Tävlingar 2019-

Då var säsongen igång då. Red en Intermediere 1B i fredags, några lila blommor och ett av domarborden var tydligen läskiga (inte bara min som tyckte det), skrapade ihop 63% . Mest nöjd är jag med bytesserien i varje som har krånglat under en period, fick 7 7,5 8😊
 
Nu har vi också säsongspremiärat! Barb och jag var ute i en FEI inledande MsvB och fick ihop 63.5%. Är en dryg procentenhet bättre än sist vi red programmet i höstas. Hade ett par ordentliga missar för jag red fel (vände höger istället för vänster efter inridningen :banghead:,), fick inte till galoppslutorna alls så bra vi kan och så fick vi ett omslag i förvända men jag gjorde en sjukt snabb räddning och fick till det enkla bytet direkt efter iaf :D! Det kändes rätt stadigt och bra för det mesta och jag är just nu jättepepp på denna säsongen!
55786285_10216480455955831_3070554166670655488_n.jpg
 
I fredags var vi på programridning, LA:P1 igen. Nog min och ponnyns sämsta runda hittills, hehe. Ah, vad var det, fyra 5or? 😭 Red fel, blev missar.. Programridningen var på samma ridskola jag gått på och dessutom haft ponnyn på innan, och alla jag kände var liksom där. Måste skärpa mig. Ger upp innan jag börjat. :mad:
Aja, vi fick nästan 63% denna gången, jag fick vad jag förtjänade helt enkelt.
Skönt att det var programridning i alla fall :rofl:
Nu ger vi oss ut på tävling igen nästa helg, och helgen därefter är det regional debut i LA:P1, vilket blir svinkul! :heart
 
I fredags var vi på programridning, LA:P1 igen. Nog min och ponnyns sämsta runda hittills, hehe. Ah, vad var det, fyra 5or? 😭 Red fel, blev missar.. Programridningen var på samma ridskola jag gått på och dessutom haft ponnyn på innan, och alla jag kände var liksom där. Måste skärpa mig. Ger upp innan jag börjat. :mad:
Aja, vi fick nästan 63% denna gången, jag fick vad jag förtjänade helt enkelt.
Skönt att det var programridning i alla fall :rofl:
Nu ger vi oss ut på tävling igen nästa helg, och helgen därefter är det regional debut i LA:P1, vilket blir svinkul! :heart
Ponnyn rör sig väldigt trevligt. Ni ser bra ut ihop. Lycka till!
 
Nu har vi också säsongspremiärat! Barb och jag var ute i en FEI inledande MsvB och fick ihop 63.5%. Är en dryg procentenhet bättre än sist vi red programmet i höstas. Hade ett par ordentliga missar för jag red fel (vände höger istället för vänster efter inridningen :banghead:,), fick inte till galoppslutorna alls så bra vi kan och så fick vi ett omslag i förvända men jag gjorde en sjukt snabb räddning och fick till det enkla bytet direkt efter iaf :D! Det kändes rätt stadigt och bra för det mesta och jag är just nu jättepepp på denna säsongen!
55786285_10216480455955831_3070554166670655488_n.jpg
Är det en ponny?
 
Vi gjorde en start till i går. Låga poäng, men domaren dömde väldigt rättvist, det var genomgående låga poäng i klassen. Hamnade precis vid mitten och är nöjd med det. Gjorde en chansning på hur mycket jag skulle öka på första galoppdiagonalen. Det blev lite för mycket, resulterade i ett omslag sent på diagonalen och taskig trav direkt efteråt.
 
Varit och testat LA:3 med två fjordingar.
Fjording nummer ett, sto, har gått LÁ:1 tidigare och kändes som om hon "borde" fixa 3.an också på dryga 60%.
Och det hade hon väl gjort om hon gått som hemma, men det gjorde hon INTE. Oräkneliga avbrott i galopperna - något som hon normalt sett inte gör.
Surt, och dåliga procent förstås när galopperna totalkraschade.

Fjording nummer två, valack, har tidigare klarat genomföra LA:1 vid ett tillfälle och fått 59.8%.
Väldigt tveksamt om han skulle orka galopprogrammet - gjorde en efteranmälan för ett par veckor sedan när han med viss möda kunde ta sig runt galopprogrammet utan avbrott.
En del missar, kanske särskilt i att jag släppte honom i för låg form för klassen ett antal gånger men han orkade med galopperna bättre än jag hade trott (dock dubbla spår i sista delen av förvända vänstergaloppen).
59.9%, lite snopet eftersom det är 60% jag "behöver" för att kvala till SM för fjordhästar.
Jag var ändå nöjd med valackens insats. Intressanta skillnader mellan domarna (tre domare) framför allt för valacken. En av domarna gav honom 5 för gångarter, tvåan gav 6 och trean gav 7.
För momentet "läng formen genom gradvis längning av tyglarna" i traven fick han 4, 6.5 och 6 poäng av de olika domarna. Från underkänt till "ganska bra". Intressant.
Men så är det ju när det är flera domare - de ser lite olika saker.
 
@kryddelydd det enda ögonbrynshöjande i sammanhanget från de olika domarna ang avvikelser är väl isåfall gångartsbedömningen .
Ja, det var ju lite konstigt som sagt med skillnaden i gångartspoängen.
Men visst, det kanske ser jätteolika ut med längning av formen om man sitter vid C eller mer i ett hörn också. Jag tycker dock att skillnaden mellan 4 och 6.5 är ganska stor, för ett moment som är skapligt centrerad.

Men jag vet inte jag om jag försökte höja ögonbryn - klaga försökte jag i alla fall inte även om det verkar vara så det tolkas - utan jag mest bara konstaterade att det i ett par moment var rätt stora skillnader. Från skrutt till ganska bra.
 
Skulle egentligen ridit LB:3 i dag, men tävlingen blev inställd pga för få anmälningar. Och jag som var så sugen på att testa något mer utmanande än favoriten LB:1.... Men, leta lite i TDB så hittade jag en pnr att åka på. Valde att testa LA:1. Gjorde några starter i LA:1 i höstas, helt oplanerat och dåligt förberett för att rädda laget. Nu tycker jag ju vår lägstanivå höjts under vintern, så det passade bra att testa på en pnr.

Hästen har inte förstått att man ska bli lite trött och seg av att vara ute dygnet runt, utan hade så mycket energi att jag trodde det skulle pysa ut ur öronen på honom! Blev på grund av det lite spänd, men snäll domare gav oss 64,722%! Glad att förra veckans sitsträning gjort nytta, fick kommentar att jag har mycket bra säte :). Om 2 veckor ger vi oss på lokal LA:1!
 
Idag så var jag och Mulle iväg och debuterade msv B. Och vilken debut! Trots att ridbanorna låg under vatten och allt underlag bara simmade omkring så går min lilla bäbis snällt runt hela programmet. Egentligen inga grova missar, vi kan fortfarande inte göra byten ordentligt så de 4orna var bara bonus att de inte var 0or. 65,5% och en tredje placering! :love:

Nu väntar 6årsklass på onsdag. Vi ska försöka få till breederskval, vore trevligt med kval till Falsterbo också men det vågar jag inte hoppas på. Första gången jag rider årgångsklass vilket ska bli jättespännande. Hoppas att Mulle sköter sig lika fint som idag.

 
Jag och hästen gjorde vår första gemensamma start idag. Vi red prelim 18 vilket borde motsvara typ LB. Eftersom det var min första tävling och jag mest var orolig för att glömma programmet så tog vi det rätt soft men det räckte till 65,95% och en tredjeplacering. Jag är så himla stolt över min fina lilla häst :heart
 

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 183
Senast: corzette
·
  • Artikel
Dagbok 2019 var jag på mitt första ras-EM (utan häst). Mitt barn var då typ sju månader och EM hölls i norra Tyskland. Efter pestens tid är det...
2
Svar
33
· Visningar
1 524
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Över 100 000 mun- och nosgrimmekontroller genomfördes på svenska tävlingar under 2023. Det visar ny statistik som Svenska...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 215
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp