Tävlingar/ Covid-19?

YamiMalik

Trådstartare
Hur tänker ni alla gällande tävlings året 2020 med tanke på Covid- 19?
Som tävlingsarrangör så står man nu inför ett stort dilemma, att hålla i tävlingarna eller inte? 🤔😕


Men ni som tävlar hur tänker ni?
Kommer ni åka på era planerade tävlingar?
 
Nu är jag på fel forum och fel land men. Håller på med vinthundar i Finland, och ser att det är en stor risk att det inte blir någon hundsäsong alls i år. Hos oss är hela maj inställt och eftersom epidemin peak tros bli i maj så tänker jag att hela juni åtminstone är tomt.
Så tråkigt...
 
Nu är jag på fel forum och fel land men. Håller på med vinthundar i Finland, och ser att det är en stor risk att det inte blir någon hundsäsong alls i år. Hos oss är hela maj inställt och eftersom epidemin peak tros bli i maj så tänker jag att hela juni åtminstone är tomt.
Så tråkigt...

Jag älskar vinthundar 🤩 har en whippet.

Jättetråkigt... :/
Våran klubbs största inkomst är ju våra tävlingar, så utan dem blir det väldigt svårt..
 
Jag skulle åka. Tävlar dressyr, känner oftast inga av mina medtävlare vilket gör att jag inte pratar med dem och kommer heller aldrig nära dem.

Vi har bara utomhustävlingar och kommer tänka extra på allting runt om gällande smittan, så förhoppningsvis kommer vi kunna ha tävlingarna 🙂 Men om det inte blir några starter så är det ju svårt 😅
 
Vi har lag i elitallsvenskan. Har ingen större lust att åka 70 mil genom landet för att sen vara på en liten anläggning med två toaletter i 3 dygn tillsammans med folk från halva landet.
En lokaltävling dit jag hade kunnat åka till och rida min klass och sen åka hem är en annan sak.
Förbundet är så fegt i den här frågan.
 
Hur tänker ni alla gällande tävlings året 2020 med tanke på Covid- 19?
Som tävlingsarrangör så står man nu inför ett stort dilemma, att hålla i tävlingarna eller inte? 🤔😕


Men ni som tävlar hur tänker ni?
Kommer ni åka på era planerade tävlingar?

Var funktionär på en nationell dressyrtävling i helgen vilket gick väldigt bra. Man hade bestämt att endast ryttare + en medföljare fick vara på plats, vaccinationsintyg visades vid ankomst på parkeringen. Inga sittplatser i kafeterian och allt fikabröd/smörgåsar inplastade. Ingen fick uppehålla sig någon längre tid i kafeterian heller.

När det gäller mindre tävlingar finns väl egentligen ingen anledning i nuläget att ställa in, i synnerhet inte som varmare tider och utomhussäsong närmar sig. Dessutom brukar det sällan vara någon större publiktillströmning till dessa tävlingar...
Men förstås iaktta de försiktighetsåtgärder som rekommenderas.
 
Hur tänker ni alla gällande tävlings året 2020 med tanke på Covid- 19?
Som tävlingsarrangör så står man nu inför ett stort dilemma, att hålla i tävlingarna eller inte? 🤔😕


Men ni som tävlar hur tänker ni?
Kommer ni åka på era planerade tävlingar?
Nu bor jag också utomlands och här är det en icke fråga da all idrott är inställd från knattesport till eliten i alla sporter. Som det ser ut nu blir det ingen sommarsäsong alls (alla träningar är också inställda så först måste de komma igång) men alla hoppas vintersäsongen kan köras som vanligt.
 
Vi har lag i elitallsvenskan. Har ingen större lust att åka 70 mil genom landet för att sen vara på en liten anläggning med två toaletter i 3 dygn tillsammans med folk från halva landet.
En lokaltävling dit jag hade kunnat åka till och rida min klass och sen åka hem är en annan sak.
Förbundet är så fegt i den här frågan.

Håller helt med! Tävlingar lokalt kan ju vara ok men att tillåta folk från hela landet är helt galet
 
Håller helt med! Tävlingar lokalt kan ju vara ok men att tillåta folk från hela landet är helt galet
Var väl därför ridsportsförbundet nyligen fick kritik av en smittskyddsläkare som förbjöd en tävling på grevagården..

Jag tycker också att det är respektlöst att hålla igång de större tävlingarna där folk åker långa avstånd för att delta. Galet.
 
Vi har bara utomhustävlingar och kommer tänka extra på allting runt om gällande smittan, så förhoppningsvis kommer vi kunna ha tävlingarna 🙂 Men om det inte blir några starter så är det ju svårt 😅
I Finland är det förbjudet. Inga större människosamlingar än 10 Pers. Så blir ju väldigt små tävlingar..
 
Hur tänker ni alla gällande tävlings året 2020 med tanke på Covid- 19?
Som tävlingsarrangör så står man nu inför ett stort dilemma, att hålla i tävlingarna eller inte? 🤔😕


Men ni som tävlar hur tänker ni?
Kommer ni åka på era planerade tävlingar?

Vi planerar för att vi ska kunna hålla vår 1* hoppning i slutet på april (vi kommer ha max 100-120 starter)
Tittar på lite olika lösningar för att undvika folksamlingar redan nu
 
Var väl därför ridsportsförbundet nyligen fick kritik av en smittskyddsläkare som förbjöd en tävling på grevagården..

Jag tycker också att det är respektlöst att hålla igång de större tävlingarna där folk åker långa avstånd för att delta. Galet.

Ja precis, men förbundet håller ju inte med och kör på med massa andra tävlingar som drar folk från hela landet!
 
Ja, de framstår ju inte direkt som smartast i klassen..

Nej dom biter sig fast i FHM rekommendation att barn och ungdomars idrottsaktiviteter inte ska ställas in. Jag tänker mer att FHM menar träningar och lokala cuper, inte att fara över hela Sverige
 
Jag tycker det är så otroligt dåligt hanterat av förbundet.
Men jag tror det snart kommer ut nya rekommendationer från FHM och då kan inte förbundet komma undan sin dåliga krishantering.
 
Hur tänker ni alla gällande tävlings året 2020 med tanke på Covid- 19?
Som tävlingsarrangör så står man nu inför ett stort dilemma, att hålla i tävlingarna eller inte? 🤔😕


Men ni som tävlar hur tänker ni?
Kommer ni åka på era planerade tävlingar?

Ja jag kommer att åka på mina planerade tävlingar så länge jag är frisk. Känner jag mig det minsta krasslig åker jag inte. Kommer vara ännu mer försiktig med att hålla mig borta från andra, inte gå på toa på tävlingsplatsen osv. Är egentligen inte jätteorolig för viruset i sig utan mer orolig för hur hela samhället kommer att kollapsa ekonomiskt. Här i Skåne börjar utesäsongen tidigt också så det är ju positivt.
 
Så länge jag är frisk kommer jag åka på mina inplanerade mindre tävlingar i närområdet. Jag tävlar dressyr och planerar i sån fall att åka dit och "göra min grej" för att sen åka hem. Jag tycker det är viktigt att skilja på tävling och tävling. :)

Absolut nej till meeting, nationella tävlingar med mycket folk från stora delar av landet etc
Men ja till mindre lokala tävlingar med restriktioner och sunt förnuft framförallt nu när det blir mer och mer utomhussäsong.

Jag tycker att de aktiviteter som kan rulla på i samhället utan allt för stora risker bör så göra. jag är också orolig för den ekonomiska krisen i landet som infinner sig. Ser inga fel i utomhusaktiviteter med begränsningar och sunt förnuft. Känns som att de allra flesta är med på vikten av att följa restriktioner och är försiktiga och genomför sin aktivitet med försiktighet utan onödiga risker och exponeringar. Det tycker jag ändå borde få fortgå så länge situationen i samhället inte blir värre vill säga.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp