Tävlingar 2019-

Jag var iväg och red en MSV B:3 I fredags. Bra känsla med en hyfsat avspänd häst, ett bus i sista travökningen. Vi fick 64.25% och Gustav Svalling tyckte han var "en go kille" :)
I går debuterade vi MSV B:5. Han var så fin. Ridbar och framme. Inga större missar, lite vinglig i serien men bytte rent. 67% blev resultatet. Jag är så himla nöjd och att hästen får beröm av en duktig domare är extra kul.

Nästa helg ska vi prova på MSV A :nailbiting:
 
Skulle blivit årsdebut igår här i stan... Var anmäld till LC:1 med min passis, red lite kort i fredags å han var som en dröm, höger galoppen satt perfekt. (alltså, han fattade galopp rätt direkt å var superfin i galoppen)
Självklart fick han något och totalvägrade komma in, kom inte ens med grimskaftet runt halsen för att "fånga" honom eller någonting. försökte ja, syrran, pappa, men vi gav upp efter 40 min. För, Han är klok och brukar alltid vara villig. men smart dock. Förmodligen var det något som inte stämde just igår, (fick inte på han grimman alls under hela dagen trots upprepade försök, var gsk dumt å ta av han grimman i fredags men tänkte ej på det då.

å andra sidan, typ första soliga å bra väder dagen i veckan, han har stått här nu 1 vecka lite drygt, går på gröngräs i stor hage, stormtrivs.

Var riktigt surt men samtidigt av erfarenhet ifrån travtävlingar osv, när något ej stämmer eller hästen betett sig annorlunda så är ngt fel å bäst å lita på magkänslan. Det kommer fler tävlingar, Var bara så extremt besviken och satt typ å grät en skvätt i hagen. (då kom han ofc för å kolla hur det var, när han märkte jag levde återgick han till att beta...)
Imorse prövade dock pappa sätta på grimman vilket gick å han har vart sig själv igen å kmr travandes osv. så gick en promenad idag.

anmält till LC:1 10 mil bort nästa fredag istället, för som han känns nu.
sen är det typ inga tävlingar förrens i hösten här så.

Haha.. följde med in på banan istället med en tvååring, kl vart 9 så skulle ringa å stryka oss, hade dock ingen aning om vad man säg heh, så gav telefonen till syrran men hon visste inte heller så travtränaren fick ringa XD roliga var ju att han kände hon man skulle stryka sig till. så han sa typ "nejmen tjenare! jo jag skulle startat min fantastiska häst ### idag hos er i någon ridtävling osv...XD lät väldigt roligt för hon fråga typ om han skulle ridit "nä, har problem med ryggen men en tjej i stallet skulle ridit"

Målet är att få över 50%(sist sket sig vänstergaloppen- han vart stressad så from första galopfattningen till nästa galoppfattning fick vi 1 or(heh,,, slutade typ rida där utan red lätt ¨å fokuserade på att få honom fin igen)
men början(samt sista biten på sluten) var väldigt bra å fick 6.5 på typ allt det, meeen 1 orna drog ned så fick 47%, räknade dock ut att om vi fått 5 or där(fick 5-6 på andra galoppen) så hade vi haft typ 56%.

Dock kan nämnas att jag satt ned för typ första gången på honom samt första gången utan martingal på lääänge XD

(ville så gärna pröva starta honom innan han skulle säljas, var tänkt så ett tag)

Nu har vi övat massor trots turbulent vår å min dressyrtränare har hjälpt mig otroligt med sitsen.
målet är att få till delen mellan galopperna samt en galopp bra, hade vart roligt å få till vänster också men det får ta den tid det tar. Heh, måst öva på å tävla igen, mina nerver XD(förvisso tävlat typ 80-90 ggr snart meeeen, inte riktiga lokala dressyrtävlingar, endast klubbtävlingar och ponnytravXD
 
Koop och jag luftade oss lite innanför staketen igår. Krakelisprak i första klassen eftersom han inte är så igång att jag kan rida fram riktigt. 53% i Children A :D! Sen skrittade jag runt lite i collectingring och startade LB2 10 minuter senare. Då var jag lite smartare och lät honom tittat lite extra på läskiga blomman och domarkuren. Blev en betydligt mer avspänd häst och vi kunde jogga runt utan större missar på 62%. Är galet nöjd med honom och att han trots spänning aldrig stängde av, lät mig påverka honom och insåg att jag inte alls var ute efter att sätta spänning i honom.

Finns filmer längst bak i detta inlägget :)
Hur kom det sig att du inte var tävlingsklädd? :) "Nyfiken i en strut".
 
Nu har mitt pannband varit placerad i tre starter av tre möjliga. :love: Jag ser fram emot kommande start, då blir det msv istället för la.

Känner att det här verkligen är lagom tävlingsnivå för mig. ;)

Sålde kavajen i våras för att kunna skylla på det ifall nån ville lura med mig på tävling, men nu har jag fått veta (precis som fiorano skriver här ovan) att jag får rida i långärmad tröja. Vad ska jag då skylla på? :cautious:
 
Det har varit upp och ner den här säsongen för mig. Mest upp tror jag. I känslan i alla fall. Sen har jag ridit mindre bra ibland och det har hänt att vi båda varit överladdade. I slutet på april kom vår första seger i MsvC. Vi klämde till med 68,9 % och det började bli dags att rida MsvB kändes det som. Så jag anmälde mig till en MsvB:2 fast bytena inte riktigt sitter ännu, mest för att känna efter hur programmet kändes i det nya läget vi var i efter att ha adderat en tränare och uppdaterat ridningen lite.

Så i lördags var det dags, tyvärr fick min häst ett återfall i panikattackerna (struppipare som fick det ofta, när han inte får luft och när han blir stressad glömmer han att andas, och då tar han till flykten...) så han var ute och drog på åkrarna runt stallet i några minuter och brände rätt mycket krut. Så det var bara att lotsa runt honom och känna om svårigheten klarades av. Det var väl ok fram till galoppen då jag kände att han var rätt trött. Bytena blev därför sådär. 5,5 på första (rent men med svaj) och bara 3 på andra för där var bak två efter. Men totalt 62,97 typ och nästan 67 % efter travprogrammet. Jag är riktigt nöjd och ser fram emot att träna vidare. Så här är lite joggtrav:

 
Idag har vi varit ute för första gången på typ ett år, lilla Fröken och jag. Det gick.... bättre än förväntat.

I LB:3 tyckte jag att dommaren kanske var lite snål, men hon tyckte att jag hade hästen i en lite för låg form, en form jag var nöjd med eftersom jag ville att hon skulle vara avslappnad (vilket inte riktigt är hennes paradgren). 63,226%

I LA:3 (debut i LA) så gick det över förväntan. Fick en miss i förvända där jag slappnade av lite för tidigt och därför fick ett omslag. Samt att jag hade planerat lite för första halten, eftersom jag vet att galopp till halt är svårt för oss, tänkte att jag förbereder tidigt och låter henne trava något steg. Så när jag ber om avsaktning kastar hästen upp huvudet (så där så man liksom kan se hela pannan) och tvärstannar???? Så jag fick avdrag på både för tidigt halt och 'bristande eftergift' (nähä????).

Dessutom fick piloten nån sorts hjärnsläpp och red fel (hoppade över nästan hela travdelen och gick direkt till skritt) och fick därför avdrag. Dock mycket nöjd med galoppökningarna där hon verkligen tog för sig frammåt istället för att gå uppåt och den ökade skritten där hon höll takten och längde steget). totalt 63,000%

Över lag är jag väldigt nöjd med dagen (förutom att hon plockade av sig en sko på parkeringen innan vi skulle lasta). Hästen var lugn nästan hela tiden, domaren var lite läskig när vi kom in på banan men hon vande sig efter vi gått förbi ett par gånger. Min duktiga, älskade lilla skrutthäst.
 
Jag är vuxen men rider ponny och startade i hästens första tävling någonsin i livet, och min andra, i helgen. Jag gjorde det klassiska nybörjarmisstaget att rida fram för länge, satt på hästen i nästan 1 h innan vi startade och även om det var väldigt mycket skritt så märkte jag på henne att hon blev ganska trött. Solen gassade hela den timmen och ptja, när vi väl kom in på banan så var min lilla fröken inte alls så sugen på att springa fint. Galoppera ville hon knappt alls göra så vi fick 1, 2 och 4or på galoppdelen i Lätt B:2.

Det känns så tråkigt att inte få visa vad vi faktiskt kan - för vi har ridit programmet massor av gånger på träning och då är det inga problem alls att galoppera, snarare har jag problemet att hon blir lite väl taggad på diagonalerna och taktar innan fattningen. Det positiva var att vi hade mestadels 6or på travdelen, även på mellantraven vilket jag inte trodde då min häst har typ hälften så långa ben som alla stora halvblod ;).

Har ni rutinerade dressyrryttare några tips på hur man ska tänka efter en riktigt dålig tävling? Jag är sugen på revansch då jag så gärna vill få rida hela programmet så som vi kan hemmavid, men samtidigt känns det lite pinsamt att komma in på en häst som sticker ut och så blir det bara pannkaka på tävlingsbanan.
 
Senast ändrad:
Jag är vuxen men rider ponny och startade i hästens första tävling någonsin i livet, och min andra, i helgen. Jag gjorde det klassiska nybörjarmisstaget att rida fram för länge, satt på hästen i nästan 1 h innan vi startade och även om det var väldigt mycket skritt så märkte jag på henne att hon blev ganska trött. Solen gassade hela den timmen och ptja, när vi väl kom in på banan så var min lilla fröken inte alls så sugen på att springa fint. Galoppera ville hon knappt alls göra så vi fick 1, 2 och 4or på galoppdelen i Lätt B:2.

Det känns så tråkigt att inte få visa vad vi faktiskt kan - för vi har ridit programmet massor av gånger på träning och då är det inga problem alls att galoppera, snarare har jag problemet att hon blir lite väl taggad på diagonalerna och taktar innan fattningen. Det positiva var att vi hade mestadels 6or på travdelen, även på mellantraven vilket jag inte trodde då min häst har typ hälften så långa ben som alla stora halvblod ;).

Har ni rutinerade dressyrryttare några tips på hur man ska tänka efter en riktigt dålig tävling? Jag är sugen på revansch då jag så gärna vill få rida hela programmet så som vi kan hemmavid, men samtidigt känns det lite pinsamt att komma in på en häst som sticker ut och så blir det bara pannkaka på tävlingsbanan.
Kanske ni ska börja med att starta ett program på kort bana, typ LC:1 eller LB:1? Kan nog vara lättare för er att hävda er där. :)
 
Nu har jag vågat mig ut för första gången! Planen var att starta både lb:1 och la:1, bra uppvärmning med lb.
Planeringen fallererade totalt då min kompis/chaufför akut började må illa en timma innan avfärd. Blev mycket osäkert om jag skulle komma iväg alls, men pappa kunde köra senare, så vi kom iväg i alla fall drygt två timmar senare. Hann inte till start i lb och fick lite kortare framridningstid än jag ville till la.
Grädden blev spänd och introvert och jag hann/lyckades inte reda ut det under framridningen, så han var inte framme för skänkeln alls. Och min sits var förstås rätt kass då min kropp inte hänger med när jag är nervös, men kände mig åtminstone mentalt närvarande :o:up:
Så vi jobbade på så gott det nu är möjligt när inte framåtbjudningen finns... Allmänt vingligt och tråkigt och tappad takt/avbrott många gånger i galopperna. Fantastiskt dåliga procent (53,89%), men ändå nöjd att ingen av oss blev livrädd och kämpade på bra efter omständigheterna. Nöjd med att jag red på med lagom krav efter förutsättningarna och Grädden försökte hänga med mig.

Efteråt var han jättetrött i huvudet och stod och somnade när man stod stilla. Mycket att processa för ponnyhjärna :rofl:

IMG_20190616_145436.jpg
 
Jag var iväg och tävlade i helgen, red Int.1B på lördagen och Int.II på söndagen. Det var starterna 4 och 5 för året och första utomhus.

Jag har haft min häst sedan han var föl och nu är han tolv, han är väldigt feg och tittig och jag har tidigare var väldigt försiktig och låtit honom se sig omkring osv på banan. Vid förra tävlingen fick jag nog när jag insåg att han ju helt enkelt bara struntar i mig under programmet, tog till lite skarpare sporrar dag två och talade redan innan start om att nu är det framåt som gäller och han gick som tåget, fick lite missar till följd av det men det gjorde inget.

Till den här tävlingen tänkte jag likadant och jäklar vilken fin känsla jag haft. Dag ett hade vi onödigt många missar men dag två missade vi bara ettorna. Känslan i piff och puff var helt fantastisk! Red ihop 64,461 % och blev 3:a. Det är i sig ganska oviktigt (men otroligt kul förstås), det viktigaste för mig är att det känns bra och det gjorde det verkligen.
 
Igår kväll var jag och startade två fjordingar i LA:3.
Jag är rätt ordentligt förkyld så jag var inte alls säker på hur jag skulle orka, och det blev en hel del host-pauser under framridningen.

Fjording nummer 1: valack, nio år. Tidigare gått en LA:1 på 60.3% som bästa resultat.
Kändes rätt OK på framridningen men en hel del glappkontakt på tyglarna, och vänstersidan i vägen.
Vi tog oss runt med en hel del småmissar, som vanligt ganska dåliga längningar eftersom han pinnar på i stället för att länga, men det är ju ett välkänt fel/problem. Lite vinlig i tempo, lite väl ostadig tygelkontakt. Ganska lydig i övrigt, fick problem när vi skulle samla upp från mellangaloppen i vänstern. Jag vill nog kalla det "avbrott" men domaren kallade det "tappar balansen" och gav en femma som ju var ganska hyggligt. Ritten kändes inte så kul - mest för att jag vet att vi kan bättre.
Fick 60.429% och blev trea av fem ekipage i klassen.

Fjording nummer 2, valack sex år. Tidigare försök i LA med rätt skruttiga resultat (fast många missar i programmen då också i och för sig; tidigare personbästa på 56 kommanågot procent).
Han gick rätt trevligt för dagen, inga direkta missar. Inga särskilt bra travlängningar, samma fel som med nummer 1: det blir springigt och han länger inte. Fick rätt dåligt på sista galoppfattningen i högergaloppen, eftersom han inte orkade hålla formen där, 5.5. En volt där jag slarvade lite med vägen gav också en 5.5 vilket ju är onödigt.
Femma för första mellangaloppen - blev för låg fram.
I övrigt sexor, sexkommafemmor och några sjuor och slutresultat på 62%, rätt ordentlig höjning av personbästa där...
Ritten kändes stabil och de saker som handlar om styrka är inte mycket att säga om; hästen är sex år gammal och fjording och fick gå en ändå jämförelsevis svår klass. Jättenöjd med hans insats, även om vi hamnade näst sist i klassen (inte samma klass som fjording nummer 1, uppenbarligen, även om det var samma tävlingsplats)
 
Upprepning av gårdagen, mer eller mindre.
Samma program, samma dommare, samma fjordingar.

Fjording nummer 1: nioårige valacken. Kändes fortfarande lite vinglig och ostadig, en del småmissar. Dock bättre jämfört med igår och det tyckte domaren också för idag fick vi hela 64% vilket ju är personbästa med ordentlig marginal. Jag är jättenöjd!

Fjording nummer 2: sexårige valacken.
Lite trött idag, och jag red fram honom lite för mycket och så fick han en paus mellan framridningen och tävlingsritten vilket inte var optimalt (men berodde på att jag började rida fram för tidigt).
Mör och lite trög under tävlingsritten också. Inga direkta missar - gjorde väl det han skulle men lite oengagerad och lite ostadigare i formen. Domaren tyckte också att det var sämre - men 60.14 är ju godkänt i alla fall.
Och jag tycker ändå att hästen är lite av en hjälte som orkar gå LA:3 två dagar i rad och faktiskt gå godkänt båda gånger. Han behöver mer styrka för att klara klassen bättre.
 
Varit iväg igen med samma fjordvalacker, samma program dvs LA:3.
Valack nummer ett väldigt fin på framridningen, men det gick över.
Själva tävlingsritten bestod av mellanmjölk, gå emot tygeln samt avbrott ut vänstergaloppen. Och så vingel också.
Tjosan, hejsan. 56% var väl inte så mycket att hänga i julgranen.

Valack nummer två, fick en kvart på mig att rida fram, knappt, pga startlistans utseende.
Om det blev för mycket framridning härom dagen så blev det för lite idag.
Dessutom var han väl lite mör också.
Fick honom inte att jobba i stadig form (lite mer framridning skulle ha gjort nytta här). Lite olydig i styrningen, jag hann inte fånga upp vänsterbogen och vi fick en jättestor "tiometers"volt åt höger.
Skänkelvikningarna halvmesiga.
Avbrott i högergaloppen, tog jättetid innan jag fick upp honom i galopp igen och därmed fyror.
Jaja.
Det som ändå var roligt, trots 56% med honom också, var ju att få en sjua för inridning och halt ur galoppen, där tycker jag att båda är lite för svaga. Tvåan gick dock spikrakt in i galoppen, och halten blev ju bra även om det var lite trav innan det blev stopp.
 
Jag är vuxen men rider ponny och startade i hästens första tävling någonsin i livet, och min andra, i helgen. Jag gjorde det klassiska nybörjarmisstaget att rida fram för länge, satt på hästen i nästan 1 h innan vi startade och även om det var väldigt mycket skritt så märkte jag på henne att hon blev ganska trött. Solen gassade hela den timmen och ptja, när vi väl kom in på banan så var min lilla fröken inte alls så sugen på att springa fint. Galoppera ville hon knappt alls göra så vi fick 1, 2 och 4or på galoppdelen i Lätt B:2.

Det känns så tråkigt att inte få visa vad vi faktiskt kan - för vi har ridit programmet massor av gånger på träning och då är det inga problem alls att galoppera, snarare har jag problemet att hon blir lite väl taggad på diagonalerna och taktar innan fattningen. Det positiva var att vi hade mestadels 6or på travdelen, även på mellantraven vilket jag inte trodde då min häst har typ hälften så långa ben som alla stora halvblod ;).

Har ni rutinerade dressyrryttare några tips på hur man ska tänka efter en riktigt dålig tävling? Jag är sugen på revansch då jag så gärna vill få rida hela programmet så som vi kan hemmavid, men samtidigt känns det lite pinsamt att komma in på en häst som sticker ut och så blir det bara pannkaka på tävlingsbanan.

Jag gör med jämna mellanrum rätt skruttiga ritter på tävlingsbana med mina fjordingar.
De går bättre hemma.
Jag rycker på axlarna och tänker "OK, det var den dagen men vi kan ju bättre så vi gör ett nytt försök igen".
Sätter upp rimliga målsättningar för mig och ponnyerna - och det är förstås inte att vinna, försöker se det som var positivt.

Efter tävlingen igår, då det inte gick så bra, försöker jag komma ihåg känslan på framridingen med ponny nummer ett (gick jättefint på framridningen, fick till travökningarna vilket han sällan får på tävlingsritten).
Med ponny nummer två tar jag med mig att vi fick sjua för inridningen och halten ur galopp. Det är rätt bra faktiskt, i LA. Åtminstone på en sexårig fjording.

Så: jag försöker komma ihåg det som faktiskt fungerade.
Missarna blir man ju varse och kommer ihåg vilket man vill eller inte.
 
Jag gör med jämna mellanrum rätt skruttiga ritter på tävlingsbana med mina fjordingar.
De går bättre hemma.
Jag rycker på axlarna och tänker "OK, det var den dagen men vi kan ju bättre så vi gör ett nytt försök igen".
Sätter upp rimliga målsättningar för mig och ponnyerna - och det är förstås inte att vinna, försöker se det som var positivt.

Efter tävlingen igår, då det inte gick så bra, försöker jag komma ihåg känslan på framridingen med ponny nummer ett (gick jättefint på framridningen, fick till travökningarna vilket han sällan får på tävlingsritten).
Med ponny nummer två tar jag med mig att vi fick sjua för inridningen och halten ur galopp. Det är rätt bra faktiskt, i LA. Åtminstone på en sexårig fjording.

Så: jag försöker komma ihåg det som faktiskt fungerade.
Missarna blir man ju varse och kommer ihåg vilket man vill eller inte.

Tack! Jag har försökt göra så som du beskriver. Vi fick t.ex. 6 på mellantrav vilket jag inte trodde, och kommentaren ”mjukt” på flera övergångar. Jag får fokusera på det och träna vidare på det som är våra svårigheter.
 
Idag red vi en pay and ride.
Min peppiga tränare säger att vi ska kunna rida på 7:or rakt igenom. Det tror jag med, idag drog vi till med en 8:a på inridningen 😁
Sen blev han het och ville mest galoppera hela tiden 😅
Fick några galoppomslag och vågade inte öka i varken traven eller galoppen. Men där vi var bra fick vi våra 7:or 😁
Slutade på 62,39% och det är jag nöjd med med tanke på hur laddad han är.
 
Vi gjorde vår första start på säsongen igår, en LB:1. Utifrån förutsättningarna gick det bra. Det var varmt ca 28-29 grader (och sjukt kvalmigt) och mängder av bitande insekter vilket hästen hatar, får han en på framdelen stannar han tills jag tagit bort den 🙈 Tävlingen var inomhus, = mindre insekter :up: men ännu varmare.

Han kändes matt, hamnade tillbaka lite i att det inte galopperade så mycket för egen maskin. Så jag fick jobba minst sagt. Jag var helt slut. Lite styv och inte sådär med mig som jag blivit bortskämd med att han är. Så känslan var sådär, och det var den programmet igenom. Jag upplevde det som att jag fick rida som en gnu och att det mest kändes som vi jagade runt programmet. Vilket inte syns på filmen, alls.... där ser det förhållandevis harmoniskt och trevligt ut vilket domaren också påpekade. Fick ett snörpligt avbrott i sista mellangaloppen där bränslet var slut (hos oss båda) vilket kostade oss placering. Så 66% och den härliga platsen första utanför placering men jag är nöjd. Han har inte varit i ett ridhus/ridbana sen vi flyttade hem hästarna. Så jag tror att uppepå att det var varmt och han var matt så kände han nog att det var lite trångt i ett 20x40-ridhus, vilket jag förstår. Vi rider samma program på samma tävlingsplats nästa vecka. Så på't igen!
 

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 713
Senast: corzette
·
  • Artikel
Dagbok 2019 var jag på mitt första ras-EM (utan häst). Mitt barn var då typ sju månader och EM hölls i norra Tyskland. Efter pestens tid är det...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 965
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Över 100 000 mun- och nosgrimmekontroller genomfördes på svenska tävlingar under 2023. Det visar ny statistik som Svenska...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp