Tävla PRE i dressyr

I lätta och msv klasser kan det snarare vara en fördel med en häst med lite mindre gång jämfört med en stor häst med stor gång. Det är lättare att styra runt och hålla i hop en lite mindre häst med mindre gång. Man ska vara en rätt duktig ryttare om man fixar att rida ett bra program med en stor häst med stora gångarter. Så för en glad amatör räcker absolut vanliga gångarter för att skrapa ihop bra procent så länge man rider noggrant, hästen är lösgjord och svarar på ryttarens hjälper och ryttaren själv sitter bra i sadeln. Det spelar ingen roll hur spektakulär häst du har om du inte har förmågan att klara av att rida på det.
Min 176 dressyrhäst med stor gång (inte flashig, men stor pga storleken på hästen) var mycket svårare att rida på än mitt lilla sto på 162 och jag fick kämpa bra mycket mer för att nå resultat med den stora.
Precis lite så jag tänker, jag har ju inga höga ambitioner utan letar efter en trevlig kompis. Tänker att jag börjar med grunder tills dem sitter i sömnen, lärt mig den hårda vägen att man inte kommer någonstans annars;) Lösgjordhet, takt och mellan hjälper är en självklarhet för mig innan man ens börjar tänka på att bege sig ut på banorna.
 
Nu rider jag ju lusitano och inte PRE, men det är iaf en iberisk häst. Lusitanon ligger sjua på världsrankingen av avelsförbund i dressyr. SWB ligger på elfte plats. Bara det borde ju antyda att lusarna är rätt kapabla dressyrhästar, det är ju trots allt en ganska liten och dessutom stängd stambok. Min lusitano är dressyravlad och rör sig mycket bra och taktmässigt, jag har haft flera dressyrdomare som särskilt kommenterat det. I lätt klass har vi haft resultat från 56% upp till 70%. Jag upplever nog att det är lite variation i hur vi blir bedömda, men de flesta domare är positiva. Min häst är dessutom lite svårtävlad då han är vädligt spänd och tittig så de lägre resultaten har varit i program där vi spruckit totalt i någon eller några bedömningsgrupper.
Min tränare, med stor internationell erfarenhet, gillar honom massor och sa tidigt: Den ska vi utbilda hela vägen till GP. Hon menar dessutom att vi kommer bättre och bättre till vår rätt ju högre svårighetsgraden blir. Galoppökningarna är suveränt bra och generellt är han starkast i galopparbetet. Travökningarna blir bättre och bättre i takt med att han blir starkare och starkare i samlingen. Han har en helt suverän passage men hade lite svårare att få till piaffen - men det börjar lossna det med. Bytena har trasslat lite men börjar bli säkra nu.
 
En 150 häst och en 170 häst har naturligt inte samma gångarter. Om du kollar på dressyr så är det önskvärt med stora gångarter vilket faller mer naturligt för en 170 häst.

Jag har en häst som är 163 cm och rör sig stooort, t.ex så är galoppen enorm. Hennes mormor var 158 cm och med 3 bra gångarter, brukade t.ex få 7-8 på travökningar.

En av medaljörerna på OS i Tokyo var knappt över 160 cm.

Det finns en hel drös stora hästar som rör sig högst ordinärt.

Ditt påstående är en ren fördom.
 
Så du påstår majoriteten av oinridna 3-årig 150 häst har längre steg än 3-åringa oinridna 170 hästar?
för även om det säkert finns enstaka 150 hästar som har väldigt långa steg och enstaka 170 hästar som har väldigt korta steg så tror jag att majoriteten är något annat än det du påstår.
Men en häst har ju inte per automatik BÄTTRE GÅNG för att den har längre ben och tar längre steg? :confused:
 
@Dopy du har inte bara fel för att du är svepande. Du är helt ute och cyklar. Jag ser enormt många hästar om året då jag dessutom är engagerade i flera avelsföreningar och storlek har inget att göra med gångarter. Det har inget samband. Så för din egen skull, släpp den tanken och börja titta på vad du tycker gör en bra gångart. För mig är det: renhet, taktmässighet, elasticitet, dynamik, schwung, balans, rakriktning och kraft. Inget av det korrelerar med storlek.
 
Bogfrihet, påskjut, elasticitet, takt, lösgjordhet och förmåga att korta och länga är för mig till största delen en tränings frågar.
Det är väldigt få ponnysar som tävlar EM, VM, OS, osv i storhäst klasserna av en anledning...

En riktigt välbyggd häst har mycket av detta automatiskt (och kan sedan förbättras ännu mer med rätt träning). Men det hänger fortfarande inte på hur hög hästen är över manken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 113
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 698
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina...
Svar
17
· Visningar
1 932
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 195
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp