Ajda

Trådstartare
Ska tävla för första gången nu.
Undrar hur går lätt fyrgång till?
Har jag fattat rätt när om jag tror att man börjar med tölt på en kortsida, hälsar då på dommaren. töltar ett varv i mellantempo 1 varv, sen går från tölt till trav (direkt? eller skritta några steg emellan?) i andra hörnet på samma kortsida som man startade i, därefter travar ett varv. sedan ner i skritt i andra hörnet på samma kortsida. skrittar sedan ett halvt varv. till halva andra kortsidan? eller skritt hela? och innan det sista hörnet på den kortsidan fattar galopp och galopperar ett halvt varv till mitten av den kortsidan man startade vid. därefter ner i skritt och skritta ut...

hoppas ni hänger med i min krångliga förklaring.
 
Sv: Tävla

Programmet börjar i mitten på en kortsida,1 varv tölt arbets-mellantempo, 1 varv trav arbets-mellantempo, ett halvt varv skritt å 1 varv galopp arbets till mellantempo.
Ett tips är att börja tölta en bit innan man kommer till mitten av kortsidan för att få in takten.
Man ändrar direkt från tölt till trav i övergången.När du passerat mitten av kortsidan starten så hälsar du på domaren för att visa att du påbörjat programmet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävla

Jaha man galopperar ett varv... Man slutar alltså programmet på motsatt kortsida som man började på.
 
Sv: Tävla

Hett tips som är et måste om du skall tävla, det är en självklarhet för varje tävlande ryttare. Ett FIPO, som ger svar på många olika frågor som uppkommer i samband med tävling.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp