Tävlingar/ Covid-19?

Eftersom smittskydd redan stoppat flera tävlingar då det var 500 personer som gräns så är det nog inte så troligt att några tävlingar blir av i den större storleken.

"Små" tävlingar kan knappast betraktas som tävlingar med 500+ i publiken...
 
Distriktet ställde in Lektionsmästerskapet och därmed tog vi beslut ställa in hela tävlingen. Har varit tävlingsledare på klubbens vårhoppning varje i år i över 10 år. Känns jättemärkligt just nu.
 
Jag håller med dig om att delta i ridsport tävlingar inte är livsviktigt. Samtidigt gäller det att försöka hitta strategier att hålla både den mentala och fysiska hälsan igång. Att hålla en mindre tävling eller arrangemang där nödvändiga åtgärder görs för att undvika att folk samlas anser jag är helt ok.
Behöver man tävlingar för att hålla sin mentala och fysiska hälsa igång så ska man kanske fundera lite? Visst är tävlingar roligt, men knappast nödvändigt.

Hur det nu är så är ju en hopptävling en folksamling. Funktionärer i domartorn och sekretariat behöver sitta nära varandra. Folk får syn på bekanta de inte träffat på ett tag och går fram och pratar. Osv. Med tanke på att man stängt betydligt viktigare verksamheter, så känns hopptävlingar verkligen som ett bondeoffer i sammanhanget.
 
Behöver man tävlingar för att hålla sin mentala och fysiska hälsa igång så ska man kanske fundera lite? Visst är tävlingar roligt, men knappast nödvändigt.

Ärligt nyfiken: Vad ska man fundera på? Om tävlingar och allt som kommer med det är en väldigt stor och viktig del för mitt psykiska välmående, vad menar du att jag ska fundera på nu när sånt ställs in och jag känner en osäkerhet och oro för hur mitt mående kommer påverkas på sikt?
 
Ärligt nyfiken: Vad ska man fundera på? Om tävlingar och allt som kommer med det är en väldigt stor och viktig del för mitt psykiska välmående, vad menar du att jag ska fundera på nu när sånt ställs in och jag känner en osäkerhet och oro för hur mitt mående kommer påverkas på sikt?

Är det tävlingsmomentet i sig eller går det lika bra med öppen bana eller pay and jump? För det finns ju mer än någonsin av det nu!
 
Är det tävlingsmomentet i sig eller går det lika bra med öppen bana eller pay and jump? För det finns ju mer än någonsin av det nu!
Det kan ju inte förbundet styra över då det är träning men det borde väl gå att genomföra på att smittsäkert sätt.
 
Är det tävlingsmomentet i sig eller går det lika bra med öppen bana eller pay and jump? För det finns ju mer än någonsin av det nu!

Nja, pay and jump är väl bättre än inget men långt ifrån samma effekt som tävling.
Men, som en träningskompis sa senaste träningen, vi får se till att träna hårt och vara bättre än någonsin när tävlingarna väl börjar igen
 
På vilket vis?

Men varför hålla på och ifrågasätta någons känsla/upplevelse/behov av att tävla för att må bra?

@Problematisk önskar tävla som en del i sitt hästägande för att uppskatta det till max och för att må bra? Behöver det vara så svårt? Alla är olika och olika delar inom ridning/häst/hästägande etc är olika viktigt för alla. Sen får vi alla oavsett anpassa oss kring att vi i dagsläget inte får lov att tävla. Men man kan fortfarande få tycka att det är jobbigt/tråkigt eller vad som helst utan att det ska ifrågasättas.
 
På vilket vis?

Det första och största är väl det mest uppenbara, dvs avsaknad av tävlingsmomentet. Det är ju mer en träning i att åka och hoppa bana bara än tävling, och kräver liksom inte samma förberedelser.
Sen är det säkert olika på olika håll, men iallafall här tycker jag det brukar vara svårt att hitta pay and jump som motsvarar tävling om man kommer uppåt 100-110. Det är för enkla/basic banor jämfört med hur banbyggare brukar bygga på tävling.
Sen är det ju mindre, såklart, så att träffa vänner och bekanta från olika håll gör man såklart inte i samma utsträckning på pay and jump som man kan göra på tävling.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp