Tävla ponny som storhäst

kaninälskare

Trådstartare
Hejhej, har en ungponny på 4 år jag hade tänkt göra ett par starter i dressyr tillsammans med i sommar. 1-2st LB bara. Undrar om det är någon skillnad på att starta ungponny i storhästklass, än det är att starta "vanlig" ponny med storhästar?
Sista ponnyåret så orkar faktiskt inte åka till en mätstation för ett par starter när vi inte har så höga tävlingsambitioner.

Ska min häst alltså då också skrivas in som storhäst i tävlingsdatabasen, och anmälas som stor häst? Hon är ju ca 145cm egentligen. Ingen aning om hur det här med unghästklasser fungerar.
 
Du behöver inte göra något i TDB, det går utmärkt anmäla ponny till storhästklass (men inte tvärtom)
Finns inga "unghästklasser" i dressyr på 1& 2 * tävlingar
4-årig hästar/ponnyer får starta i klasser till och med Lätt B från och med 1/4 det året det fyller fyra och bara en start per dag (Mom 204)
 
Du råkade visst skriva stohäst, storhäst skulle det nog vara. Så är det med dessa smartphoner som inte alltid är så smarta.
 
Du behöver inte göra något i TDB, det går utmärkt anmäla ponny till storhästklass (men inte tvärtom)
Finns inga "unghästklasser" i dressyr på 1& 2 * tävlingar
4-årig hästar/ponnyer får starta i klasser till och med Lätt B från och med 1/4 det året det fyller fyra och bara en start per dag (Mom 204)
Så när jag anmäler så anmäler jag henne som storhäst?
 
Du anmäler på helt vanligt vis till en storhästtävling. Det är inget annorlunda alls. Har själv tävlat ponny bland stora hästar i åtta säsonger nu.
Följdfråga om d3n mätts till ponny senare kan den då tävla som ponny eller blir den permanent markerad som storhäst i tävlingssammanhang?
 
Men är det inte då att om en junior startar en ponny i storhästklass så får inte det ekipaget tävla i ponny och juniorklasser?

Det är korrekt men en annan ryttare får göra det med samma ponny.

1584622722440.png
 
Med andra ord så kan en ponny tävla både ponnyklasser och storhästklasser men inte med samma ryttare. :)
Jag har en ungponny som jag hade tänkt hoppa några avd B- klasser med (överårig ryttare). Kan jag då inte starta ponnyn bland stora hästar i dressyr ? Jag kan ju inte tävla dressyr med den mot barn/ungdomar.
 
Jag har en ungponny som jag hade tänkt hoppa några avd B- klasser med (överårig ryttare). Kan jag då inte starta ponnyn bland stora hästar i dressyr ? Jag kan ju inte tävla dressyr med den mot barn/ungdomar.
Jo det kan du. Avd B för överårig ponnyryttare finns inte i dressyr, så är olika reglemente beroende på gren.

Som överårig ponnyryttare på dressyrtävling har du följande alternativ;

*starta bland stora hästar
*starta i RÅÖ på ponnytävling

Ponny med mätintyg får samtidigt tävlas av ponnyryttare på ponnytävling. Men inte starta i RÅ16 el RÅ12 på samma tävling som den startar RÅÖ.

Ponny utan gällande mätintyg får endast starta som häst på hästtävling oavsett ryttarens ålder.
 
Jo det kan du. Avd B för överårig ponnyryttare finns inte i dressyr, så är olika reglemente beroende på gren.

Som överårig ponnyryttare på dressyrtävling har du följande alternativ;

*starta bland stora hästar
*starta i RÅÖ på ponnytävling

Ponny med mätintyg får samtidigt tävlas av ponnyryttare på ponnytävling. Men inte starta i RÅ16 el RÅ12 på samma tävling som den startar RÅÖ.

Ponny utan gällande mätintyg får endast starta som häst på hästtävling oavsett ryttarens ålder.
Alltså förlåt men jag förstår inte riktigt. Ponnyn kommer ha mätintyg från nästa vecka förhoppningsvis.

Kan jag som inte är ponnyryttare (eller det är jag ju- men överårig sådan) starta den på ponnytävling hoppning avd B (eller vad de nu kallas nuförtiden). Jag vill också kunna starta den bland stora hästar i dressyr. Eller måste jag leja in annan ponnyryttare på hoppningen?
 
Alltså förlåt men jag förstår inte riktigt. Ponnyn kommer ha mätintyg från nästa vecka förhoppningsvis.

Kan jag som inte är ponnyryttare (eller det är jag ju- men överårig sådan) starta den på ponnytävling hoppning avd B (eller vad de nu kallas nuförtiden). Jag vill också kunna starta den bland stora hästar i dressyr. Eller måste jag leja in annan ponnyryttare på hoppningen?
Har ponnyn mätintyg och är en ponny kan du starta avd B i hoppning och de alternativ jag nämner i dressyr. TR 2 och TR 3 är oberoende av varandra och vad du gör på en hopptävling har inte betydelse för vad du kan göra på en dressyrtävling och vice versa.

Har ponnyn INTE mätintyg är det en häst och får ej starta som ponny oavsett det är dressyr eller hoppning.
 
Har ponnyn mätintyg och är en ponny kan du starta avd B i hoppning och de alternativ jag nämner i dressyr. TR 2 och TR 3 är oberoende av varandra och vad du gör på en hopptävling har inte betydelse för vad du kan göra på en dressyrtävling och vice versa.


Har ponnyn INTE mätintyg är det en häst och får ej starta som ponny oavsett det är dressyr eller hoppning.
Tack 😇
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 120
Senast: Lady_S
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 203
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 283
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp