Tävlingar/ Covid-19?

Jag förstår nog inte hur det kan vara en tolkningsfråga?
”Det innebär att ridsporttävlingar inte kan genomföras från och med söndag”
Eftersom beslutet grundas på max 50 pers så skulle ev. dressyrtävling på klubb/lokal-nivå kunna genomföras ändå, så citatet har ett litet tolkningsutrymme då de inte specificerat omfattningen.
 
Eftersom beslutet grundas på max 50 pers så skulle ev. dressyrtävling på klubb/lokal-nivå kunna genomföras ändå, så citatet har ett litet tolkningsutrymme då de inte specificerat omfattningen.
Då ät det bäst att ställa in allt för det kommer bli väldigt jobbigt annars, att räkna folk osv.
 
Det verkar som att åtminstone en tävling kommer genomföras på söndag trots de nya restriktionerna, eftersom de inte förväntar sig att mer än 50 pers kommer vistas på anläggningen samtidigt. Tror ni det är tänkt att man ska göra så? Jag har tolkat det som att ALLA tävlingar ska ställas in, men tydligen inte då?
 
Det verkar som att åtminstone en tävling kommer genomföras på söndag trots de nya restriktionerna, eftersom de inte förväntar sig att mer än 50 pers kommer vistas på anläggningen samtidigt. Tror ni det är tänkt att man ska göra så? Jag har tolkat det som att ALLA tävlingar ska ställas in, men tydligen inte då?
Nej, det står tydligt på förbundets sida nu att INGA ridsporttävlingar får genomföras fr o m söndag.
 
Nej, det står tydligt på förbundets sida nu att INGA ridsporttävlingar får genomföras fr o m söndag.

De skriver att de varit i kontakt med SvRF och att tävlingen kommer genomföras. Skumt om SvRF ger grönt ljus samtidigt som de säger att inga tävlingar får genomföras.
 
Jag hoppas att unghästtesterna är undantagna. De arrangeras ju inte av SvRF alls utan av avelsföreningarna. Dssutom så är det inte många på plats samtidigt så det borde inte bryta på 50 personers regeln
 
De skriver att de varit i kontakt med SvRF och att tävlingen kommer genomföras. Skumt om SvRF ger grönt ljus samtidigt som de säger att inga tävlingar får genomföras.
Ja, det låter jättekonstigt. Jag har i och för sig läst på Stockholmsdistriktets sida men det borde ju gälla alla distrikt.
 
Jag förstår nog inte hur det kan vara en tolkningsfråga?
”Det innebär att ridsporttävlingar inte kan genomföras från och med söndag”
Litet KL,
Jag reagerade främst på orsakssambandet "Det innebär att...". Det innebär det förstås inte alls, som många redan påpekat. Det säger sig självt att ett generellt tävlingsstopp inte har stöd i just <50-förbudet utan är ett fristående beslut.
Vi körde en klubbtävling igår, hade inte vid något tillfälle fler än ca 25 personer på anläggningen varav ett tiotal i ridhuset och resten utspridda utomhus. Inga köer eller folksamlingar vid inskrivning eller liknande.
 
Jag tycker det är lite överdrivet att ställa in allt. Dressyren går ju att köra helt digitalt. Du ställer upp en filmkamera vid C och filmar din ritt från domarens perspektiv, sen skickas filmen in och en domare tittar.
Det skulle kunna vara ett alternativt tills vidare.

Vet att de håller på och kollar om mindre tävlingar kan genomföras. Mem en digital lösning iaf till dressyren borde ju va genomförbar. Alla tävlar från hemmaplan.
 
Jag tycker det är lite överdrivet att ställa in allt. Dressyren går ju att köra helt digitalt. Du ställer upp en filmkamera vid C och filmar din ritt från domarens perspektiv, sen skickas filmen in och en domare tittar.
Det skulle kunna vara ett alternativt tills vidare.

Vet att de håller på och kollar om mindre tävlingar kan genomföras. Mem en digital lösning iaf till dressyren borde ju va genomförbar. Alla tävlar från hemmaplan.
Hur kan det vara överdrivet? Folk dör i den här sjukdomen och sjukvården går redan på knäna. Hur kan några små tävlingar vara viktigare än det?
 
Hur kan det vara överdrivet? Folk dör i den här sjukdomen och sjukvården går redan på knäna. Hur kan några små tävlingar vara viktigare än det?
Många som dör i andra sjukdomar också men det uppmärksammas inte av media. Men hur kan man bli smittad om alla är friska? Om folk är friska går det ju att hålla på som vanligt eller är folk så oärliga att de skiter om de smitter eller inte? De som är sjuka ska ju stanna hemma eller gör de inte det?
Om alla som är på en tävling är friska så bör smittrisken vara lika med noll.......

Men kör digital dressyrtävlingar då, så finns det i alla fall någon tävling och smittrisken lika me noll garanterat då allt körs digitalt.
 
Många som dör i andra sjukdomar också men det uppmärksammas inte av media. Men hur kan man bli smittad om alla är friska? Om folk är friska går det ju att hålla på som vanligt eller är folk så oärliga att de skiter om de smitter eller inte? De som är sjuka ska ju stanna hemma eller gör de inte det?
Om alla som är på en tävling är friska så bör smittrisken vara lika med noll.......

Men kör digital dressyrtävlingar då, så finns det i alla fall någon tävling och smittrisken lika me noll garanterat då allt körs digitalt.
Det här är en pandemi. Du kan inte jämföra det med att folk dör i andra sjukdomar också. Detta är på en helt annan nivå! Smittan sprids just nu som en löpeld TROTS att myndigheterna länge uppmanat alla som är friska att stanna hemma, så...
 
Det här är en pandemi. Du kan inte jämföra det med att folk dör i andra sjukdomar också. Detta är på en helt annan nivå! Smittan sprids just nu som en löpeld TROTS att myndigheterna länge uppmanat alla som är friska att stanna hemma, så...

Åjo, i huvudsak faktiskt så är det ett virus som i nuläget slått mot välfärdssjukdomar, övervikt, hjärt o kärl, högt blodtryck, långvarig rökning o därav dåliga lungor. mm.

Visst finns det andra riskgrupper men de är ju alltid i riskzonen och man kan inte stänga ett helt samhälle utan där borde det fungera som vanligt, alltså med isolering, besöksförbud etc.
 
Åjo, i huvudsak faktiskt så är det ett virus som i nuläget slått mot välfärdssjukdomar, övervikt, hjärt o kärl, högt blodtryck, långvarig rökning o därav dåliga lungor. mm.

Visst finns det andra riskgrupper men de är ju alltid i riskzonen och man kan inte stänga ett helt samhälle utan där borde det fungera som vanligt, alltså med isolering, besöksförbud etc.
Man kan undvika folksamlingar som inte är viktiga, för att minska smittspridningen. Och ridsporttävlingar är i sammanhanget inte viktiga.
 
Många som dör i andra sjukdomar också men det uppmärksammas inte av media. Men hur kan man bli smittad om alla är friska? Om folk är friska går det ju att hålla på som vanligt eller är folk så oärliga att de skiter om de smitter eller inte? De som är sjuka ska ju stanna hemma eller gör de inte det?
Om alla som är på en tävling är friska så bör smittrisken vara lika med noll.......

Men kör digital dressyrtävlingar då, så finns det i alla fall någon tävling och smittrisken lika me noll garanterat då allt körs digitalt.
Det är ju inte ev digitala tävlingar som ställs in.
 
Många som dör i andra sjukdomar också men det uppmärksammas inte av media. Men hur kan man bli smittad om alla är friska? Om folk är friska går det ju att hålla på som vanligt eller är folk så oärliga att de skiter om de smitter eller inte? De som är sjuka ska ju stanna hemma eller gör de inte det?
Om alla som är på en tävling är friska så bör smittrisken vara lika med noll.......

Men kör digital dressyrtävlingar då, så finns det i alla fall någon tävling och smittrisken lika me noll garanterat då allt körs digitalt.
Nej risken är inte lika med noll för att alla känner sig friska. Det finns symptomfria smittbärare med corona.
Så tyvärr är det inte riktigt så enkelt.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00822-x
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 745
Senast: hhere
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 080
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp