Tävla utan nosgrimma

Tovas

Trådstartare
Är det någon som vet om man får tävla ponny utan nosgrimma? Vill veta vad som gäller i både hoppning och dressyr men förstår inte tr.

”Inga träns för ponny får användas med mer än en av de avbildade nosgrimmorna. Inga kombinationer av nosgrimmor är tillåtna.”
Bland de avbildade nosgrimmorna finns det inget nosgrimmslöst-alternativ.
 
Som jag läser i TR så måste du ha träns med nosgrimma på ponny men du kan ju ha en som sitter väldigt löst om du egentligen vill rida utan
 
Du måste även från och med i år ha käkrem, eller träns som har käksremsliknande funktion i dressyren.
 
Det trodde jag hade stått länge? Och var anledningen till att PS har käkrem man sätter fast i pannbandet
Det är mer förtydligat i år


211: Ändrade utrustningsregler.
Träns ska ha käkrem
. Inga elastiska infogningar är tillåtna på tränset. Nackstycket ska ge plats för öronen. Gummivävtyglar och tyglar med tunn gummifodring på en sida av tygeln är tillåtna. Minsta bettdiameter på tränsbett 12 mm. Oledat tränsbett får också användas med rörliga parerstänger, Hanging cheeks eller Fulmer cheeks. Mellandelen på tvåledat tränsbett får inte ha effekt som tungplatta.
 
Tack för svar! Jag hörde av mig till överdomaren på den (hopp)tävling vi är anmälda till och fick då svaret att det var tillåtet att rida utan nosgrimma, men att det inte är helt självklart att alla överdomare tolkar det på samma sätt.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 726
Senast: hhere
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
416
Senast: misswilma
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 535
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp