tävla med nedmätt häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

elefanten

Trådstartare
En som jag känner ska kanske köpa en häst på 150 cm. Hon säger att hon ska mäta ner den till ponny och tävla i ponnyklass...får man verkligen det? Det gäller både hoppning och dressyr, men mest hoppning tror jag. Jag tycker det låter lite fuskigt? :confused: :rofl:
 
har hört att många "mäter ner" sina hästar till ponnisar. Vilket jag tycker är helt fel!!! En ponny får bara vara 148 cm i mkh om den ska vara ponny!!! Har oxå hört att man misstänker att hästen är högre än 148 cm så kan man "lägga in en protest" eller vad vi nu ska kalla det. Då betalar man in 1000 kr och om man har rätt,att den inte är ponny,får man tillbaks pengarna,däremot om den är ponny behålls pengarna.Knepigt och vet inte riktigt om detta stämmer... :confused:
 
Jag har hört (och sett "stor häst") tävla på dressyr tävlingar.

Vet ej om det är sant, men vad jag har hört verkar dom ner hästarna så dom knappt kan gå, ger dom ej mycket vatten och självklart rids dom ej (går ju inte för hovarna). Sen mätter dom hästarna och typ låter hovarna växa ut igen och sedan sätter dom igång hästarna igen! :(

Jag tycker personligen att det är djurplågeri men men... :crazy:

Men tänk på att jag bara har hört detta och vet ej om det är helt sant!
 
Ja, så gjorde en tjej i min lag i ponnyallsvenskan, för många herrans år sedan... (Det rörde sig om div.1 då, och hästen hade knappast kapacitet för mer, så det var ju ingen världsstjärna heller...)
Ponnyn skulle slutmätas i januari, tog ur träning i nov, etersom en välmusklad häst är något högre. På mätningsdagen kunde hon knappt gå, men blev med lite möda nermätt till 148! Hon var annars över 150...
Tilläggas bör att min ponny var 147,0, i full tävlingkondition, och med välmående hovar.
 
Det beror ju på. Är den slutmätt kan HON nog inte göra det. Men annars går det säkert.
 
okej, tack för svaren... Jag misstänkte att det var såhär och sa det till henne men hon sa att man visst fick det..=/ Och att en i deras ponnyallsvenskalag hade gjort det med sin häst.... :eek: men men...då ska jag hälsa henne det så att hon inte går o köper en för stor häst (hon skulle aldrig få för sig att skada hästen på nåt sätt så det där med att fixa hovarna så att de knappt kan gå är inte vad hon planerat :mad: :(..det låter ju sjukt)
 
Visst kan hon försöka fuska, men vad gör hon om hon inte lyckas vill hon verkligen stå där med en häst som är precis över ponnymåttet??
Berätta också att hon kan bli mätt igen ute på tävling och är "ponnyn" för stor så kan om mätning krvas, så även om hon skulle slinka igenom första gngen så finns det inget som säger att att hon kan klarar det i längden.

Tror hon verkligen att 2 cm gör så mycket, att hästen skulle hoppa så mycket bättre än en som är 148?? Då har hon verkliga problem om hon tror att det är det det hänger på.
 
Hon tror inte att en häst som är 150 hoppar mycket bättre än en häst på 148, men hon tycker att en häst på 150 hoppar mycket sämre än en på 165? Asså...den här hästen (araben) hoppar 120.. Om den hoppar som ponny kan den ju hoppa medelsvår...men som häst LA..? Jag tror det är så hon tänker.. jag vet inte. :cool:
 
Det är iof bullshit också, de allra flesta hästar har kapacitet låmg utöver sina ryttares.

Men fråga henne då vad i helsike hon ska med en häst på 1.50 till om den nu år sämre än 1.65 hästarna, är det inte bättre att hon köper en ponny alltså en under 148 och inte håller på med massa skit??
 
jo jag vet det, den här tjejen är en duktig ryttare!!
För att hon fastnat för den här hästen kanske? Vad vet jag :p Läget:
HON vill köpa en häst (inte JAG, vissa verkar få aggritioner mot mig) som är 150 för hon gillar den här hästen men hon vill mäta ned hästen till ponny för att tävla högre klasser! :smirk: Hon är duktig och självklart finns det hästar på 150 som hoppar hus men den här pållen har ett stopp efter 1.20 men hon vill väl komma så långt med det som möjligt? Hon vill inte köpa e större häst som hoppar hur högst som helst av tre anledningar.
1. Hon själv är bara 160 och tycker det är jobbigt att rida stora hästar
2. Pengar....
3. Hon har fastnad för just den här hästen.

Nu förstår ni kanske varför hon vill mäta ner hästen o det må vara bullshit men det är så hon tänker..:p
Jag startade den här tråden för att få svar på OM det var ok att tävla med nedmätta hästar och nu har jag fått ett nej (tack :love:) inte för att diskutera hur hon tänker... Jag kan väl knappast ha svar på alla dom frågorna? :confused:
 
Skäl 1. köper jag inte om hon nu skulle vara en så duktig ryttare som du påstår i början, då har hon inge problem att rida hästar som är lite större än 1.50. (jag är 164, skulle jag bara kunna rida hästar som var max 1.54 enligt den beräkningen?? Mina hästar är en bra bit högre än så..)

Skäl 2. pengar, så för att man inte har bra med pengar så ska man har rätt att fuska, helt ärligt hoppas jag hon köper den häst hästen och försäker mäta ner den till ponny och misslyckas, då kan hon stå där med skägget i brevlådan.

Skäl 3. ja visst kan man fastna för en häst, men få får man ta den som den är och inte fuska till det.. annars får man ge upp den hästen och leta vidare.
 
men *suck' ..du förstår ju inte. Hon trodde ju att det var tillåtet att göra såhär (hur det skulle fungera i längden förstår jag inte) men hon trodde det var tillåtet på nåt sätt och då förstår hon ju inte att det var fusk?? Hon har alltså inte tänkt HAHA nu ska jag mäta ned den här hästen så jag kan fuska o vinna allt..?
Hon klarar av att rida stora hästar men hon säger att hon inte tycker om det efter som hon känner sig som en myra på en elefant. Hon tycker det känns behändigare att rida mindre hästar då. Hon har redan en ponny...Och hon är duktig! Varför så butter :confused: :)
 
nee det kan man inte, är "hästen" slutmätt till 148cm vid 7/8 års ålder (minns inte), så kan man inte helt plötsligt när ryttaren är för gammal "mäta upp" den. då får hon starta med en sin nermätta häst på tävlingar för hästar och om hon är över 18 så får hon väl ångra sig då att hon mätte ner kusen.
 
Det har kommit en ny regel att man får kontollmäta ponnyer vid tävlingen. Av någon orsak gäller det inte för ponnys som blivit mätta under 2002 (eller om det var 2001) SÅ din bekanta kan inte vara säker att h ä s t e n inte blir kontrollmätt på någon tävling...
 
vill bara säga att det är många Mät-män som har blett avstängda! för att de har fått pengar för att mäta ner andras ponnier......as bra att de blett avstängda!
..................
.....
Jag vet en "ponny" som skulle tävla i Danmark, den kom från sverige och var 1,64cm i mkh....och de var så duktiga i Danmark så de mätte "häst/ponnyn" och såg att den var ju alldeles för hög! så de fick åka hem igen..BRA gjort!..
men man märker tydligt på vissa ponnyer som är nermätta!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
737
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 449
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp