Tävling med övernattning

Ise

Trådstartare
Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som ”längre”? Några bra tips för att hålla det så bra och hemmalikt som möjligt för hästen?

Min ponny är lite dålig på att dricka borta så jag brukar ta med eget vatten så långt det går men om man ska övernatta måste jag ju använda av vattnet som finns på plats. Vad gör ni då för att se till att dem dricker ordentligt?

Dit jag ska så övernattar vi ca en kvart från tävlingsplatsen då det inte finns boxplats på plats. Hur gör ni då när det blir en dag i transporten? Jag tänker på rörelse och frisk luft.

Hur ser planen ut precis efter målgång i terrängmomentet? Vad görs för att hästen ska återhämta sig på bästa sätt?

Det blev många frågor men jag hoppas att någon har tid att ge mig lite tips😀
 
Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som ”längre”? Några bra tips för att hålla det så bra och hemmalikt som möjligt för hästen?

Min ponny är lite dålig på att dricka borta så jag brukar ta med eget vatten så långt det går men om man ska övernatta måste jag ju använda av vattnet som finns på plats. Vad gör ni då för att se till att dem dricker ordentligt?

Dit jag ska så övernattar vi ca en kvart från tävlingsplatsen då det inte finns boxplats på plats. Hur gör ni då när det blir en dag i transporten? Jag tänker på rörelse och frisk luft.

Hur ser planen ut precis efter målgång i terrängmomentet? Vad görs för att hästen ska återhämta sig på bästa sätt?

Det blev många frågor men jag hoppas att någon har tid att ge mig lite tips😀
Nu håller jag/vi på med en annan gren (islandshästar), men jag tänker att en del av dina frågeställningar är allmängiltiga oavsett gren, typ av häst osv.

För oss är lite större tävlingar i stort sett alltid över flera dagar, minst två, och vi väljer ju då att övernatta i de lägen det inte är rimligt att åka fram och tillbaka över dagen två dagar i rad. Ofta har vi ju någon start på morgonen/förmiddagen och därför väljer vi oftast att åka kvällen innan, kan ju också vara skönt att både vi och hästarna får en natt i lugn och ro före tävlingsstarten. Nu är våra hästar ganska okomplicerade att resa med, men normalt har vi med eget hö (men inte eget vatten) och såklart samma kraftfoder, eventuella tillskott etc. som de får hemma. Vi ger alltid kraftfodret blandat med vatten som "gröt" och har därför hyfsat lätt att få i dem extra vatten genom att göra gröten lösare och/eller ge lite extra kraftfoder med mycket vatten. De får också alltid salt i kraftfoderblandningen, både hemma och borta.

När vi rest till större tävlingar har det alltid funnits boxar på plats, och på islandshästtävlingar brukar det också finnas möjlighet att bygga egna hagar som hästen/hästarna kan gå i mellan starterna så att man slipper hela dagar på transporten eller i box. Finns inte den möjligheten brukar vi promenera hästarna, kanske hitta någon gräsplätt och beta lite osv (vi får lov att gå runt med dem i grimma på tävlingsplatsen, vilket såklart underlättar betandet!). Vi kör också promenad som återhämtning, kyla benen med vatten om det är varmt och ansträngningen varit stor (vi har en häst som springer passlöp), lite extra kraftfoder/mash/betfor med mycket vatten och gärna salt. Sedan stå i boxen/transporten och tugga hö.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Jag har tävlat fälttävlan på relativt hög nivå och gjort lite olika. Alla mina hästar har rest väldigt bra och bott bra borta så det har inte påverkat (dvs ätit bra, druckit bra, vana att resa).

Om vi då pratar endagarstävlingar så har jag rest över dagen till tävling upp till 25 mil bort, men också valt att övernatta på samma tävlingsplatser. Det har mest berott på starttid i dressyren, har jag fått en senare starttid (efter kl. 10) har vi tyckt att det varit värt att gå upp tidigare och köra istället för att lägga pengar på box och boende. Det har ibland resulterat i att väckarklockan stått på 03.45 och det är inte alltid uppskattat i alla stall, om man är inackorderad.

Längre än 25 mil har vi alltid övernattat innan, men ofta kört hem efter tävlingens slut. Vid två- eller tredagars, dit det oftast varit längre resväg, har vi (nästan) alltid rest dagen innan. Tävlingar i Danmark t.ex. (ca 10 timmar körning) har vi delat upp körningen över två dagar och anlänt dagen innan tävlingen börjar - men det har nog varit mest för oss människor ;)

Det är relativt vanligt att man får köra från sin uppstallning till själva tävlingsplatsen. Om det är lång tid mellan hoppning och terräng brukar vi (om möjligheten finns) köra tillbaka till uppstallningen och låta hästen gå i box/hage istället för att stå i transporten. Men det har heller aldrig varit några problem att ha de i transporten större delen av dagen. Vi har då försökt promenera och beta lite extra när hästen ändå varit ute i samband med tävlingsmomenten.

Innan hemresa, efter terrängen, har vi varit extra noga med att absolut inte stressa med att lasta och åka hem. Promenera, kyla och bara ta det lugnt. Viktigt att hästen får sträcka på benen ordentligt innan den ska stå flera timmar i transporten efter en ansträngande tävlingsdag. Vi brukar dela upp det så att en håller hästen i rörelse och en plockar ihop, tvättar skydd, och så vidare. Vi lastar inte förrän vi är helt redo att åka - då behöver inte hästen stå där inne längre än nödvändigt.

Hoppas denna långa text kan vara lite till hjälp :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 096
Senast: __sofia__
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 289
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 928
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp