Tävla utomlands...

B

**BORTTAGEN**

Jag skall flytta till England med min pålle och har ca 1002 frågor!
Hur går det till att tävla i england? SKall jag gå med i en engelsk ridklubb eller måste man inte rida för en klubb??
Hur är det med licenser? Gäller min hästlicens där eller måste jag skaffa ny? Finns det ett "TR" och vad heter det i så fall (på engelska)?
Är det uppdelat som här hemma med Lokal, Regional, Nationell?
Någon som har erfarenheter som de vill dela med sig vore jag jättetacksam!
 
HM...nu har jag aldrig haft häst eller varit i den världen just när jag bott i England (för där är det så dyrt med häst jämfört med ens låga inkomst på kontor) men jag har bott där i flera omgångar så jag ska fundera på vad jag vet.

Jag kan iallafall säga att ja, det är regionaltävlingar och upp till nationella. Pröva att surfa runt på British Horse Society http://www.bhs.org.uk/ som är motsvarigheten till vårt ridsportförbund med anslutna klubbar.

Vart ska du flytta? :)
 
Tack för infon! Skriv gärna om du kommer på något mer!
Skall flytta till Manchester-trakten.
Känns lite jobbigt för jag vet INGENTING om hästlivet i England! Kan inte så mycket häst-engelska heller för den delen!
 
Va spännande!!!!

Har inte heller bott i England men hade hästen med mig två år till Holland... och kan bara säga att det mesta var MINDRE komplicerat där än här hemma. Hur länge ska du stanna? Tänk på att din svenska försäkring bara gäller 6 månader utomlands (med tillägg). Ring o prata med ridsportförbundet här hemma, de kan svara på massor av frågor.
 
Vad roligt att du ska flytta till England och ta med dej din hast!!

Vad ar det du ska tavla i for gren??
Om du ska tavla i hoppning tar du kontakt med The British Show Jumping Association (BSJA). De kommer att ordna alla grejer for dej. Du behover inte ga med i nagon klubb, bara du ar med i BSJA. Vet ej vad det kostar, men det ar under 1000:-SEK i alla fall.

Tavlar du i dressyr sa tar du kontakt med British Dressage.
Samma grej dar.

BSJA finns pa internet. www.bsja.co.uk

Du behover ingen licens, bara ett medlemskap. Din hast ska ocksa registreras. Du maste skicka in din hasts pass till BSJA, sa fixar det med ett engelsk pass till din hast.

Ta kontakt med dem sa berattar de allting.
Lycka till!!
 
Glomde visst en del saker.

Det finns ingen nationell, regional osv. Utan pa alla tavlingar borjar klasserna pa 90cm for storhast och gar upp till 1.30 i alla fall. De flesta stora tavlingarna pa sommaren har aven en Grand Prix. Detta ar i hoppning forstas, jag rider inte dressyr, sa jag vet inte.

Du registrerar din hast pa en niva...tex 1.10, da far du hoppa i 1 meter och 1.20. Alltsa sa far du tavla i klassen ovanfor och klassen under, samt givetvis klassen du ar registrerad i. Om du under aret vill byta upp dej, sa gar det bra. Men om du borjar hoppa 1.30 sa far du inte ga ner till 1.10, da ar du fast dar uppe sedan.
Om du inte ar YR forstas - dar far man tavla hur som helt, med vilken hast som helst.

Du far garna PM:a mej sa berattar jag mer.
 
Men visst är det ändå vissa regionala tävlingar - jag var på en sorts distriktsmästerskap. :confused:

Kul att du flyttar till Nordengland (jag bodde bl.a. i Yorkshire som sagt) för annars ska alla jämt till London, Kent och Surrey... :crazy: Hur kommer det sig att det blev just dit?
 
Nja, inte ar det regionala tavlingar som en sorts kategori som i Sverige. Daremot finns det tavlingar som man maste kvalificera till, tavlingar som bara ar oppna till dem som bor i en viss del av landet. Men det ar inte alls uppdelat som i Sverige. Pa ALLA tavlingar finns det 90cm-1.30m. Pa de allra flesta pa sommaren finns det aven an Grand Prix.

Kom aven ihag att man hoppar pa gras, sa ta med dej alla dina broddar!!
 
Har de mycket ridhus i England?? eller är det inte lika vanligt som i Sverige? Tänker att på vintern så måste väl tävlingarna hållas inomhus eller? Fryser inte marken där?
 
Aha Ramona! :idea:

Vädret varierar väldigt för att vara en såpass "litet" geografiskt område. Västkusten är regnig precis som i Sverige men kan vara varmare, särskilt i Sydväst (Cornwall, Devon...) där det t.o.m. växer palmer i Torquay. Längre norrut är det svalare men fortfarande regnigare än ostkusten. Så kommer man upp till Skottland där det åter går att odla palmer på västkustens öar p.g.a. golfströmmen medan det är rent kyligt på ostkusten. Men rent generellt är det varmare i Sverige nästan överallt (utom inomhus!!!) och hästar står ofta i utestall lite varstans.

Ridhus finns det massor - fast allt är svart eller vitt; antingen är det jättefina anläggningar för tävlingar och turister med en massa glas, träbalkar och inbyggd pub ELLER en ombyggd grå "maskinhall" som är iskall. Aldrig det där halvdragiga men färgglada vi ofta har i Sverige.
 
Marken fryser inte och vissa tavlingar (de lite mindre) kan nog hallas utomhus pa en ridbana. Men det ar lite ovanligt kan jag tro. Pa vintern ar man mest som i Sverige inomhus.

Det ar varmare grader an i Sverige...men du kommer att frysa mer. For det ar en fuktig luft. Man ar varm om skinnet, men skelettet fryser.....man fattar nog inte om man inte varit i den situationen. Ta pa dej klader som om du skulle till Nordpolen, da brukar man klara sej ratt fint...samt VARMA skor. Massor med raggsockar.

Jag tycker inte att du ska vara sa orolig for det hela. Det kommer att ordna sej nar du ar dar. Ta det som det kommer. Kor forsiktigt i borjan, men ut och leta reda pa vilka stallen du gillar bast. Har du kort en hogerstyrd bil? Det ar inte sa svart och det tar ca 3 dagar sa fattar man inte hur man kunder kora pa andra sidan vagen. Numera tar det ca 20 minuter att stalla om hjarnan fran hoger till vanstertrafik och tvartom. Se upp pa torsdag kvall mellan Vasteras och Karlstad - for da kor jag pa hoger sida av vagen for forsta gangen sedan i varas!! :) :cool:
Har du kollat vilka anlaggningar som ligger nara Manchester?
 
Förstår vad du menar... har bott i italien och jag har aldrig frusit så mycket som jag gjorde där på vintern, man var fullt påklädd inomhus och frös ändå så tänderna höll på att gå sönder! Men de flesta hus har väl öppen spis? (har jag hört..) Det verkar ju väldigt mysigt om det är kallt ute! DET fanns inte i Italien!
Men det är ju skönt att man kan rida utomhus året runt! Blir det inte väldigt geggit i hagar och sånt om det regnar mycket och inte fryser? Man har väl hästarna ute i hage året runt??
Vet att i Holland så får inte hästarna gå ut på vintern för det är för kallt..!!
Vi skall åka över och kolla på hus och sånt så jag får kolla upp ridanläggningar oxå. Har haft kontakt med en hoppryttare i trakten där jag kanske kan ha pållen och ev jobba lite..
Och det blir spännande att se hur det går att köra bil som sagt! *rys*
 
Men varför blev det just Manchester??? :)

Nej, jag har heller aldrig frusit så mycket som i England och Belgien. Så mycket fuktigare än i Sverige (fast Göteborg och Malmö kommer nära jämfört med "torra" Stockholm).

Visst blir det blött. Det finns också slättlandskap i England som är hårt drabbade av översvämningar varje år i t.ex. Kent och Yorkshire. I York där jag bodde är det till att ta fram sandsäckar och lägga vid floden varje februari men de senaste åren har det även svämmat över i oktober :eek:
 
Hm....nja....hm.....detta med utegangsvistelse... :crazy:
Det ar val inte sa jattevanligt att hastarna gar ut pa dagen som de gor i Sverige. Manga vill inte "forstora" sin mark, genom att ha hastarna ute pa vintern nar de anda ar inne och rids. Vissa hastar gar pa bete pa vintern, men da gar de pa hog mark (kullar), dar regnet rinner bort ganska snabbt.
Om din hast ar kanslig for mugg, bor du verkligen ta hand om honom riktigt nar han kommer till England.
Men NH ar mycket stort i England och man borjar slappa ut hastarna mer och mer....men forvanta dej inte svensk standard pa utegangsvistelser.

Kul att du har kontakt med en hoppryttare i trakten. Vem ar det? Beratta lite...jag ar lite nyfiken.
 
*hmm* Nu blir jag lite bekymmrad! Min häst har så otroligt mkt energi att om han inte får gå ut i hagen varje dag så blir han helt odräglig att rida! Detta plus att han blir lätt hysterisk om han inte ser andra hästar när han går ut!

Hoppas det löser sig på något sätt annars åker jag inte!!
Jag får väl köpa en Shettlandsponny som han kan gå ute med!
Om man nu får använda hagarna....? va dumt!

Manchester blev det för att min kille har fått jobb där. Det är inte i Mancehster utan utanför. Det bara blev så...
 
Jag skall nog mest rida och pyssla med min häst, kanske skaffar en häst till om det blir för lite att göra... vi får se! Det känns spännande samtidigt som det känns lite jobbigt att lämna allt det trygga härhemma! Har lite ångest över att lämna stallet jag står i och som både jag och hästen trivs grymt bra i!
Men de har lovat mig att jag får komma tillbaka när jag vill och det är ju bra!
 
Myfairlady, du kan också flytta! Allt går :)

Det ordnar sig nog med utevistelsen. Jag tycker man ser en hel del hästar ute. Som Ramona skriver är utehästar ofta på sluttningar och sådana finns det en hel del runt Manchester med hela Pennines "bergs"kedja med sina hedar. Var utanför är det? Mot Yorkshire till eller i Cheshire? Det är jättevackert däromkring - både på hedarna längs M62:an och i de små välmående byarna i Cheshire (med Man Unitedstjärnornas lyxvillor). Min man pluggar vegetarisk matlagning i Altrincham lite då och då. :) Hans systerdotter bor i Chester som du verkligen ska passa på att se med sina vackra hus och galoppbanan.
 
JO det är där i Cheshire vi skall bo! vi har inte hittat något hus än så jag vet inte exakt vart det blir än.
Låter härligt att det är så fint där!! Har ju inte varit där själv än! Kul!
Bara för info..så ingen börjar undra, så är min kille INTE någon fotbollsstjärna....! (långt ifrån! *hihi*) Så det är inte därför vi flyttar dit!
 
Vi har funderat på att flytta till England, men inte än. Sambon ska jobba ett par år där han jobbar nu och sedan kan vi flytta. Han har jobb som väntar i England då han bodde där när vi träffades. Så om några år kanske vi är englands bor.. :)
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 393
Senast: fio
·
Dressyr Hej alla! Tänkte starta en tråd om bohuscupen 2017 för de som tävlar dressyr på storhäst. I år ska min lilla klubb fått ihop totalt 2...
Svar
0
· Visningar
884
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 337
Senast: Habina
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 484
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp