Tävla PRE i dressyr

@Dopy om jag inte har helt fel så håller du på och förklarar för ett par dressyrdomare hur man dömer i dressyr 😆
Eh, jag har ALDRIG sagt hur man dömer i dressy, vet inte vart du fick det ifrån? :confused:
Domarna ser det färdiga resultat, de ser ju inte vägen dit. Så bara för att de ser en 160 häst gå bättre än en 170 häst betyder ju inte det att 160 hästen inte behövt träna och kämpa mer för att komma dit jämfört med 170 hästen ;)
 
Eh, jag har ALDRIG sagt hur man dömer i dressy, vet inte vart du fick det ifrån? :confused:
Domarna ser det färdiga resultat, de ser ju inte vägen dit. Så bara för att de ser en 160 häst gå bättre än en 170 häst betyder ju inte det att 160 hästen inte behövt träna och kämpa mer för att komma dit jämfört med 170 hästen ;)
I lätta och msv klasser kan det snarare vara en fördel med en häst med lite mindre gång jämfört med en stor häst med stor gång. Det är lättare att styra runt och hålla i hop en lite mindre häst med mindre gång. Man ska vara en rätt duktig ryttare om man fixar att rida ett bra program med en stor häst med stora gångarter. Så för en glad amatör räcker absolut vanliga gångarter för att skrapa ihop bra procent så länge man rider noggrant, hästen är lösgjord och svarar på ryttarens hjälper och ryttaren själv sitter bra i sadeln. Det spelar ingen roll hur spektakulär häst du har om du inte har förmågan att klara av att rida på det.
Min 176 dressyrhäst med stor gång (inte flashig, men stor pga storleken på hästen) var mycket svårare att rida på än mitt lilla sto på 162 och jag fick kämpa bra mycket mer för att nå resultat med den stora.
 
Eh, jag har ALDRIG sagt hur man dömer i dressy, vet inte vart du fick det ifrån? :confused:
Domarna ser det färdiga resultat, de ser ju inte vägen dit. Så bara för att de ser en 160 häst gå bättre än en 170 häst betyder ju inte det att 160 hästen inte behövt träna och kämpa mer för att komma dit jämfört med 170 hästen ;)
Fast det är inte vidare troligt att 160 hästen har kämpat så himla hårt, snarare brukar det vara bjässarna som har kroppen mot sig och behöver växa i sin kropp.

Apropå ponnys, det nämndes 150 hästar och jag skulle väl säga att i princip hela startfältet på ponny-EM rör sig bättre än ett ordinärt halvblod. Att exempelvis Daddy Moon (eller typ vilken guldmedaljör som helst på ponny senaste 20 åren) skulle behövt kämpa för sin lösgjordhet och gång är direkt osant, ridponnysarna rör sig fantastiskt redan som unghästar och de är knappt 150 höga.

Anekdotisk bevisföring då! En av mina bästa hästar (hade gått YREM) var 163 och hans storlek var på inga sätt något hinder för honom.
 
Min ringa erfarenhet säger spontant att

är hästen lydig, har en fin kontakt och är mellan hand och skänkel i riktigt dragläge och är taktmässig och lösgjord och avspänd,
Och om ekipaget jobbar harmoniskt med varandra så räcker det jättelångt oavsett ras.

Sen skulle jag gissa att rörligheten på hästen gör sitt till för att samla poäng. Men den gör inte sitt till riktigt förrän det förstnämnda sitter.

Hade en tjej i mina krokar som hade en riktig ponnykorsning tävlandes bland storhästar.
Vann ALLT! Tävlade väl till minst msvA åtminstone.
Där fanns allt i första stycket men gångarterna var inte stora. De var däremot lagom stora för hästen och bättre än man kunde vänta sej men verkligen inget flashigt nånstans.
Hon la ner oerhört med tid på grundridning och det syntes tydligt.
 
Om vi går tillbaka till ämnet, dvs PRE och vad som eventuellt skulle ligga dem i fatet på dressyrbanan, så är det inte storlek eller gången som i ”flashig gång”. Är det några som upplevs flashiga så är det iberierna, de har oftast mycket knäaktion och gung i sig. Som regel har de lätt att sätta sig vilket gör att de ofta har enkelt för piaff, passage, piruetter och andra samlande rörelser.

Däremot kan många av dem ha tendenser att röra sig ganska lite genom ryggen, det blir lätt bara vevande ben, och ha sämre påskjut bakifrån vilket ger sämre elasticitet, ökningarna blir då mest snabbare istället för längre steg. De PRE och lusitanos som hävdar sig i absoluta toppen är de individer där man lagt jobb även på den biten så de kan visa register. Även takten kan vara svår, de hamrar liksom på och så blir det ingen tydlig tvåtakt så det får man också ofta jobba extra på.

Det är som @Amanda_F säger, arv och uppfostran, de är byggda lite annorlunda än halvbloden vilket ger andra fördelar och nackdelar och lite andra saker som man får jobba med, men man är absolut inte automatiskt i underläge bara för att man sitter på en iberisk häst!
 
Eh, jag har ALDRIG sagt hur man dömer i dressy, vet inte vart du fick det ifrån? :confused:
Domarna ser det färdiga resultat, de ser ju inte vägen dit. Så bara för att de ser en 160 häst gå bättre än en 170 häst betyder ju inte det att 160 hästen inte behövt träna och kämpa mer för att komma dit jämfört med 170 hästen ;)
Nja, du tjatar om att domare vill se flashiga rörelser och mindre hästar har svårt med det. Två domare säger att du har fel men du fortsätter.

I rest my case.
 
Fast det är inte vidare troligt att 160 hästen har kämpat så himla hårt, snarare brukar det vara bjässarna som har kroppen mot sig och behöver växa i sin kropp.

Apropå ponnys, det nämndes 150 hästar och jag skulle väl säga att i princip hela startfältet på ponny-EM rör sig bättre än ett ordinärt halvblod. Att exempelvis Daddy Moon (eller typ vilken guldmedaljör som helst på ponny senaste 20 åren) skulle behövt kämpa för sin lösgjordhet och gång är direkt osant, ridponnysarna rör sig fantastiskt redan som unghästar och de är knappt 150 höga.

Anekdotisk bevisföring då! En av mina bästa hästar (hade gått YREM) var 163 och hans storlek var på inga sätt något hinder för honom.
Du kan väl inte på allvar mena att alla som tävlar ponny EM kan gå rakt in på banan och tävla i storhäst EM och vinna enkelt :confused:
Många 18-åringar väljer att sälja sin ponny och köpa storhäst istället för att fortsätta tävla sin ponny emot storhästarna av en anledning...

Anekdotisk bevisföring?:confused: jag har ju flera ggr sagt att det finns massor med mindre hästar som tävlar i högre klasser utan problem, men att majoriteten av hästarna i högre klasser är större.
 
För när man kommer upp i nivå så vill man ha stora flashiga gångarter, dessa har de stora hästarna naturligt medans mindre hästar får kämpa mer för att få dessa gångarter. Det finns en anledning att majoriteten av hästarna som tävlar på hög nivå i dressyr är över 170 i mankhöjd.
Detta märks även på aveln, hästarna blir högre, och svårare att sälja små hästar till folk som vill tävla.

(obs: jag skrev majoriteten, det finns många dressyrhästar som är runt 165-170 också)
Var länge sedan jag var inne i dressyr men har det gått tillbaka till stora gångarter igen? Stora gångarter är ju ofta svåra att påverka och få ett register i då dom ofta bara älgar runt i sina stora gångarter.
 
Du kan väl inte på allvar mena att alla som tävlar ponny EM kan gå rakt in på banan och tävla i storhäst EM och vinna enkelt :confused:
Många 18-åringar väljer att sälja sin ponny och köpa storhäst istället för att fortsätta tävla sin ponny emot storhästarna av en anledning...

Anekdotisk bevisföring?:confused: jag har ju flera ggr sagt att det finns massor med mindre hästar som tävlar i högre klasser utan problem, men att majoriteten av hästarna i högre klasser är större.
Nej det har jag inte sagt, men nu pratar vi ju dressyrbanorna på 2-3* nivå i Sverige där jag antar att TS kommer tävla, och där jag vågar lova att de flesta ponnyer som går EM överglänser i princip alla.

Du gör dig ju bara dum med flit här, du vill påstå att stor häst automatiskt betyder större och bättre gång = fördel på banorna vilket inte är sant.
 
Var länge sedan jag var inne i dressyr men har det gått tillbaka till stora gångarter igen? Stora gångarter är ju ofta svåra att påverka och få ett register i då dom ofta bara älgar runt i sina stora gångarter.
Nej det har det inte, lösgjordhet och korrekthet är det som ger poäng såvida man inte rider unghästklasser där gångarterna premieras mer. Men inte heller där är det nödvändigtvis bjässarna som glänser, många av dem brukar vara lite gängliga.
 
Var länge sedan jag var inne i dressyr men har det gått tillbaka till stora gångarter igen? Stora gångarter är ju ofta svåra att påverka och få ett register i då dom ofta bara älgar runt i sina stora gångarter.
Stora gångarter har väl aldrig varit borta, men det finns väl en ökad medvetenhet om för- och nackdelar för amatörryttaren.
 
Du kan väl inte på allvar mena att alla som tävlar ponny EM kan gå rakt in på banan och tävla i storhäst EM och vinna enkelt :confused:
Många 18-åringar väljer att sälja sin ponny och köpa storhäst istället för att fortsätta tävla sin ponny emot storhästarna av en anledning...

Anekdotisk bevisföring?:confused: jag har ju flera ggr sagt att det finns massor med mindre hästar som tävlar i högre klasser utan problem, men att majoriteten av hästarna i högre klasser är större.
Att många hästar är större har nog med flera saker att göra. Tex att många ryttare är långa och föredrar stor häst av den anledningen. Och att de moderna dressyrhästarna är så lätta i typen att de kan vara stora utan att bli tunga.
 
Nja, du tjatar om att domare vill se flashiga rörelser och mindre hästar har svårt med det. Två domare säger att du har fel men du fortsätter.

I rest my case.
Om du tror alla hästar har samma rörelsemönster oavsett ras och storlek får det stå för dig.
Jag tror iaf att en tysk sporthäst på 170 avlad för svårdressyr har ett annat rörelsemönster än en PRE på 150 som inte är avlad med fokus på dressyr.
 
Om du tror alla hästar har samma rörelsemönster oavsett ras och storlek får det stå för dig.
Jag tror iaf att en tysk sporthäst på 170 avlad för svårdressyr har ett annat rörelsemönster än en PRE på 150 som inte är avlad med fokus på dressyr.
Tror ingen säger emot att de har olika rörelsemönster 😊
 
Nej det har jag inte sagt, men nu pratar vi ju dressyrbanorna på 2-3* nivå i Sverige där jag antar att TS kommer tävla, och där jag vågar lova att de flesta ponnyer som går EM överglänser i princip alla.

Du gör dig ju bara dum med flit här, du vill påstå att stor häst automatiskt betyder större och bättre gång = fördel på banorna vilket inte är sant.
Nu kommer jag sluta diskutera eftersom du hittar på saker jag aldrig skrivit! Finns inget som gör mig mer arg än att försöka prata med någon som påstår att jag sagt saker jag aldrig sagt!!! :rage:


Jag har aldrig sagt att alla storhästar automatiskt har större och bättre gång! Jag skrev att stora hästar naturligt har större gångarter och att mindre hästar kan få kämpa mer för att få dessa gångarter.

Och i min första kommentar skrev jag ordagrant
Men finns absolut inte hinder för en PRE att göra riktigt bra från sig i dressyren på tävlingsbanorna.

Nu kommer jag sluta svara dig eftersom du inte läser det jag skriver, utan hittar på egna saker som du påstår att jag sagt.
 
Att många hästar är större har nog med flera saker att göra. Tex att många ryttare är långa och föredrar stor häst av den anledningen. Och att de moderna dressyrhästarna är så lätta i typen att de kan vara stora utan att bli tunga.
Fast om du har en ponny du tävlar EM med när du är 17 år, och det är samma chans att vinna storhäst EM som det är vinna ponny EM, då finns det ju ingen anledning att sälja ponnyn och byta till storhäst när man fyller 18, då är det ju bättre att ta upp ponnyn och vinna storhäst EM. Eftersom kommentaren jag svarade på påstod att "ponny-EM rör sig bättre än ett ordinärt halvblod".

Om man växer ur sin ponny och måste sälja pga att det är omöjligt att rida ponnyn brukar man göra det tidigare, tror inte alla plötsligt blir för stora för sina ponnysar när de fyller 18 år. Utan att det finns en annan orsak att många säljer ponnyn istället för att ta upp den i storhäst klasserna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 101
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 698
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina...
Svar
17
· Visningar
1 931
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 194
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp