Tävling på lika villkor?

Väldigt bra att någon vågar vara kritisk.
Ja det är jättebra att man vågar säga till osv men jag måste säga att jag är på många av dom större tävlingarna runt om i Sverige och ser inte alls samma saker som hon beskriver tex om framhoppningar osv. Är även på mkt ”unghästtävlingar” här nere och ser inte det då heller. Kan också tycka det är upp till var och en om hur många språng ens häst behöver hoppa fram och endast sett en gång på typ 2 år en medhjälpare som höjde upp högre än vad höjden ryttaren skulle hoppa i klassen men då fick den personen en tillsägelse av en funktionär om det och så var det inte mer med det.
 
Nu är det mer än 10+ år sedan jag hjälpte till på hopptävling och ännu längre sedan jag stod på framhoppningen.
Det jag minns är att jag slutligen vägrade stå på framhoppningen eftersom det mest kändes livsfarligt. Ett annat stort problem var att i den klubb jag hjälpte till då så fick de som var funktionärer ingen som helst information om vare sig vad man förväntades göra där för de ridande, skulle man sköta hindren, eller om de regler som gällde och vilka befogenheter man hade. Mitt minne är att det var hästar överallt och viss betedde sig som om de ägde världen och det gällde helt klart att hålla sig undan. Någon "domare" fanns inte i närheten utan det var en tonårig tjej, ibland i yngre tonåren, som skulle stå där.
Klart som fan att det var kaos och utan instruktioner så stod man sig slätt både vad gäller usel ridning och felaktig utrustning.
Jag hoppas det blivit lite bättre sedan dess men tvivlar på det för det är inte lättare att få tag i funktionärer idag än det var då.
 
Nu är det mer än 10+ år sedan jag hjälpte till på hopptävling och ännu längre sedan jag stod på framhoppningen.
Det jag minns är att jag slutligen vägrade stå på framhoppningen eftersom det mest kändes livsfarligt. Ett annat stort problem var att i den klubb jag hjälpte till då så fick de som var funktionärer ingen som helst information om vare sig vad man förväntades göra där för de ridande, skulle man sköta hindren, eller om de regler som gällde och vilka befogenheter man hade. Mitt minne är att det var hästar överallt och viss betedde sig som om de ägde världen och det gällde helt klart att hålla sig undan. Någon "domare" fanns inte i närheten utan det var en tonårig tjej, ibland i yngre tonåren, som skulle stå där.
Klart som fan att det var kaos och utan instruktioner så stod man sig slätt både vad gäller usel ridning och felaktig utrustning.
Jag hoppas det blivit lite bättre sedan dess men tvivlar på det för det är inte lättare att få tag i funktionärer idag än det var då.
Det är nog inte så på alla ställen men i min klubb så måste man vara över olika ålder för olika saker om man är funktionär. Som exempel jag har bara stått på banan för det är nästan bara det man får om man är under 15. Sen 15-18 får göra detmesta men vissa saker måste vara över 18. Och tillexempel på framhoppningen så måste minst en vara vuxen och så. Och domare och såna är alltid vuxna!
Och jag har bara tävlat ponny så kanske är annat på häst men oftast så har det inte varit sådär alls när jag har tävlat. Utan det är oftast bra ordning och som på framhoppningen har dom ganska ofta att antingen ingen eller bara en med hjälpare får vara där inne. Och ganska ofta så är över domaren vid framhoppningen också och säger till ifall nån gör nåt fel eller sånt.
Men somsagt kanske är sämre koll på häst tävlingar också!
 
Jag har förmånen att besöka flera olika hopptävlingar på olika nivåer för både häst och ponny. Jag har både sett och hört en hel del. Problemet verkar vara att man idag har tre olika banor att hålla koll på: framridning, framhoppning och tävlingsbana. Inte alla anläggningar har dessa tre banor i anslutning till varandra och det är svårt för överdomare och domare att hålla koll på allt samtidigt. Det bästa hade varit att ha en domare vid varje bana som stod där hela tiden. Har ofta hört om hästar som blivit rejält piskade när inte domaren har varit på plats :mad::cry:

På tävlingsbanan har jag blandade erfarenheter. Vissa klubbar har varit supernoga med att man inte får piska hästen mer än två gånger i följd eller använda spöet efter att man blivit utesluten. Då berättar speakern det högt för alla. Andra klubbar ger inga tillsägelser till människor som piskar sina hästar inför varenda hinder runt hela banan. Jag har sett detta bland både ponny och storhäst, tyvärr.

På en enda tävling har jag stött på en veterinär som utan att tveka har underkänt hästar på veterinärbesiktningen. Trots rejäla debatter med hästägare stod veterinären på sig och ändrade inte sin bedömning. Veterinären inspekterade även utrustningen på framridningen och sa till de som hade felaktig utrustning. Ibland önskar jag att veterinärbesiktning borde förekomma i alla klasser. Jag har sett en del uppenbart halta hästar och ingen har reagerat. En häst mådde verkligen inte bra. Ville knappt gå fram, småstegrade innan start, hoppade två hinder och ställde sig sedan och småstegrade i 45 sekunder innan ekipaget blev uteslutet :cry: undrar lite varför inte överdomaren ingrep tidigare och om folk tävlar med halta hästar.
 
Det konstigaste jag sett är under flygande besiktning på framridning/framhoppning. En person visste att hästen inte rörde sig rent så hästen travades aldrig. Bara skritt och galopp.
 
Känner inte heller igen detta. Har sett någon (på ponny) som haft felaktiga bakskydd men tog av dem då hen uppmärksammats på det.
Vad gäller tillsägelser på banan är det inte klubbarna som dömer utan domaren så skillnader är pga vilken domare som dömer.
Vad som kan göra mig galen däremot är när folk står och håller träning på framhoppningen. Träna ska du ha gjort hemma, på framhoppningen värmer du upp!!!
 
Nu är det mer än 10+ år sedan jag hjälpte till på hopptävling och ännu längre sedan jag stod på framhoppningen.
Det jag minns är att jag slutligen vägrade stå på framhoppningen eftersom det mest kändes livsfarligt. Ett annat stort problem var att i den klubb jag hjälpte till då så fick de som var funktionärer ingen som helst information om vare sig vad man förväntades göra där för de ridande, skulle man sköta hindren, eller om de regler som gällde och vilka befogenheter man hade. Mitt minne är att det var hästar överallt och viss betedde sig som om de ägde världen och det gällde helt klart att hålla sig undan. Någon "domare" fanns inte i närheten utan det var en tonårig tjej, ibland i yngre tonåren, som skulle stå där.
Klart som fan att det var kaos och utan instruktioner så stod man sig slätt både vad gäller usel ridning och felaktig utrustning.
Jag hoppas det blivit lite bättre sedan dess men tvivlar på det för det är inte lättare att få tag i funktionärer idag än det var då.
Har inte heller hopptävlat på ca 10 år. Men med tanke på hur det såg ut då, borde en domare närvara där hela tiden. Kaoset var en av anledningarna till att jag bytte gren.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 042
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 318
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 296
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp