Tävlingarnas och hästhållningens baksida

ufot

Trådstartare
Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen.

I min barndom "bodde" jag på en ridskola där hästarna gick ute maximalt 2-3 h ensamma i små hagar. Redan då började jag reflektera över djurhållningen och människans syn på hästen.

Sedan några år tillbaka har jag egen häst. Jag bor i en relativt stor stad där det är nästintill omöjligt att hitta en stallplats där hästarna inte går ensamma i minimala hagar bara några timmar om dagen. "Alla" är livrädda för skador och tror att hästarna (inbäddade i täcken) dör av lite regn.

De senaste åren har jag besökt några av våra största hästtävlingar och åkt därifrån med väldigt blandade känslor. Jag har sett hästar som presterat på absolut toppnivå som sett ut att må bra. Men jag har också sett trötta hästar som cyklat över hinder och fått alldeles för många fel. Jag har sett hästar på dressyrbanan med piskande svansar och gapande munnar.

Några ekipage i unghästklasserna var rent ut sagt hemska att titta på. Hästar som absolut inte var mogna uppgiften och som jag bara ville köpa och släppa ut på långt sommarbete.

Jag har egentligen ingenting emot tävlingar i sig. Det finns många ryttare som är fantastiska med sina hästar. Låter dem gå i stora hagar och inte tävlar dem för mycket, eller i klasser dem inte är mogna för.

Men det finns också tyvärr ryttare som tävlar alldeles för mycket i klasser som hästen inte är redo för.

Jag skulle därför vilja att följande lagar skulle gälla för all hästhållning:

- Max 10 h på box/dygn.
- Förbud mot spiltor.
- Minimått på hage 20x60 meter.
- Strängare regler på nosgrimmor så att man verkligen får in två fingrar ovanpå nosryggen.
- Spöförbud på alla tävlingar i alla discipliner.
- Se över regler för sporrar och förbjuda sporrar i åtminstone unghästklasserna.
- Uteslutning om mer än 8 fel i all banhoppning, oavsett klass och nivå.
- Förbud mot hjälptyglar på framridning.
- Se över bettreglerna och förbjud bett med samma funktion som pessoabetten.
- Utforma ett system så att man inte får starta för många tävlingar på ett meeting och inte tävla flera helger i följd.
- Se över systemet med unghästklasserna. Helst skulle jag vilja se ett förbud att tävla hästar under 5 år.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Kanske bara reflektera över tävlingarna i Falsterbo som både var fantastiska att se, men som också lämnade en bitter eftersmak i munnen.
 
Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen.

I min barndom "bodde" jag på en ridskola där hästarna gick ute maximalt 2-3 h ensamma i små hagar. Redan då började jag reflektera över djurhållningen och människans syn på hästen.

Sedan några år tillbaka har jag egen häst. Jag bor i en relativt stor stad där det är nästintill omöjligt att hitta en stallplats där hästarna inte går ensamma i minimala hagar bara några timmar om dagen. "Alla" är livrädda för skador och tror att hästarna (inbäddade i täcken) dör av lite regn.

De senaste åren har jag besökt några av våra största hästtävlingar och åkt därifrån med väldigt blandade känslor. Jag har sett hästar som presterat på absolut toppnivå som sett ut att må bra. Men jag har också sett trötta hästar som cyklat över hinder och fått alldeles för många fel. Jag har sett hästar på dressyrbanan med piskande svansar och gapande munnar.

Några ekipage i unghästklasserna var rent ut sagt hemska att titta på. Hästar som absolut inte var mogna uppgiften och som jag bara ville köpa och släppa ut på långt sommarbete.

Jag har egentligen ingenting emot tävlingar i sig. Det finns många ryttare som är fantastiska med sina hästar. Låter dem gå i stora hagar och inte tävlar dem för mycket, eller i klasser dem inte är mogna för.

Men det finns också tyvärr ryttare som tävlar alldeles för mycket i klasser som hästen inte är redo för.

Jag skulle därför vilja att följande lagar skulle gälla för all hästhållning:

- Max 10 h på box/dygn.
- Förbud mot spiltor.
- Minimått på hage 20x60 meter.
- Strängare regler på nosgrimmor så att man verkligen får in två fingrar ovanpå nosryggen.
- Spöförbud på alla tävlingar i alla discipliner.
- Se över regler för sporrar och förbjuda sporrar i åtminstone unghästklasserna.
- Uteslutning om mer än 8 fel i all banhoppning, oavsett klass och nivå.
- Förbud mot hjälptyglar på framridning.
- Se över bettreglerna och förbjud bett med samma funktion som pessoabetten.
- Utforma ett system så att man inte får starta för många tävlingar på ett meeting och inte tävla flera helger i följd.
- Se över systemet med unghästklasserna. Helst skulle jag vilja se ett förbud att tävla hästar under 5 år.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Kanske bara reflektera över tävlingarna i Falsterbo som både var fantastiska att se, men som också lämnade en bitter eftersmak i munnen.


Man behöver inte vara extrem, mer än 8 fel är lite väl, man måste se helheten inte stirra sig blint på antal nedslag. Många åker ut och tävlar för att vänja hästen vid olika miljöer, främst unghästar och då spelar pet och tid mindre roll. Kan vara att hästen är väldigt spänd i början och river första två osv.

Tävlan varje helg klarar många hästar utan problem, då dom tränas gör att orka det.

Även tävla på unghäst är snarare bra, då hästen får miljöträning tidigt i livet och vänjer sig fort vid den miljön den är avlad för att vara i. På större tävlingsplatser är hästarna ofta betydligt tryggare än många hobbyhästar är i sina egna stall.

Dom flesta ryttare är inte dumma i huvudet utan kunniga och måna om sina hästar, speciellt på hög nivå.



Förbud hit och förbud dit, man måste kunna se helheten när det gäller djur.
 
Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen.

I min barndom "bodde" jag på en ridskola där hästarna gick ute maximalt 2-3 h ensamma i små hagar. Redan då började jag reflektera över djurhållningen och människans syn på hästen.

Sedan några år tillbaka har jag egen häst. Jag bor i en relativt stor stad där det är nästintill omöjligt att hitta en stallplats där hästarna inte går ensamma i minimala hagar bara några timmar om dagen. "Alla" är livrädda för skador och tror att hästarna (inbäddade i täcken) dör av lite regn.

De senaste åren har jag besökt några av våra största hästtävlingar och åkt därifrån med väldigt blandade känslor. Jag har sett hästar som presterat på absolut toppnivå som sett ut att må bra. Men jag har också sett trötta hästar som cyklat över hinder och fått alldeles för många fel. Jag har sett hästar på dressyrbanan med piskande svansar och gapande munnar.

Några ekipage i unghästklasserna var rent ut sagt hemska att titta på. Hästar som absolut inte var mogna uppgiften och som jag bara ville köpa och släppa ut på långt sommarbete.

Jag har egentligen ingenting emot tävlingar i sig. Det finns många ryttare som är fantastiska med sina hästar. Låter dem gå i stora hagar och inte tävlar dem för mycket, eller i klasser dem inte är mogna för.

Men det finns också tyvärr ryttare som tävlar alldeles för mycket i klasser som hästen inte är redo för.

Jag skulle därför vilja att följande lagar skulle gälla för all hästhållning:

- Max 10 h på box/dygn.
- Förbud mot spiltor.
- Minimått på hage 20x60 meter.
- Strängare regler på nosgrimmor så att man verkligen får in två fingrar ovanpå nosryggen.
- Spöförbud på alla tävlingar i alla discipliner.
- Se över regler för sporrar och förbjuda sporrar i åtminstone unghästklasserna.
- Uteslutning om mer än 8 fel i all banhoppning, oavsett klass och nivå.
- Förbud mot hjälptyglar på framridning.
- Se över bettreglerna och förbjud bett med samma funktion som pessoabetten.
- Utforma ett system så att man inte får starta för många tävlingar på ett meeting och inte tävla flera helger i följd.
- Se över systemet med unghästklasserna. Helst skulle jag vilja se ett förbud att tävla hästar under 5 år.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Kanske bara reflektera över tävlingarna i Falsterbo som både var fantastiska att se, men som också lämnade en bitter eftersmak i munnen.

Jag tror inte man förenkla det så som jag upplever du gör.
Det finns redan idag ett djurskydd som är betydligt bättre än många andra länder.

Jag tänker att det värsta som sker det sker bakom lykta dörrar. Jag tror inte ex sporrförbud på unghästar kommer stoppa de som missbrukar sporrar. För det sker då ingen ser. Samma med spö.
Och trots att jag är dressyrkärring kan tom jag inse att det kan rädda en ryttare och häst som annars kan råka krascha in i hinder, på banhoppning som fälttävlan. Då kan sporre/spö/tuffare betsling vara vad som skiljer mellan liv och död i värsta fall.

Sen ser jag inget negativt med att visa någon unghäst om den är klar för det. Är den redo blir det bara ytterligare en bra lärdom att stoppa i ryggsäcken inför framtida tävlingsliv.

Jag ser också en massa problem i vår sport. Jag avskyr tighta nosgrimmor, hjälptyglar, spända hästar etc. Men jag tror inte förbud av det slag du listar är lösningen. Jag tror mer på utbildning.
 
Tror inte förbud hjälper ett dugg faktiskt. Det är ju inte som att gramaner inte används av dressyrryttare bara för att det är förbjudet på tävling, liksom.

Tycker dessutom uteslutning vid mer än 8 fel är lite väl dramatiskt. En spänd häst kan lätt råka peta 2 hinder på tävling, oavsett hur förberedd den är. Man måste se till helheten, kanske ska domarna istället bli bättre på att avbryta ritter där ryttaren upprepade gånger sätter hästen i en svår sits eller rider med grova hjälper etc?
 
När nosgrimmor kollas så borde det väl ske innan ritten, är de för hårt spända efteråt är skadan redan skedd tycker jag.
Det borde finnas domare som ser till hästvälfärd på framridningen, där händer ofta mer som inte tillhör djurvälfärd än inne på banan, oavsett gren.
 
Just Falsterbo tycker jag om då man kan se både framridning och tävling till skillnad från många andra stora tävlingar. Fick för övrigt mer en till jag tycker har bra hästsyn hos dom riktigt duktiga.

Annars håller jag med, skulle jag få möjligt att få fram en bra häst så är utbudet skralt på ryttare jag skulle vilja ha min häst hos. Utbudet av ryttare på hobbynivå är skralt det med tycker jag.

2 fingrar är dock ett trubbigt mått, mina 2 fingrar är betydligt smalare än många andras 2 fingrar och tjockare än kollegans 2 fingrar.

Spöförbud ser jag ingen vits med, finns så grymma sätt att lära in olika ljud för fram.
Som någon skrev innan, det är inte ute på tävling som fula trick användas, det är hemma så massa förbud på tävling gör inte mycket till eller från.
 
Alltså jag förstår din tanke men man måste tänka några steg fler.
Vem ska betala ombyggnaden för alla spiltorna?
Vilken mark ska hästarna gå på? Häst är otroligt bortprioriterat hos politiker som tycker att det ska byggas hus ist. Ridskolor behöver finnas centralt men politiker fattar nada.
Spö och sporrar handlar om säkerhet. Finns det blod på hästen blir du bestraffad idag får du knappt ha sporrmärken.
8 fel seriöst??
10h i hagen jo men visst vem betalar personalen?
Mått för hagar och boxar finns reglerade idag
 
Jag tycker att vi måste börja diskutera att införa minikrav på storlek på hagar och utevistelse. Konsekvensen skulle i såna fall bli att i Stockholm kommer många stall och ridskolor vara tvungna att stänga. Och det skulle vara skittrist att många barn på ridskolan inte får rida eftersom det skulle bli långt att åka.
Men samtidigt tycker jag inte det känns okej när jag ser stall med väldigt lite utevistelse.
 
Så smala regler blir sällan bra. Tex hagar, det skulle innebära fler hästar på mindre yta längre tid. Dvs lerigt skitigt och skadade hästar. Är det välfärd?

Utgå istället från att hästarna ska ha det bra. De ska erbjudas daglig utevistelse på bra underlag.
 
Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen.

I min barndom "bodde" jag på en ridskola där hästarna gick ute maximalt 2-3 h ensamma i små hagar. Redan då började jag reflektera över djurhållningen och människans syn på hästen.

Sedan några år tillbaka har jag egen häst. Jag bor i en relativt stor stad där det är nästintill omöjligt att hitta en stallplats där hästarna inte går ensamma i minimala hagar bara några timmar om dagen. "Alla" är livrädda för skador och tror att hästarna (inbäddade i täcken) dör av lite regn.

De senaste åren har jag besökt några av våra största hästtävlingar och åkt därifrån med väldigt blandade känslor. Jag har sett hästar som presterat på absolut toppnivå som sett ut att må bra. Men jag har också sett trötta hästar som cyklat över hinder och fått alldeles för många fel. Jag har sett hästar på dressyrbanan med piskande svansar och gapande munnar.

Några ekipage i unghästklasserna var rent ut sagt hemska att titta på. Hästar som absolut inte var mogna uppgiften och som jag bara ville köpa och släppa ut på långt sommarbete.

Jag har egentligen ingenting emot tävlingar i sig. Det finns många ryttare som är fantastiska med sina hästar. Låter dem gå i stora hagar och inte tävlar dem för mycket, eller i klasser dem inte är mogna för.

Men det finns också tyvärr ryttare som tävlar alldeles för mycket i klasser som hästen inte är redo för.

Jag skulle därför vilja att följande lagar skulle gälla för all hästhållning:

- Max 10 h på box/dygn.
- Förbud mot spiltor.
- Minimått på hage 20x60 meter.
- Strängare regler på nosgrimmor så att man verkligen får in två fingrar ovanpå nosryggen.
- Spöförbud på alla tävlingar i alla discipliner.
- Se över regler för sporrar och förbjuda sporrar i åtminstone unghästklasserna.
- Uteslutning om mer än 8 fel i all banhoppning, oavsett klass och nivå.
- Förbud mot hjälptyglar på framridning.
- Se över bettreglerna och förbjud bett med samma funktion som pessoabetten.
- Utforma ett system så att man inte får starta för många tävlingar på ett meeting och inte tävla flera helger i följd.
- Se över systemet med unghästklasserna. Helst skulle jag vilja se ett förbud att tävla hästar under 5 år.

Mycket av dessa förbud finns redan - inom islandshästsporten. Där är sporrar totalförbjudna oavsett nivå, spö får inte vara längre än 120 cm (vilket mäts), det finns ett speciellt mått för att mäta om nosgrimman är för hårt spänd, höstar under en viss ålder får inte tävlas alls, och sedan bara göra ett visst antal starter (inkluderat både uttagning, final och passlöp) per dag beroende på ålder.
Något för övriga discipliner att ta efter?
 
Mycket av dessa förbud finns redan - inom islandshästsporten. Där är sporrar totalförbjudna oavsett nivå, spö får inte vara längre än 120 cm (vilket mäts), det finns ett speciellt mått för att mäta om nosgrimman är för hårt spänd, höstar under en viss ålder får inte tävlas alls, och sedan bara göra ett visst antal starter (inkluderat både uttagning, final och passlöp) per dag beroende på ålder.
Något för övriga discipliner att ta efter?
Ridsporten har ju också regler för spölängd, betsling kontrolleras, åldersgräns nedåt på hästarna samt begränsningar av antal starter/klasser utifrån bland annat ålder.
 
Ridsporten har ju också regler för spölängd, betsling kontrolleras, åldersgräns nedåt på hästarna samt begränsningar av antal starter/klasser utifrån bland annat ålder.
Min erfarenhet är att kontrollen är mer omfattande i islandshäst världen. Alla kontrolleras i finaler (a+b eki 5 i var ) och så är det stickprovskontroll i alla klasser. Man kontrollerar även bett och mun och skoning/hovbeslag. Och det i alla tävlingar.
 
Mycket av dessa förbud finns redan - inom islandshästsporten. Där är sporrar totalförbjudna oavsett nivå, spö får inte vara längre än 120 cm (vilket mäts), det finns ett speciellt mått för att mäta om nosgrimman är för hårt spänd, höstar under en viss ålder får inte tävlas alls, och sedan bara göra ett visst antal starter (inkluderat både uttagning, final och passlöp) per dag beroende på ålder.
Något för övriga discipliner att ta efter?
Är bara sporrar och längden på spöt som skiljer åt då från hoppning.

Spö inte längre än 75 cm.

Sporrar får inte lämna märken.

Tävla får hästen först göra som 4 åring, 4,5 och 6 åringar har begränsningar på höjd och klasser, 6 åringar kan kvala för att slippa klass begränsningar men inte höjd.

Max 2 stater/dag eller utökat till 3 stater dag tom 1m och då ska 2 av starterna vara i samma klass med 2 olika ryttare. Men inget som begränsar hur många starter i månaden eller år mer än dessa 2 starter om dagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 981
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 968
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp