Tävlingar/ Covid-19?

Man kan undvika folksamlingar som inte är viktiga, för att minska smittspridningen. Och ridsporttävlingar är i sammanhanget inte viktiga.
Jag håller med dig om att delta i ridsport tävlingar inte är livsviktigt. Samtidigt gäller det att försöka hitta strategier att hålla både den mentala och fysiska hälsan igång. Att hålla en mindre tävling eller arrangemang där nödvändiga åtgärder görs för att undvika att folk samlas anser jag är helt ok.
 
Jag håller med dig om att delta i ridsport tävlingar inte är livsviktigt. Samtidigt gäller det att försöka hitta strategier att hålla både den mentala och fysiska hälsan igång. Att hålla en mindre tävling eller arrangemang där nödvändiga åtgärder görs för att undvika att folk samlas anser jag är helt ok.
Vi har ju dock sån tur att vi inte behöver tävla för att hålla igång vår sport. Träna kan man ju göra oavsett.
 
Ja men frisören går i konkurs och blir arbetslös om folk slutar gå dit. Detsamma gäller inte för de flesta tävlingsarrangörer.

Tänkte mer på det faktiskt stora antal ryttare som har som enda försörjning att rida/ tävla/ visa andras och egna hästar. Företag.
 
Tänkte mer på det faktiskt stora antal ryttare som har som enda försörjning att rida/ tävla/ visa andras och egna hästar. Företag.
Många ryttare har väl inkomster från flera delar, tex utbildningshästar och träningar. Självklart känns det i plånboken när tävlingar ställs in men det är nog få som har tävlingar som sin enda inkomst.
 
Det är ju ett regeringen som har bestämt att ridsporten måste ställa in genom deras ny direktiv om 50 personer max på ett ställe. Smittskyddsläkare stoppade ju tex Grevagårdens tävling med tanke på vilken risk de skulle innebära med massa människor på samma plats ...
Och nej folk är inte alltid ärliga med hur de mår, de finns viss procent som faktiskt skiter i vilka rekommendationer som kommer från högre ort.

Travsporten får tex hålla igång fortfarande men de är för att de räknas som en arbetsplats av den enkla anledningen att alla proffsen lever av att hästarna tävlar åt deras hästägare, de skulle antagligen gå i konkurs direkt om de inte fick tävla .. Folk skulle inte ha råd att betala de dyra räkningarna varje månad för sina hästar .. Dock har våra nordiska grannländer ställt in all typ av trav närmaste tiden vi får se hur många Proffstränare som överlever de ..
Där i mot hårda direktiv från ST vad som gäller på stallbacken plus ingen publik.

Ridsport i sig räknas inte som något arbete om man inte möjligtvis tävlar på allra högsta nivå men de är ju lika för dem i resten av Europa, de får ju knappt ens lämna sina gårdar beroende på vart du bor. Det är här en period i livet, de är just nu viktigare att ta hänsyn till sina medmänniskor en att tävla faktiskt .. De dör människor varje dag just nu i hela världen till följd av detta virus som verkar vara aggressivt. Det bestämmer inte att folk inte får träffas pga av att dr vill vara elaka eller likande, de gör de här för eran skull för er hälsas skull. Jag har flera i min närhet som kan dö om de blir drabbade. Så mina hästar startar inte just nu trots att de får men för att jag anser att hälsan är viktigare.

Jag/vi låter dem ha en längre träningsperiod och hoppas de kommer ut starkare en någonsin senare. Passat på att vaccinera dem och ska ta ut tandläkaren med 💪 De gäller att försöka se något slags ljus i de hela samtidigt som att tävlingar är i vårt fall inte allt, för oss är de en hobby.
 
Hm, så här stod det i lokaltidningen i lördags :cautious: Har polisen månne dragit sina egna slutsatser?

tidningsklipp.jpg
 
För övrigt så bör jag nog avanmäla mig till min 40-årspresent - en påskfälttävlanskurs 30 mil bort :cry: Det ska visserligen bara vara tio deltagare, men det innebär en resa tvärsöver landet...
 
Hm, så här stod det i lokaltidningen i lördags :cautious: Har polisen månne dragit sina egna slutsatser?

Visa bifogad fil 47824

Nej, de har inte dragit några egna slutsatser. Texten finns att läsa på FHM's sida.
Så fortfarande kan egentligen tävlingar hållas, t.ex. små lokal- och regionaltävlingar där knappast någon publik förekommer alls, samt kanske endagars nationella (dressyr)tävlingar som inte heller alltid är någon större "publikmagnet". Vissa arrangörer avser fortfarande att hålla tävlingar, men med restriktioner gällande medföljare till tävlande osv.
 
Nej, de har inte dragit några egna slutsatser. Texten finns att läsa på FHM's sida.
Så fortfarande kan egentligen tävlingar hållas, t.ex. små lokal- och regionaltävlingar där knappast någon publik förekommer alls, samt kanske endagars nationella (dressyr)tävlingar som inte heller alltid är någon större "publikmagnet". Vissa arrangörer avser fortfarande att hålla tävlingar, men med restriktioner gällande medföljare till tävlande osv.

Oavsett så får du inte anordna tävlingar utan förbundets godkännande. Men de flesta klubbar har bytt ut sina tävlingar mot öppen bana och pay&jump. Förbundet skulle väl se över möjligheten att små tävlingar skulle kunna fortgå...sen har vi aspekten att inte belasta sjukvården ytterligare!

Jag tycker nog vi kan vara glada över att vi fortfarande får rida och att vi inte behöver tänja gränsena att små lokala tävlingar prompt ska hållas! Är det livsviktigt att hobbyryttare måste komma ut ich rida någon LB dressyr eller 90cm hoppning? Nej , jag tycker verkligen inte det! Nationella kommer förbundet helt säkert inte att godkänna då folk kommer resa över hela landet!
 
Jag funderar över unghästtesten, känns inte som att de kommer kunna genomföras men SWB har inte kommit med några nya direktiv. I det sista så skrev de att de följde ridsportförbundets rekommendationer, och i så fall blir det väl inställt?
 
Jag funderar över unghästtesten, känns inte som att de kommer kunna genomföras men SWB har inte kommit med några nya direktiv. I det sista så skrev de att de följde ridsportförbundets rekommendationer, och i så fall blir det väl inställt?
Det är väl en del regionala föreningar som meddelat att de ska köra på ändå har jag läst.
 
Det är väl en del regionala föreningar som meddelat att de ska köra på ändå har jag läst.
Jag trodde att det skulle bli inställt direkt när beslutet om max 50 personer kom. Räknar de att det inte får vara mer än 50 samtidigt? För det blir ju inte så många hästar som kan visas annars, då de flesta är ju i alla fall 2-3 personer per häst. Men innan det är dags så kan det ju ha hunnit komma många fler beslut.
 
Oavsett så får du inte anordna tävlingar utan förbundets godkännande. Men de flesta klubbar har bytt ut sina tävlingar mot öppen bana och pay&jump. Förbundet skulle väl se över möjligheten att små tävlingar skulle kunna fortgå...sen har vi aspekten att inte belasta sjukvården ytterligare!

Jag tycker nog vi kan vara glada över att vi fortfarande får rida och att vi inte behöver tänja gränsena att små lokala tävlingar prompt ska hållas! Är det livsviktigt att hobbyryttare måste komma ut ich rida någon LB dressyr eller 90cm hoppning? Nej , jag tycker verkligen inte det! Nationella kommer förbundet helt säkert inte att godkänna då folk kommer resa över hela landet!

Nej, det är inte livsviktigt att tävla. Eller träna. Eller att rida alls.
Ridning är dock ingen kontaktidrott och man behöver inte vara nära andra människor på tävlingsplatsen. I synnerhet inte om tävlingen är liten och hålls utomhus. Man är närmare varandra i köpcentret (där det är avsevärt fler än 50 personer), den lokala affären etc.

Enligt FHM räknas inte tävlande i detta fall in bland de 50, medan SvRF gjort sin egen tolkning. Bra eller mindre bra är upp till var och en att tycka.
 
Enligt FHM räknas inte tävlande i detta fall in bland de 50, medan SvRF gjort sin egen tolkning. Bra eller mindre bra är upp till var och en att tycka

Eftersom smittskydd redan stoppat flera tävlingar då det var 500 personer som gräns så är det nog inte så troligt att några tävlingar blir av i den större storleken.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 742
Senast: hhere
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 078
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp