) hovar. Visserligen blev han riden samma dag som mätningen (det blir dom ju på tävling också, så i det kan det väl inte ligga nåt fel? :confused: ).

Det jag ville komma till är att min ponny sällan är störst på tävlingarna. Desto större tävling man kommer på, desto större blir ponnyerna. En lokal ponnyhoppning kan man se D-ponnyer på 142 cm, medan man på regionala och nationella kan de C-ponnyer på 145cm. Faktiskt helt sant. Min kompis har en C-ponny på 145 cm (slutmätt innan hon köpte honom). :confused:
 
Sv: Re: tävla med nedmätt häst?

dressyrryttare skrev:
Det beror ju på. Är den slutmätt kan HON nog inte göra det. Men annars går det säkert.

På tävlingar kan man nu lämna in protester om det är en ponny som är över måttet.

kanon bra sak tycker jag.

Själv när jag tävlade min ponny som var 147 så va han alltid minst och togs för en cponny. undra varför :(
 
Sv: Re: tävla med nedmätt häst?

elefanten skrev:
så nu är jag ett pucko bara för jag undrar en sak?! Det var ju inte ens jag som ville mäta ner hästen. JAG trodde inte men fick det, men frågade för säkerhets skull så min kompis inte skulle göra något hon ångrar sen! :mad: Det är faktiskt inte rätt att gå och kalla folk puckon sådär bara för att dom har fel om sak, som inte ens gjort någon skada? Hon SKA inte mäta ner hästen nu, för att hon nu fått reda på att man inte kan det. :p :rofl:

det tråkiga är att det går att mäta ner. lagarna ska ju ha blivit strängare mm men det är bara prat. Vet så många ponnyer som inte håller måtten men mätmännen får dom ändå till 148 cm. :confused:
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Osis skrev:
Min kompis hade en ponny på 1,47 cm. en som var ut och tränade henne och hästen ibland (ej rikigt tränare) sade att de skulle be hovslagaren ta på tjockare skor så att han blev högre när de mätte honom. Men det blev inte så för hon sålde ponnyn..

Jag tycker att det inte är rätt att göra så! det blir ju fuskigt!

vet inte om det är fuskigt. tror inte hästen går bättre med mer metall på fötterna? varför skulle man vilja ha klackar på hästen när den är 147? den lär ju inte hoppa högre om den är 148? :idea:
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Hon menade nog att man får böta 1000 per cm över 148... Så uppfattar jag det iallafall :D

Inte att man kan muta mätmännen
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Det finns inga böter per cm. Och skulle det vara speciella böter i skåne? Nej, jag fattade det som att det kostar 1000 kr för varje cm man vill mäta ner.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Jag tolkade inte det så. Men du har nog rätt när jag tänker efter.

Fråga, får man böta om det blir någon kontrollmätning vid tävling, eller förekommer inte det? *nyfiken*
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

*lånar knapp*

Jag kan med både sorg och glädje konstatera att det numera kan ske kontrollmätningar på varje tävling,sorg,ja just det,mest för att vi själva äger en ponny är 147,5 cm.Nermätt? Tja,det vet jag inte,fullt riden under hela perioden,riden samma dag,och nyskodd två dagar innan.
Hon tillhör kategorin som förmodligen kommer att mätas om och om igen,just för att hon ser stor ut,hon spänner gärna upp sig och är en grov I.C-dam (kallblod).Och jag kan väl ärligt säga,att med denna dam,som ändå inte har nått att hämta bland "hysteriska" ponnier,så känns det som om det skulle vara "orättvist" att alltid bli inkallad på en ny mätning.

Med glädje,för att det är många övervuxna ponniesar/hästar som verkligen inte har nått på ponnytävlingar att göra..
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Jag fick 25 000 för mitt halvblodsto B prem som tävlade 1.20 med 1a placeringar. Nu hoppar hon 1.30 ........hon var 156 och en ganska oattraktiv storlek för hoppryttare......
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Och om ponnyn är över 148 på tävlingen får den inte tävla? Eller vad? Jag skulle vilja hävda att det är ett väldigt orättvist system, antingen ska alla ponnyer mätas innan start (vilket skulle göra att vissa ponnyer skulle vara c-ponnyer ena tävlingen och d-ponnyer nästa) eller så ska inte kontrollmätning som påverkar vilken kategori hästen tävlar i ske alls på tävlingsplatsen. Det är omöjligt att se vilka som är över måttet och vilka som inte är det. Och sen finns ju en fråga till, vilka ponnyer vågar de kontrollmäta?
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

om hon värkar ner hästen och gör de olika metoderna för att få hästen att bli mindre och hästen sen mäter under ponnystrecket då blir de lagligt eftersom ponnyn är ju under ponnystrecket, men om de inte är lite väl grymt, måste jag säga
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

är så trött på alla dessa nedmätningar.... :mad: fan, om hästen är en C-ponny så är den en C-ponny, är den en liten häst så är det ingen ponny osv!!!
Lite småläskigt när min normalstora C-ponny (136) är mindre än B-ponnyerna.... :crazy:
Dessutom- för ett tag sen fick jag veta att en C-ponny som tävlar för klubben egentligen är 144cm...blev rätt chockad då jag alltid trott att hon varit "laglig" eftersom hon sett ut att vara bland de mindre på tävlingarna!!!! och hur stora är då de andra.... :confused:
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

är det inte så här att om man kan bevisa att ponnyn (eller hästen) är nedmätt,så lämnar man in 1000 kr till nån/nåt.Är detta sant,genom bevis får man tillbaks pengarna ??!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
817
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: hhere
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 710
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 103
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp