Tävling, hälsa, friskvård och etik (Utbruten från Dressyrsnackis 14)

Eukaryot

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Nej jag fattade inte hur det hörde hemma i diskussionen men nu har du ju förklarat det för mig.

Det var @cirkus som påpekade ditt stavfel, tveksamt om hon ens har läst den diskussionen faktiskt. Dessutom är jag högst tveksam till att hon påpekade det som ett straff iallafall.

Det är ju faktiskt du som gjort en enorm grej av detta stavfel istället för att låta det passera från början.
Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt, för bukemaffian att få gilla ovidkommande inlägg i fred 🤣

Då fortsätter jag att diskutera tävling, hälsa, friskvård och etik när det gäller tävlingshästar i dressyr:
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
3 - Hur omfattande koll gör ni?
4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
 
Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt, för bukemaffian att få gilla ovidkommande inlägg i fred 🤣

Då fortsätter jag att diskutera tävling, hälsa, friskvård och etik när det gäller tävlingshästar i dressyr:
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
3 - Hur omfattande koll gör ni?
4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
Du kanske ska starta en egen tråd, förslagsvis under "vård" så du kan få din så hett önskade diskussion på ämnet?
 
Du kanske ska starta en egen tråd, förslagsvis under "vård" så du kan få din så hett önskade diskussion på ämnet?
Eller så kan man ju göra som flera andra har gjort, starta en diskussion och sedan låta moderator avgöra om diskussionen blir så omfattande att egen tråd krävs :)
Jag vill diskutera dressyrhästar och upplägg specifikt för dem. Därav dressyrforumet.

Min så hett önskade... Är du själv ointresserad av hållbarhet hos dressyrhästar?
 
Min så hett önskade... Är du själv ointresserad av hållbarhet hos dressyrhästar?
Uppenbarligen inte eftersom jag åker till klinik med dom. Sen att jag inte gör det så som du tycker att jag borde göra är vi väl redan tämligen överens om? Tråden handlar ju egentligen inte alls om vad andra tycker om hållbarhet hos dressyrhästar, det handlar om att Du vill berätta för mig hur fel jag gör. Och det har med all önskvärd tydlighet gått fram. Så att vi ska "diskutera" vidare ser jag inte riktigt nån mening med.
 
Uppenbarligen inte eftersom jag åker till klinik med dom. Sen att jag inte gör det så som du tycker att jag borde göra är vi väl redan tämligen överens om? Tråden handlar ju egentligen inte alls om vad andra tycker om hållbarhet hos dressyrhästar, det handlar om att Du vill berätta för mig hur fel jag gör. Och det har med all önskvärd tydlighet gått fram. Så att vi ska "diskutera" vidare ser jag inte riktigt nån mening med.
Blir det inte mer konstruktivt om du svarar på frågorna i trådstarten, nu när det blev en egen tråd precis som du bad om? Eftersom du väljer att svara i tråden menar jag. Eller ville du bara skriva ett inlägg för att klaga på att tråden finns och för att hitta på en egen historia om varför jag ställer frågorna?
 
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
Jag känner inget behov av att vetchecka utan att uppleva besvär hos hästen.
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
Kollar endast vid besvär. Det har varit vid 5 tillfällen med nuvarande. Tunga avbiten och hög feber var 2 ggr. 1 gång pinne i hov och efterföljande hovbölder som ledde till inflammation i motsatta bekbens knä 0,5 grad på böjprov. Röntgade och hittade avplanade kondyler(ingen knäskål typ). Behandlade en gång. En gång vrickat ena bak i hage iom stallägare tagit av flugtäcke trots motsatt instruktion, bromsattack och kutande häst.. Han avlastade och blev igen 0,5 grad halt i benet utan knäskål. Behandlad. Sen en gång lymfangit då jag blev livrädd för senskada.
3 - Hur omfattande koll gör ni?
Gör ingen koll om det inte föreligger orsak för vetbesök. Då gör jag den undersökning som krävs för diagnosticering.
4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
Ser inger behov av att förebygga ngt via annat än genom sund träning.
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
Nej, inte sist. Varken jag eller vet ansåg det nödvändigt.
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på uppläg?
Hade jag fått andra problem än traumatelaterade hade jag funderat rejält. Jag tycker det är viktigt att man inte fastnar i att det är normalt att spruta regelbundet och som en grej man gör årligen etc. Behövs det sprutas är hästen skadad. Det är inte någon spa-behandling att injicera i led.
Jag tycker det är viktigt att dressyren blir uppbyggande.

Jag vill förtydliga att jag inte drar några paralleller till Buke-användare i mitt svar. Jag snackar om hästvärlden öht.
Jag tycker tyvärr frågeställningen är aktuell och viktig.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.


Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt, för bukemaffian att få gilla ovidkommande inlägg i fred 🤣

Då fortsätter jag att diskutera tävling, hälsa, friskvård och etik när det gäller tävlingshästar i dressyr:
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
3 - Hur omfattande koll gör ni?
4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?

1. Jag gör inga koller om hästarna känns fräscha.
2. Har en petig equiterapeut som kollar mina 2-4 gånger om året plus att jag filmar dem då och då när de longeras och skickar till honom.
3. Gör jag en vet check är det longering plus böjprov. Et gör samma sak.
5. Beror på skada men oftast vill jag ha klartecken från vet innan jag börjar med träning el tävling.
6. Om hästen skulle vara halt på flera ben skulle jag fundera på om jag kanske skulle byta hobby.😳 Har nog inte varit med om det ännu vad jag minns.🤔 Nä men jag har bytt upplägg helt på min äldsta. Hon var skadad minst en gång om året tidigare när jag satt för mycket i ridhus/ridbana. Nu blir det oftast bara ett ridhuspass i veckan.😊
 
1. Vet checkar bara om misstanke finns om att ngt är fel.

2. Kolla hos veterinär anser jag inte vara nödvändigt på rutin, däremot har jag en duktig equiterapeut som kollar hästen 2 gånger/år

3. Se svaret på nr 2

4. För mig handlar det om att lossa ev spänningar, hitta saker som kan bli ett problem innan de blir det för att kunna ändra träningen.

5. Det beror helt på vilken typ av skada det är och vad jag och veterinären anser vara nödvändigt.

6. Skulle min häst ha reaktioner på flera ben skulle jag se mkt allvarligt på det och noga fundera över mitt upplägg.
 
Då fortsätter jag att diskutera tävling, hälsa, friskvård och etik när det gäller tävlingshästar i dressyr:
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
3 - Hur omfattande koll gör ni?
4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?

Jag kollar aldrig av med veterinär om allt känns OK. Förebyggande behandling är för mig varierad ridning utevistelse så mkt som möjligt och att inte rida för långa pass eller rida för ofta. Tar alltså aldrig ut equiterapeut och sådant.
Om häst blir halt och jag sannolikt vet vad det beror på vilket jag oftast vet så åker jag aldrig till veterinär.
Jag har aldrig behandlat en enda häst i någon led( jodå även jag har åkt några ggr till veterinär för jag har tänkt att någon gång måste det vara en ledinflammation men icke) däremot finns de ju vrickningar, hovböld, dragit av sig skon illa, påslag,överben, ja sådant som går över med vila typ och som man egentligen inte behöver ha veterinär för.

Som min gamle veterinär sa: Allt som kan läka läker i hagen det kan bara ta lite längre tid, så det ger jag dem om så skulle vara.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.


Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt, för bukemaffian att få gilla ovidkommande inlägg i fred 🤣

Då fortsätter jag att diskutera tävling, hälsa, friskvård och etik när det gäller tävlingshästar i dressyr:
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
3 - Hur omfattande koll gör ni?
4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
1- Aldrig
2- Aldrig
3- Kollen består av att en osteopat kollar hästarna 3 till 4 gånger år, dom vet jag är intresserad av att använda har många kunder och känns dumt att ta upp tid hos dom för en rutin koll.
4- Förebyggande för mig är allt från bra träningsupplägg, kyla ben efter hårdare träning till att besöka osteopat och mycket där i mellan.
5- Ja, är ju inte så ovanligt att det behövs mer än en behandling vid hälta.
6- Nej, där emot vid återkommande.
 
Kan absolut svara på frågorna om du så gärna vill veta hur jag gör. Klagar inte över att det finns en tråd om hästarnas välbefinnande utan det handlar om grunden till varför du startar tråden. Den är tämligen tydlig.

1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså. Känns allt ok åker jag inte in. Min ena har jag haft så länge att jag känner rätt fort om något inte stämmer. Litar på min egen känsla kring hästarna men ser andra runt mig som hellre skyller på att hästarna är dumma än att åka in, det är rätt tråkigt att se.
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)? Blir som sagt endast vid misstanke att nåt är fel.
3 - Hur omfattande koll gör ni? Då böjs de, longeras, ev röntgen och ul om det är något.
4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"? Varierad träning, bra ridning och kanske lite et-koll.
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar? Nej. Har haft väldigt bra samarbete med mina veterinärer och de litar på mitt omdöme. Sen beror det naturligtvis på vilken orsak hästen varit behandlad för. Barb var på flera åb efter hovbensinflammationerna och sattes ändå inte igång förrän en månad efter att hon blev friskförklarad.
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv? För sisådär 6-7 år sen var jag två år efter varandra inne på klinik med Barb och fick behandla både bakknän och framkotor. Små reaktioner som inte ens var en grad nånstans och vet tyckte inte det var en big deal. Jag dog lite. Dog ännu lite till när @fio i tydlig klartext berättade att problemet låg i min ridning. Så jag la om hela systemet, för fio kan sin grej, hon har bevisat sin ridning, sin kunskap och jag vet vem hon är. Sen har Barb tyvärr haft fång, fått väldigt känsliga framhovar efter det och det är en ny utmaning eftersom hon är extremt underlagskänslig. Nu under våren har jag tabbat mig, ridit för lite men krävt för mycket och då gav det reaktioner i bakknäna. Helt klart mitt fel, jag vet bättre. Hovhältan hf bekymrar mig också såklart, men tror och hoppas att oavsett vad det är så kan hon åtminstone vila ut det. Hon har en hovbroskförbening vf, så lite skönt ändå att det inte är i den hoven för då hade jag trott att allt var förlorat. Åb nästa vecka då den hoven ska utredas mer.

Men den springande punkten är ju förstås Koop. Jag fick honom i augusti förra året och har sen dess ändrat på allt, precis ALLT i hans liv och träning. Han har gått upp sisådär 100 kg, bytt skoning, fått en överlinje, har blivit mer liksidig osv. Jag valde att inte besikta när jag köpte för jag var rätt säker på att han aldrig skulle/eller kommer gå igenom ett bp med tanke på hur han såg ut i benen. Han har gamla traumaskador hf där bla en muskel varit av och är riktigt shitty ihopsydd, det finns även en nervpåverkan där och ibland får han inte med sig höger fram helt korrekt i spänning. Det är ligament och skelettskador i kotan hf samt ett stor överben runt hela skenan hb (sedermera det överben han sparkade sig själv på och gjorde aktivt i slutet av februari).

Att jag sen valde att checka honom rätt ordentligt när han friskförklarades för överbenet var jag rätt tveksam till, men gjorde det ändå komplett med röntgen. Han var alltså helt fräsch och friskförklarad för igångsättning när jag valde att böja. Och jag upprepar återigen, han visade sig ha små artroser i flera leder bf. Han rörde sig intet annorlunda med bedövning lagd på longering på hårt underlag i jämförelse utan bedövning. Detta sa veterinären uttryckligen beror på att han då inte ÄR påverkad rörelsemässigt av artroserna. Då hade vi redan behandlat iom att han fick kortison samtidigt som bedövningen lades eftersom jag bad om det-inte för att veterinären tyckte att det var nödvändigt. Reaktionen hb beror med största sannolikhet på lösa benbiten som finns där. Och som jag sagt nu om och om igen kommer den att utredas vidare OM jag får problem och då MÅSTE han vara igång för att jag ska kunna göra ett ridprov med bedövning.

Under de senaste 10-15 åren har jag haft några hästar. De har varit skadade, de har varit ofräscha. Jag har ändrat upplägg, anpassat mig och slått knut på mig själv för att få hästarna fräscha och friska. Ibland har det gått, ibland har jag gett upp och sålt hästen för att ge den en chans hos någon annan (om någon minns Indra så har hon nu startat fälttävlan hos sin nya familj :love: ). Jag har lärt mig massor under dessa år, jag litar inte heller på veterinärer rakt av, jag har bytt klinik flera gånger för att jag inte varit nöjd och mest av allt så har jag lärt mig att lita på min magkänsla.

@Eukaryot Jag förstår att vi inte tänker lika och att du skulle gjort annorlunda. Jag köper det och det är din fulla rätt att tycka annorlunda. Nu har jag förklarat så utförligt som jag orkar hur jag tänker och om mitt tänk inte duger i dina ögon, så må det vara.
 
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
Inte alls om jag inte upplever problem.
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
Se 1.
3 - Hur omfattande koll gör ni?
Se 1.
4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
Bra, varierande ridning, rätt foder och skoning, utevistelse och lite friskvård ibland (typ massage).
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
Beror på vad veterinären ordinerat.
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
Då skulle jag tänka till ordentligt, om inte skadan berodde på trauma.
 
Då fortsätter jag att diskutera tävling, hälsa, friskvård och etik när det gäller tävlingshästar i dressyr:
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
Aldrig
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
Aldrig utan att jag misstänker fel
3 - Hur omfattande koll gör ni?

4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?

Att man behandlar i onödan, alternativt att man gått på myten om att alla hästar behöver ha nån form av terapi för att kunna fungera
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
Om hästen sprutas i en led pga hälta så vill jag verkligen veta att den är ohalt innan jag sitter upp. Om det är en sårskada eller dylikt som förorsakat hältan gör jag inte ÅB.
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
Om så vore fallet hade jag ändrat direkt vid igångsättningen. Jag hade googlat sönder internet, rivit ned himmel o helvete och rannsakat mig själv ända in i döden, precis såsom jag minns att @Fiorano gjorde när Barb blev halt. Vet hur arga många var på @fio när hon "upplyste" Fiorano om felet och jag är full av beundran över att Fiorano faktiskt tog till sig och ändrade sin ridning/upplägg. Vet att detta är ett sidospår men det kom rätt mycket gott ur Barbs hälta, jag är rätt övertygad om att framgångarna som Fiorano haft sen dess beror på hennes ändrade upplägg.

Det är svårt med folk idag, när jag växte upp så var man hårt hållen av människor som fått i sig hästkunnighet med modersmjölken. Sen exploderade hästnäringen och "alla" köpte sig en häst och mängder av kunskap försvann på kuppen för dessa "nya" hästmänniskor ville inte ha hjälp av de gamla. Detta är både på gott o ont, hästfolk har en benägenhet att leva kvar i traditioner och ibland kan det behöva ruckas och ändras om men många många gånger finns en kunskap om hur man tränar en häst som fler borde ta till sig. Det är inte bara för att hästarna är mer ädla nuförtiden som de är mer skadade utan det är ridrelaterat till stor del, det vågar jag sticka ut hakan och säga. Detta harvande på banor/ridhus är förkastligt och visserligen tycker jag inte det är riktigt klokt att Peder måste bygga en "naturbana" för att folk ska fatta att man ska rida ut men är det det som ska till så...
Nåja, nu har jag väl spytt tillräckligt med galla i den här tråden så jag drar mig tillfälligt tillbaka.. :D
 
1 - Aldrig
2 - Aldrig
3 och 4 Använder mig av min equieterapeuth 2-3 gånger per år. Beroende på hur hårt hästen rids. Ett sätt för mig att veta att vi är på rätt väg och hitta fel i ett tidigt stadie.
5 - Ja.
Men jag tycker detta är luddigt! Min häst bröt benet och vi hade 5 återbesök efter operationen och det såg alltid bättre ut. De sista två visades INGEN hälta eller reaktion på både rakt och böjt spår. Men man får ändå ingen direkt "ok" stämpel av veterinär utan skickas hem med "det ser bra ut, börja rid och hör av dig om du märker någon förändring" Så jag skulle kunnat åka dit ett par gånger till.
Ibland kan jag se behovet av att rida ingång och även tävla innan man åker på ännu ett återbesök.
Jag tror fler hästar skulle ha fynd om fler kollade och jag tror inte alla påverkas av detta så det blir skadligt.
6- inte bra alls. Då skulle jag se över upplägget och ändrat det.
 
1 - Kollar inte upp en häst som känns fräsch "bara för att", men är rätt petig med att de ska vara liksidiga, mjuka, ha bra framåtbjudning, inga gallor, etc. och kollar upp om något känns fel.
2 - iom punktet ovan så går det sällan mer än et par år mellan varje gång jag gör en vetcheck (på de hästar som tävlas).
3 - beror helt på vad som känns "fel" innan kollen, och om vi hittar något undervägs.
4 - för mig är förebyggande behandling sådant som kylning av ben, massage, kiropraktik, evt. magsårsmedicin ifm. flytt/stressande omgivning, samt i vissa fall olika typer tillskott anpassade efter individets behov.
5 - vanligtvis ja. Men kan göra undantag i vissa fall.
6 - ser givetvis över och försöker ändra på alla tänkbara anledninger, så det inte ska återkomma.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.


Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt, för bukemaffian att få gilla ovidkommande inlägg i fred 🤣

Då fortsätter jag att diskutera tävling, hälsa, friskvård och etik när det gäller tävlingshästar i dressyr:
1 - Hur ofta tycker ni är lagom att veterinärkolla? Så länge allt "känns" ok alltså.
2 - Hur ofta gör ni vet.kollar (dvs inte bara tycker är lagom utan hur ofta ni faktiskt gör det)?
3 - Hur omfattande koll gör ni?
4 - Vad lägger ni in i begreppet "förebyggande behandling"?
5 - Om skada, tex hälta konstateras, åker ni på återbesök för att få hästen friskförklarad innan ni sätter igång hästen helt och tävlar/tränar?
6- Om hästen är halt på flera ben vid kollen, hur tänker ni då, fortsätter likadant som förut efter behandling/rehab eller rannsakar ni er själva och ändrar på upplägg, ridning, hästhållning osv?
1.Gör inga rutinmässiga koller av friska hästar.
2. aldrig, uppenbarligen.
3. ej relevant.
4. för mig handlar förebyggande av hälta om att ha passande utrustning och att träna lagom varierat och lagom ofta. Jag har ju rätt många hästar, så de tränas inte mer än 2-3 dagar per vecka och däremellan går de ute i stora hagar (sommarhagarna är vardera på 3-4 hA eller något sådant) där de går i flock med likasinnade.
Träningen består av en blandning av skogsstigar, grusväg, ridbana. På ridbanan dressyr och hoppning upp till 80cm (jag är dålig på att hoppa) och ibland köra med vagn. Då typ dressyrträning men för vagn i stället för med ryttare.
5. Haft turen att inte få halta hästar, vilket nog kan bero på punkt 4.
6. Se punkt 5.

Just det.
Tävlar tre hästar i LA dressyr med ganska risiga resultat, och LA sportkörning (en av dem har bara gått LB körning eftersom den bara gjort en start i grenen), samt provat hopptävling på LD (två av dem) och LE (den tredje).
De andra hästarna tävlas inte men tränas någonstans LB och någon på MSV C-nivå.
 
Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt, för bukemaffian att få gilla ovidkommande inlägg i fred

Tycker dina inlägg snarare är ytterst märkliga ang dina egna ”drev” på vissa personer, som du valt ett par sådana senaste månaderna , med motivering när du stöter på mothugg att ”bukemaffian” är igång.

F.ö är det helt korrekt att hästar inte Briljarderar med benen utan de

Briljera har en helt annan betydelse som inte är kopplat till hur hästar rör sig .
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp