Tävla PRE i dressyr

Klaralg03

Trådstartare
Hej!

jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med.

Jag har kollat runt på diverse häst-annonser och lockas framförallt av en speciell, en 7-årig PRE valack. Svenskfödd, gått som godkänd hingst. Sportig i modellen (ingen stor nacke eller spralliga ben). Trevlig galopp, ligger idag enligt ägaren på MsvC nivå. Byten, piruetter och passage påbörjat. Svårt med ökad trav.

Vad jag sett på filmerna ser hästen mycket trevlig ut med hög ridbarhet, behöver sätta sig mycket på rumpan och bygga muskler för att orka de svårare rörelserna. Men har inte dessa korta rastypiska steg, trots ser man att det är en PRE. Min fråga är, att denna hästen ligger i en rätt hög prisklass. Hur bemöts dem på tävlingar av domare? För att lägga såpass stora summor så behöver jag veta att jag inte alltid tävlar mot halvbloden och ligger i underläge.

Detta kommer isåfall bli min första PRE och jag hör gärna era erfarenheter av tävling och hur rättvist dem bedöms till skillnad från halvbloden. Jag har visserligen inte så höga mål, jag har att rida och tävla MsvC med stadiga procent (65%) som mål. Men hur är ridbarheten och hur bemöts ni på tävling? Tycker ni att man blir rättvist bedömd?
 
Förra året sålde jag min swb och min connemara och skaffade två iberier. Den ena importerade jag själv och han är av okänd härkomst. Han har inte så stora gångarter men är så rolig att rida. Het, känslig och massor av gåvilja. Den andra är en svenskfödd PRE och har tävlat MsvB tidigare. Han är pampig och rör sig ganska bra förutom att skritten är lite begränsad. Också en väldigt rolig häst att rida med mycket power. Vi har hittills bara startat tre LB och på de starterna har vi en placering och en vinst. Målet är MsvA med honom.

Som domare dömer vi vad vi ser. Lösgjordhet och mjuk välplanerad ridning kommer du alltid långt på oavsett vilken ras du rider.

PREn jag har https://www.instagram.com/p/CRKJEDpHpUO/?utm_medium=copy_link
 
Rasen kommer inte dra ner poängen.
Däremot är väl PRE ofta ganska små (ca 150-160 i mkh), vilket gör att det kanske krävs mer för att mäta sig emot hästarna som är 165-175 i mkh i dressyren. Men finns absolut inte hinder för en PRE att göra riktigt bra från sig i dressyren på tävlingsbanorna.
 
Rasen kommer inte dra ner poängen.
Däremot är väl PRE ofta ganska små (ca 150-160 i mkh), vilket gör att det kanske krävs mer för att mäta sig emot hästarna som är 165-175 i mkh i dressyren. Men finns absolut inte hinder för en PRE att göra riktigt bra från sig i dressyren på tävlingsbanorna.
Varför skulle storleken ha betydelse? Oavsett inte så ovanligt med större PRE nuförtiden. Den jag har är 166 och ger ett rätt stort intryck.
 
Det många PRE:er har problem med är takten och elasticiteten. Takten kan bli dyrt då domare utgår från Utbildningsskalan men rider du din häst utan att stressa den i en fin form med stöd lite längre fram så skulle inte jag som domare döma ner dig i a f :)
 
Förra året sålde jag min swb och min connemara och skaffade två iberier. Den ena importerade jag själv och han är av okänd härkomst. Han har inte så stora gångarter men är så rolig att rida. Het, känslig och massor av gåvilja. Den andra är en svenskfödd PRE och har tävlat MsvB tidigare. Han är pampig och rör sig ganska bra förutom att skritten är lite begränsad. Också en väldigt rolig häst att rida med mycket power. Vi har hittills bara startat tre LB och på de starterna har vi en placering och en vinst. Målet är MsvA med honom.

Som domare dömer vi vad vi ser. Lösgjordhet och mjuk välplanerad ridning kommer du alltid långt på oavsett vilken ras du rider.

PREn jag har https://www.instagram.com/p/CRKJEDpHpUO/?utm_medium=copy_link
Wow vilken häst, fantastiskt fin. När jag ser detta blir man som kär på nytt igen. Fantastiska hästar!
 
Rasen kommer inte dra ner poängen.
Däremot är väl PRE ofta ganska små (ca 150-160 i mkh), vilket gör att det kanske krävs mer för att mäta sig emot hästarna som är 165-175 i mkh i dressyren. Men finns absolut inte hinder för en PRE att göra riktigt bra från sig i dressyren på tävlingsbanorna.
Denna jag kollar på är 166 så förhoppningsvis blir det inte superstor skillnad. Jag är inte så stor heller så att rida ihop en större häst blir ju svårt det också :)
 
Förra året sålde jag min swb och min connemara och skaffade två iberier. Den ena importerade jag själv och han är av okänd härkomst. Han har inte så stora gångarter men är så rolig att rida. Het, känslig och massor av gåvilja. Den andra är en svenskfödd PRE och har tävlat MsvB tidigare. Han är pampig och rör sig ganska bra förutom att skritten är lite begränsad. Också en väldigt rolig häst att rida med mycket power. Vi har hittills bara startat tre LB och på de starterna har vi en placering och en vinst. Målet är MsvA med honom.

Som domare dömer vi vad vi ser. Lösgjordhet och mjuk välplanerad ridning kommer du alltid långt på oavsett vilken ras du rider.

PREn jag har https://www.instagram.com/p/CRKJEDpHpUO/?utm_medium=copy_link
Jag måste också passa på att fråga hur PRE hästarna är att ha och göra med, tänker allt från uteritt, lättare hoppning (50cm) och i stallet. Såklart skiljer det mycket från häst till häst men om man pratar rastypiska egenskaper, positivt och negativt :)
 
Varför skulle storleken ha betydelse? Oavsett inte så ovanligt med större PRE nuförtiden. Den jag har är 166 och ger ett rätt stort intryck.
För när man kommer upp i nivå så vill man ha stora flashiga gångarter, dessa har de stora hästarna naturligt medans mindre hästar får kämpa mer för att få dessa gångarter. Det finns en anledning att majoriteten av hästarna som tävlar på hög nivå i dressyr är över 170 i mankhöjd.
Detta märks även på aveln, hästarna blir högre, och svårare att sälja små hästar till folk som vill tävla.

(obs: jag skrev majoriteten, det finns många dressyrhästar som är runt 165-170 också)
 
Det många PRE:er har problem med är takten och elasticiteten. Takten kan bli dyrt då domare utgår från Utbildningsskalan men rider du din häst utan att stressa den i en fin form med stöd lite längre fram så skulle inte jag som domare döma ner dig i a f :)
Tack så jätte mycket för svar. Du menar alltså att en välriden PRE häst med jämn takt väger lika mycket som ett halvblod? Känns som att det ligger betydligt mer jobb bakom att få en PRE häst att passa inom den "moderna dressyrens" ramar jämtemot ett halvblod, men dem är fantastiskt snygga hästar. Tyvärr är hästpriserna i taket och en Msv:C utbildad häst med lite gång ligger på 300tkr:crazy:
 
För när man kommer upp i nivå så vill man ha stora flashiga gångarter, dessa har de stora hästarna naturligt medans mindre hästar får kämpa mer för att få dessa gångarter. Det finns en anledning att majoriteten av hästarna som tävlar på hög nivå i dressyr är över 170 i mankhöjd.
Detta märks även på aveln, hästarna blir högre, och svårare att sälja små hästar till folk som vill tävla.

(obs: jag skrev majoriteten, det finns många dressyrhästar som är runt 165-170 också)

Gångarternas kvalitet har INTE med mankhöjden att göra.
 
Jag måste också passa på att fråga hur PRE hästarna är att ha och göra med, tänker allt från uteritt, lättare hoppning (50cm) och i stallet. Såklart skiljer det mycket från häst till häst men om man pratar rastypiska egenskaper, positivt och negativt :)
Nu har jag bara erfarenhet av just mina två. Den svenskfödda PREn är lite tittig men går fram överallt. Trygg men kan vara lite "ful" och utnyttja en ryttare som inte sätter gränser. Han har ett enormt eget självförtroende och en stor personlighet. Han är snäll men i hanteringen behöver han ramar och tydlighet annars blir han rätt jobbig och brötig.

Importen som är "utbildad" i Spanien är väldigt känslig och oerhört snäll. Aldrig träffat en vänligare häst. Men han är väldigt hårt fostrad och var i början avtrubbad och rädd. Han är fortfarande väldigt reaktiv på vad som händer uppe på ryggen och är ex rädd för en fladdrande jacka och liknande. Däremot är han modig och går verkligen fram överallt! Superchill med trafik och en klippa att rida ut på. Absolut älskar den hästen 💖.

Film på min lilla bastard. Inte alls lika flashig som den andra men superrolig att rida!
https://www.instagram.com/p/CS2dDo6nJUT/?utm_medium=copy_link
 
För när man kommer upp i nivå så vill man ha stora flashiga gångarter, dessa har de stora hästarna naturligt medans mindre hästar får kämpa mer för att få dessa gångarter. Det finns en anledning att majoriteten av hästarna som tävlar på hög nivå i dressyr är över 170 i mankhöjd.
Detta märks även på aveln, hästarna blir högre, och svårare att sälja små hästar till folk som vill tävla.

(obs: jag skrev majoriteten, det finns många dressyrhästar som är runt 165-170 också)
Fast det stämmer inte. Gångartskvalité sitter absolut inte i mankhöjden. Du kan vinna medalj på OS med en häst på 1.60 och den kan mäta sig utmärkt gångartsmässigt med de på 1.70. För oss hobbyryttare som är nöjda med MsvB-A är en häst som har ridbara gångarter värda mycket mer än bara flash.
 
Fast det stämmer inte. Gångartskvalité sitter absolut inte i mankhöjden. Du kan vinna medalj på OS med en häst på 1.60 och den kan mäta sig utmärkt gångartsmässigt med de på 1.70. För oss hobbyryttare som är nöjda med MsvB-A är en häst som har ridbara gångarter värda mycket mer än bara flash.
Jag skrev "obs"-tillägget enbart för att jag visste att denna kommentar skulle komma. Men tydligen läste du inte hela min kommentar...

Ja det finns många dressyrhästar som är runt 165-170 som också tävlar dressyr. Men en häst som är 150 har inte naturligt samma stora gångarter som en häst som är 170, så en mindre häst kommer behöva mer träning för att kunna mäta sig i dressyren i de större klasserna. Jag säger inte att en 150-160 häst inte kan tävla dressyr, bara att det kommer krävas mer träning och mer av hästen för att mäta sig i de större klasserna.
 
Jag skrev "obs"-tillägget enbart för att jag visste att denna kommentar skulle komma. Men tydligen läste du inte hela min kommentar...

Ja det finns många dressyrhästar som är runt 165-170 som också tävlar dressyr. Men en häst som är 150 har inte naturligt samma stora gångarter som en häst som är 170, så en mindre häst kommer behöva mer träning för att kunna mäta sig i dressyren i de större klasserna. Jag säger inte att en 150-160 häst inte kan tävla dressyr, bara att det kommer krävas mer träning och mer av hästen för att mäta sig i de större klasserna.
Nä jag kan inte alls hålla med, ser ingen korrelation mellan mankhöjd och gångartskvalitet. Har sett lika många 175 hästar med usel stel tripp trapp gång som jag sett 160 hästar med fantastisk mekanik.

Exteriören i allmänhet har mer betydelse, exempelvis ger veka kotor ofta rätt flashig gång eftersom det blir mer svikt, kräver en del jobb med styrka för att de ska hålla. Rörlighet överlag i bogar och bäcken påverkar också. Men mankhöjd? Nä, större innebär inte automatiskt bättre gång.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 223
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 706
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina...
Svar
17
· Visningar
1 935
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp