Tävla PRE i dressyr

Om du tror alla hästar har samma rörelsemönster oavsett ras och storlek får det stå för dig.
Jag tror iaf att en tysk sporthäst på 170 avlad för svårdressyr har ett annat rörelsemönster än en PRE på 150 som inte är avlad med fokus på
Nu kommer jag sluta diskutera eftersom du hittar på saker jag aldrig skrivit! Finns inget som gör mig mer arg än att försöka prata med någon som påstår att jag sagt saker jag aldrig sagt!!! :rage:


Jag har aldrig sagt att alla storhästar automatiskt har större och bättre gång! Jag skrev att stora hästar naturligt har större gångarter och att mindre hästar kan få kämpa mer för att få dessa gångarter.

Och i min första kommentar skrev jag ordagrant
Men finns absolut inte hinder för en PRE att göra riktigt bra från sig i dressyren på tävlingsbanorna.

Nu kommer jag sluta svara dig eftersom du inte läser det jag skriver, utan hittar på egna saker som du påstår att jag sagt.
Fast det är ju PRECIS DET som inte är sant, att stora hästar naturligt har större gångarter. Det är ju fel, klart som sjutton att jag säger emot dig då? Det måste du ju ändå förstå själv?

Själv blir jag arg när folk påstår felaktiga saker och sen vägrar ge sig så du är inte ensam. 🤷🏼‍♀️
 
Fast det är ju PRECIS DET som inte är sant, att stora hästar naturligt har större gångarter. Det är ju fel, klart som sjutton att jag säger emot dig då? Det måste du ju ändå förstå själv?

Själv blir jag arg när folk påstår felaktiga saker och sen vägrar ge sig så du är inte ensam. 🤷🏼‍♀️
Så du tror att en 3-årig oinriden 150 häst och en 3-åring onriden 170 häst kommer ha exakt lika långa steg?
Du tror inte att den större hästen har naturligt längre ben och får därför naturligen längre steg?
 
Så du tror att en 3-årig oinriden 150 häst och en 3-åring onriden 170 häst kommer ha exakt lika långa steg?
Du tror inte att den större hästen har naturligt längre ben och får därför naturligen längre steg?
Det kan de absolut ha, 150 hästen kan lika troligt ha betydligt BÄTTRE gång, eftersom det har noll och intet att göra med mankhöjden. Långa steg innebär dessutom inte bättre och större gång, långa men markbundna kliv är inte direkt önskvärt. Är de inte rörliga i bogarna med bra påskjut bak kan de vara 180 höga och röra sig skit, gången sitter inte i längden på benen.
 
Det kan de absolut ha, 150 hästen kan lika troligt ha betydligt BÄTTRE gång, eftersom det har noll och intet att göra med mankhöjden. Långa steg innebär dessutom inte bättre och större gång, långa men markbundna kliv är inte direkt önskvärt. Är de inte rörliga i bogarna med bra påskjut bak kan de vara 180 höga och röra sig skit, gången sitter inte i längden på benen.
Så du påstår majoriteten av oinridna 3-årig 150 häst har längre steg än 3-åringa oinridna 170 hästar?
för även om det säkert finns enstaka 150 hästar som har väldigt långa steg och enstaka 170 hästar som har väldigt korta steg så tror jag att majoriteten är något annat än det du påstår.
 
Så du påstår majoriteten av oinridna 3-årig 150 häst har längre steg än 3-åringa oinridna 170 hästar?
för även om det säkert finns enstaka 150 hästar som har väldigt långa steg och enstaka 170 hästar som har väldigt korta steg så tror jag att majoriteten är något annat än det du påstår.
Men vad sjutton har ”långa steg” med bra gång att göra? Är det vad som definierar bra gång för dig? Isåfall är vi på helt olika plan du och jag, för mig har inte bra gång något att göra med steglängden! Bogfrihet, påskjut, elasticitet, takt, lösgjordhetoch förmåga att korta och länga är för mig vad som skiljer bra gång från dålig gång, och där spelar inte höjden eller steglängden in alls. Mycket annat exteriört spelar in men inte längden på benen.

Med den definitionen (långa steg = bra gång) så skulle alla ponnys ha dålig gång och det blir ju absurt.
 
Så du tror att en 3-årig oinriden 150 häst och en 3-åring onriden 170 häst kommer ha exakt lika långa steg?
Du tror inte att den större hästen har naturligt längre ben och får därför naturligen längre steg?
Mitt lilla fullblod (likt många andra fullblod) har lägre steg i galoppen än stora halvblod.
Är galoppen bättre rent dressyrmäsigt, absolut inte.

Vill påstå att alla små travare har länge steg i traven än alla halvblod. Bättre rent dressyrmäsigt för att steget är längre, nä knappast.
 
Men vad sjutton har ”långa steg” med bra gång att göra? Är det vad som definierar bra gång för dig? Isåfall är vi på helt olika plan du och jag, för mig har inte bra gång något att göra med steglängden! Bogfrihet, påskjut, elasticitet, takt, lösgjordhetoch förmåga att korta och länga är för mig vad som skiljer bra gång från dålig gång, och där spelar inte höjden eller steglängden in alls. Mycket annat exteriört spelar in men inte längden på benen.

Med den definitionen (långa steg = bra gång) så skulle alla ponnys ha dålig gång och det blir ju absurt.
Okej, så majoriteten av oinridna 3-årig 150 häst har bättre gång än 3-åringa oinridna 170 hästar, är det de du säger?
Varför är då inte majoriteten av dressyrhästarna som tävlar EM, VM, OS, osv 150 i mankhöjd om dessa nu har bättre gång? varför är majoriteten av dressyrhästarna som tävlar EM, VM, OS, osv runt 170 höga?

Bogfrihet, påskjut, elasticitet, takt, lösgjordhet och förmåga att korta och länga är för mig till största delen en tränings frågar.
Det är väldigt få ponnysar som tävlar EM, VM, OS, osv i storhäst klasserna av en anledning...
 
Mitt lilla fullblod (likt många andra fullblod) har lägre steg i galoppen än stora halvblod.
Är galoppen bättre rent dressyrmäsigt, absolut inte.

Vill påstå att alla små travare har länge steg i traven än alla halvblod. Bättre rent dressyrmäsigt för att steget är längre, nä knappast.
Att jämföra galopp och travhästar med ren avlade dressyrhästar är ju ganska orimligt.
Ditt fullblod har säkert lättare i hög dressyr än en ardenner skulle ha. Men det är ju inte det jag pratar om.
 
Du kan väl inte på allvar mena att alla som tävlar ponny EM kan gå rakt in på banan och tävla i storhäst EM och vinna enkelt :confused:
Många 18-åringar väljer att sälja sin ponny och köpa storhäst istället för att fortsätta tävla sin ponny emot storhästarna av en anledning...

Anekdotisk bevisföring?:confused: jag har ju flera ggr sagt att det finns massor med mindre hästar som tävlar i högre klasser utan problem, men att majoriteten av hästarna i högre klasser är större.
Vinna enkelt. Verken piaff, passage, piruetter, byte i språnget och än mindre byte i varje eller varanat ingår i ponny EM.
 
För när man kommer upp i nivå så vill man ha stora flashiga gångarter, dessa har de stora hästarna naturligt medans mindre hästar får kämpa mer för att få dessa gångarter. Det finns en anledning att majoriteten av hästarna som tävlar på hög nivå i dressyr är över 170 i mankhöjd.
Detta märks även på aveln, hästarna blir högre, och svårare att sälja små hästar till folk som vill tävla.

(obs: jag skrev majoriteten, det finns många dressyrhästar som är runt 165-170 också)
För det första säger sig TS vilja rida Msvc-B. Hon söker inte en mästerskapshäst. För det andra finns det ingen relation mellan hästens mankhöjd och dess gångarter. Att hästarna blivit stora är en trend som jag upplever på viss tillbakagång För hästarna blir FÖR stora för att vara ridbara på en dressyrbana. Jag har själv tävlat hästar mellan liten D-ponny till 177cm och det är otroligt mycket lättare att styra runt en mindre häst.

Det jag vill poängtera är att idag söker de flesta funktionella gångarter. Dvs lite mindre, lättare att rida och reglera. Ser ofta exempel på ryttare som på en häst med halvbra gång kunnat rida rätt höga klasser, sen köper de en yngre förmåga med stor gång och får aldrig till det. Det blir helt enkelt för svårt.

För att återkomma till ämnet är därmed PRE/iberier utmärkta hästar för oss dressyrryttare som vill rida på Msv-nivå. De är ridbara, trevliga och gången räcker gott! Oftast har de lätta för piruetter och byten och det kommer en väldigt långt med.
 
Okej, så majoriteten av oinridna 3-årig 150 häst har bättre gång än 3-åringa oinridna 170 hästar, är det de du säger?
Varför är då inte majoriteten av dressyrhästarna som tävlar EM, VM, OS, osv 150 i mankhöjd om dessa nu har bättre gång? varför är majoriteten av dressyrhästarna som tävlar EM, VM, OS, osv runt 170 höga?

Bogfrihet, påskjut, elasticitet, takt, lösgjordhet och förmåga att korta och länga är för mig till största delen en tränings frågar.
Det är väldigt få ponnysar som tävlar EM, VM, OS, osv i storhäst klasserna av en anledning...
Jag säger att mankhöjden inte är en faktor i vad som är bra gång. Man kan inte generellt säga att de större hästarna har bättre gång än de mindre eller tvärtom för det är mer variation mellan individer än mellan olika storlekar.

Det ger inga fördelar med högre mankhöjd och längre ben för det är inte det som påverkar gången. Sen är det inte bara träningsfrågor för en häst kan naturligt ha riktigt bra mekanik från födseln, samma med elasticitet, påskjut och bogfrihet. Sen kan du förbättra gången med träning, men även där spelar det ingen roll hur stor hästen är eller hur långa ben den har. Det är inte så att det naturligt är lättare att förbättra gången på en högre häst än en mindre.

Att man rider mycket halvblod på ca 170 har inte att göra med att större är bättre utan för att det inte finns så sjukt mycket hästar på ca 168-173 och den storleken passar bra till många ryttare så det avlas många såna.

Likaså är efterfrågan på ponnys större hos ungdomarna under 16 för de har åldersklasser där de tävlar ponny. Egentligen skulle man kunna ta ponnyn och fortsätta upp i klasserna om man ville men det är så pass invant i sporten att man köper en storhäst när man har åldern inne så många ungdomar gör så av bara farten, speciellt eftersom man oftast inte utbildat ponnysarna till att gå högre än FEI-programmen för det är de klasserna som är på mästerskapsnivå för en ponny.

Ponnysarna i sig har inga begräsningar, skulle säga att det är mer kultur. Finns en tysk ridponny i mina trakter som går Int 1 och gör allt till GP på träning och han har bättre mekanik än de flesta. Sen tar han kortare steg än de som är större, men det är ju inte steglängden som bedöms utan kvalitén på gången.
 
Mitt lilla fullblod (likt många andra fullblod) har lägre steg i galoppen än stora halvblod.
Är galoppen bättre rent dressyrmäsigt, absolut inte.

Vill påstå att alla små travare har länge steg i traven än alla halvblod. Bättre rent dressyrmäsigt för att steget är längre, nä knappast.
Haha tänkte också på travhästar, de har ju både lång steglängd och myyyycket påskjut men traven är ju inte så dressyrmässigt bra för det
 
För det första säger sig TS vilja rida Msvc-B. Hon söker inte en mästerskapshäst. För det andra finns det ingen relation mellan hästens mankhöjd och dess gångarter. Att hästarna blivit stora är en trend som jag upplever på viss tillbakagång För hästarna blir FÖR stora för att vara ridbara på en dressyrbana. Jag har själv tävlat hästar mellan liten D-ponny till 177cm och det är otroligt mycket lättare att styra runt en mindre häst.

Det jag vill poängtera är att idag söker de flesta funktionella gångarter. Dvs lite mindre, lättare att rida och reglera. Ser ofta exempel på ryttare som på en häst med halvbra gång kunnat rida rätt höga klasser, sen köper de en yngre förmåga med stor gång och får aldrig till det. Det blir helt enkelt för svårt.

För att återkomma till ämnet är därmed PRE/iberier utmärkta hästar för oss dressyrryttare som vill rida på Msv-nivå. De är ridbara, trevliga och gången räcker gott! Oftast har de lätta för piruetter och byten och det kommer en väldigt långt med.
Och jag skrev till TS "Men finns absolut inte hinder för en PRE att göra riktigt bra från sig i dressyren på tävlingsbanorna." i min första kommentar
 
Och jag skrev till TS "Men finns absolut inte hinder för en PRE att göra riktigt bra från sig i dressyren på tävlingsbanorna." i min första kommentar
Okej. Så vad är det du egentligen har för åsikt här i tråden? Att mankhöjd och gångarter går hand i hand? Att det måste vara stora gångarter för att rida MsvC-B? Att domare vill se jättehästar? Jag förstår inte riktigt vad du har för ståndpunkt.
 
Nu har jag bara erfarenhet av just mina två. Den svenskfödda PREn är lite tittig men går fram överallt. Trygg men kan vara lite "ful" och utnyttja en ryttare som inte sätter gränser. Han har ett enormt eget självförtroende och en stor personlighet. Han är snäll men i hanteringen behöver han ramar och tydlighet annars blir han rätt jobbig och brötig.

Importen som är "utbildad" i Spanien är väldigt känslig och oerhört snäll. Aldrig träffat en vänligare häst. Men han är väldigt hårt fostrad och var i början avtrubbad och rädd. Han är fortfarande väldigt reaktiv på vad som händer uppe på ryggen och är ex rädd för en fladdrande jacka och liknande. Däremot är han modig och går verkligen fram överallt! Superchill med trafik och en klippa att rida ut på. Absolut älskar den hästen 💖.

Film på min lilla bastard. Inte alls lika flashig som den andra men superrolig att rida!
https://www.instagram.com/p/CS2dDo6nJUT/?utm_medium=copy_link
OT men vilka fina hästar du har! 😍
 
Nu har jag bara erfarenhet av just mina två. Den svenskfödda PREn är lite tittig men går fram överallt. Trygg men kan vara lite "ful" och utnyttja en ryttare som inte sätter gränser. Han har ett enormt eget självförtroende och en stor personlighet. Han är snäll men i hanteringen behöver han ramar och tydlighet annars blir han rätt jobbig och brötig.

Importen som är "utbildad" i Spanien är väldigt känslig och oerhört snäll. Aldrig träffat en vänligare häst. Men han är väldigt hårt fostrad och var i början avtrubbad och rädd. Han är fortfarande väldigt reaktiv på vad som händer uppe på ryggen och är ex rädd för en fladdrande jacka och liknande. Däremot är han modig och går verkligen fram överallt! Superchill med trafik och en klippa att rida ut på. Absolut älskar den hästen 💖.

Film på min lilla bastard. Inte alls lika flashig som den andra men superrolig att rida!
https://www.instagram.com/p/CS2dDo6nJUT/?utm_medium=copy_link
Gud vilka trevliga hästar du har, ser fantastiskt fina och arbetsvilliga ut. Vilken inspiration du är!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 674
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina...
Svar
17
· Visningar
1 927
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 180
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp