Tävla utan egen häst?

En fördel med ridskola är att du har chansen att sköta, hantera och rida många olika hästar. Det ger en bättre grund än att bara rida sin egen, och ska inte underskattas!

Du får ta ett ordentligt snack med ansvarig på ridskolan. Säg att du vill utvecklas och prova på tävling. Hör om det finns träningsgrupp och ställ dig i kö om det inte finns plats. Finns det inte, fråga vad som krävs för att du ska få tävla, och kräv raka svar. Du ska förstås inte kräva på något argt sätt, men vänligt och bestämt. Får du nej, tjata inte utan tacka för svaret (och gråt ut på toa.)
Tack för tips! Kollat upp tävlingsgrupp nu, men det finns krav för att få gå där. Uppskattningsvis verkar jag uppfylla kraven i dressyren, men måste hoppa lite längre banor på sådär 10cm högre höjd i hoppningen verkar det som. Tänker att jag ska ta privatlektioner regelbundet under vårterminen så kanske jag kan börja i en av tävlingsgrupperna efter sommaren. :)
 
Var i ungefär samma sits som dig under i princip hela min uppväxt. Red på ridskola och hade nån medryttarhäst eller hjälpte till lite i nått stall i omgångar. Ville inget hellre än att få komma ut och tävla! Tyvärr så ser ju ridsporten ut som den gör och utan rätt förutsättningar så är det svårt att kunna tävla.
Idag, som vuxen så har jag fortfarande inte lyckats komma ut och tävla något. Närmsta jag kom var en pay & jump på min halvfoderhäst som jag lyckades ta del av genom ridskolan efter många års slit! Men jag är lika glad ändå. Tävlandet är inte allt.

Ta till vara på tiden och försök lära dig så mycket som möjligt. Skapa en bra image och visa att du verkligen vill (utan att låta dig själv utnyttjas av knepiga hästägare...). Fråga mycket, ta vartenda chans du får. Har du tur så kan du som jag få otroligt mycket ut av ridskolan. Var själv en sådan som spenderade otroligt mycket tid där och fick i slutändan, efter x antal år rida till hästar, provrida nya innan köp, hålla ridlektioner och dessutom ha min drömhäst på halvfoder. Hade det inte varit för mina egna begränsningar i form av en bil som inte kunde dra hästssläp så hade jag absolut fått tävla. Så vad du än gör, underskatta inte vad ridskolan kan ge dig om du bara visar att du har ett intresse. Det tar tid, absolut, men i slutändan så är det värt det!
Tack för tipsen! Ja, jag är mycket på ridskolan. Blivit mindre sedan corona bröt ut, men var tex där vid 05.30 ca på påsklovet och hjälpte till med fodring och mockning. När jag brutit nyckelbenet och inte fick rida kom jag ändå och putsade hästarnas utrustning samt kollade på lektionerna. Varit där på loven och hjälpt till med lite allt möjligt medan man fick vara där innan corona. Kollat upp tävlingsgrupp som många tipsat om, ska träna extra under våren så kan jag förhoppningsvis börja där till hösten. :)
 
Tack för tipsen! Ja, jag är mycket på ridskolan. Blivit mindre sedan corona bröt ut, men var tex där vid 05.30 ca på påsklovet och hjälpte till med fodring och mockning. När jag brutit nyckelbenet och inte fick rida kom jag ändå och putsade hästarnas utrustning samt kollade på lektionerna. Varit där på loven och hjälpt till med lite allt möjligt medan man fick vara där innan corona. Kollat upp tävlingsgrupp som många tipsat om, ska träna extra under våren så kan jag förhoppningsvis börja där till hösten. :)

Lycka till, jag tror du kommer lyckas! Du verkar ha ett bra driv, hjälper till mycket och rider en hel del på flera olika hästar. :)Kommer du in i en tävlingsgrupp och corona försvinner, så är ingenting omöjligt. :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 232
Senast: WBanna
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 272
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp