Tävlings kondison med 2 dagars vila?

hast_galen

Trådstartare
Hej!
om en vecka börjar jag ett nytt schema vilket gör att jag inte kommer kunna rida onsdagar och torsdagar,:banghead: Jag har en häst som jag rider aktivet 6 dagar i veckan nu, då jag tävling i bland om helgerna i hoppning och dressyr,:D men från nästa vecka kan jag bara rida 5 dagra i veckan kommer han tappa mycket kondisen då?:crazy: kommer han att klara det, ? jag söker medryttare nu som kan hjälpa mig men är inte så lätt att hitta någon där jag bor då det finns inga bussförbindelser,
Vi tävlar på 90cm och lätt c:1 och ibland lätt b.2 vad tycker ni kommer han tappa mycket kondisen? med att vila två dagar i veckan och efter varandra?
Hästen en 7årig valack halvblod går ute ca 9 timmar per dag och rör på sig mycket i hagen.
 
Nej, det känns osannolikt. Jag rider (eller motionerar, i och med att jag kör lite också) min häst 5 dagar/vecka och anser att han är i full tävlingskondition, i alla fall till lätt klass.
 
Jag rider sällan min häst mer än 5 dagar i veckan, sällan mindre heller för den delen. Absolut inget problem att hålla hästen i god kondition om man lägger upp träningen på rätt sätt.
 
Jag tävlade medelsvår dressyr, tränade högre med min häst. Blandat med hoppträning, lite terränghopp och mycket uteritter.
Han hade en väldigt god tävlingskondition. Jag red 4-5 dagar i veckan. Dock en häst som 'alltid' var igång, veckovilor vid vilor men aldrig långvila.
 
Jag jobbade med tävlingshästar som hoppade tom internationell svårklass, och efter att grundkonditionen byggts upp tränades de aldrig hårt mer än 5 dagar i veckan. Oftast 4 dagar (tävling räknades som hård träning). De motionerades varje dag, skogsturer eller motsvarande, men enbart eftersom det fanns begränsade möjligheter till utevistelse.

HUR du tränar är betydligt viktigare än om du tränar 4/5/6/7 pass i veckan, plus att återhämtning är en viktig del av ett bra träningsupplägg.
 
Jag rider oftast min häst varannan dag, ibland blir det flera dagar på rad, ibland blir det vila flera dagar i rad. Och jag tävlar distans. Han går på lösdrift så han får ändå röra sig mycket dom dagarna han inte rids. Så din häst kommer sannolikt inte tappa någon kondition. Hästar behöver återhämta sig ibland oxå ;)
 
När jag hade tävlingshästar var planen att rida sju dagar i veckan, särskilt med ponnyn eftersom hon inte riktigt fixade viloperioder så bra psykiskt, men ibland ser livet till att man inte kan hålla den planen. Och varken ponnyn eller halvblodet mådde dåligt av att stå en, två eller vissa veckor till och med tre dagar i veckan under vissa perioder. Har hästen bara en hyfsad grundkondis ska det rejält mycket mer till än två dagar vila i veckan för att den ska tappa det. Tävlade lätta klasser hoppning på båda.

Min nuvarande skulle definitivt orka gå lättare dressyrprogram (typ L c-L b) i nuläget och då rids hon oftast fyra dagar/vecka, promeneras en och vilar helt två dagar.
 
Jag rider fem dagar per vecka och mina är i tävlingskondition. Ibland lägger jag in ett pass på töm så de går sex pass. Tycker det är ett bra upplägg.
 
Jag vet inte hur det är idag, men för drygt 15 år sedan fick jag en travhäst placerad hos mig (den skulle ridtränas) och tränaren den kom ifrån tränade alla sina starthästar genom intervallträning på rakbana måndag, onsdag, fredag varje vecka, övriga dagar gick hästarna bara i hagen.
 
Jag vet inte hur det är idag, men för drygt 15 år sedan fick jag en travhäst placerad hos mig (den skulle ridtränas) och tränaren den kom ifrån tränade alla sina starthästar genom intervallträning på rakbana måndag, onsdag, fredag varje vecka, övriga dagar gick hästarna bara i hagen.

Här ser det ungefär likadant ut. Går starthästarna i stallet varannan dag är det mycket för dem, träning två dagar på rad finns typ inte på kartan. Så att hästen får stå två dagar i veckan skulle jag inte se som ett problem.
 
Men hur skulle ni lägga på vecko träningen? Nu när jag har ridit 6 dagar i veckan har jag haft som så, 2 ut ritt och 2 dagar dressyr och 1 dag hoppa typ banna och 1 dag typ markarbete med bommar och gympa övningar, även dressyren kan bytars ut mot tömkörning och hoppning kan byta ut till löshoppning ror på vad jag känner för man vad ska jag ta bort nu när jag bara rider 5 dagar i veckan och vilken dag 1-5 skulle ni köra med vad? Nåra ideer?;)
 
Jag vet inte hur det är idag, men för drygt 15 år sedan fick jag en travhäst placerad hos mig (den skulle ridtränas) och tränaren den kom ifrån tränade alla sina starthästar genom intervallträning på rakbana måndag, onsdag, fredag varje vecka, övriga dagar gick hästarna bara i hagen.
Jag frågade min hovslagare som är travtränare hur han l upp träningen hemma på sina travhästar och fick också till svar att dom går 3 dagar i veckan.

Själv siktar jag på att vila hästen 2-3 dagar i veckan. Träna mer intesivt 3-4 dagar i veckan. Sen får man ju anpassa sig efter övriga livet, födelsedagar och sjukdomar mm. Men så går min ute från ca 6 på morgonen till 20 på kvällen nu i stor kuperad hage med lekkompis så dom rör ju på sig i alla fall.
(tävlar dressyr LA, tränar MSV)
 
Men hur skulle ni lägga på vecko träningen? Nu när jag har ridit 6 dagar i veckan har jag haft som så, 2 ut ritt och 2 dagar dressyr och 1 dag hoppa typ banna och 1 dag typ markarbete med bommar och gympa övningar, även dressyren kan bytars ut mot tömkörning och hoppning kan byta ut till löshoppning ror på vad jag känner för man vad ska jag ta bort nu när jag bara rider 5 dagar i veckan och vilken dag 1-5 skulle ni köra med vad? Nåra ideer?;)

Tränar du för tränare någon dag? Jag tränar för tränare en gång i veckan dressyr och tycker det är bra att lägga en egen träning dressyr hemma efter det, då tar man med sig övningarna hem och övar på det man fått i läxa.
 
om man säger vecka ett är det hopp träning vecka 2 är det dressyr och tredje veckan är det ingen träning sen börjar det om, ;)
 
Men hur skulle ni lägga på vecko träningen? Nu när jag har ridit 6 dagar i veckan har jag haft som så, 2 ut ritt och 2 dagar dressyr och 1 dag hoppa typ banna och 1 dag typ markarbete med bommar och gympa övningar, även dressyren kan bytars ut mot tömkörning och hoppning kan byta ut till löshoppning ror på vad jag känner för man vad ska jag ta bort nu när jag bara rider 5 dagar i veckan och vilken dag 1-5 skulle ni köra med vad? Nåra ideer?;)
Tror inte det spelar ngn större roll vad som görs jmf med en dag mindre ridning . Vet nog inga som lägger upp schema helt fasta dagar utan planering gör man veckovis utifrån när tex en träning för tränare är inbokad och sen hur hästen går osv .
 
Inga problem alls! Min häst rids oftast 4-6 dagar i veckan och är i full tävlingskondition. Står en vecka då och då vid behov och fick en längre vila (3-4 veckor tror jag det blev) i december.

Men hur skulle ni lägga på vecko träningen? Nu när jag har ridit 6 dagar i veckan har jag haft som så, 2 ut ritt och 2 dagar dressyr och 1 dag hoppa typ banna och 1 dag typ markarbete med bommar och gympa övningar, även dressyren kan bytars ut mot tömkörning och hoppning kan byta ut till löshoppning ror på vad jag känner för man vad ska jag ta bort nu när jag bara rider 5 dagar i veckan och vilken dag 1-5 skulle ni köra med vad? Nåra ideer?;)

Hur du lägger upp det beror förstås på vad du och hästen tycker om och behöver göra, jag tror man gör det onödigt krångligt för sig om man planerar varje dag in i minsta detalj. I synnerhet som du tävlar på ganska lätt nivå, satsar man högt behövs kanske ett mer uppstyrt schema.
Men typ uteritt två dagar, en dag dressyr, en dag dressyr/markarbete och en dag hoppning ungefär hade jag nog satsat på, som grund. Sen flexibelt från vecka till vecka.

Som exempel kan jag säga att min häst just nu går ca 3-4 dagar dressyr/markarbete och 1-2 dagar uteritt i veckan. Den andra hästen jag rider rids ca 4 dagar i veckan och är på banan kanske ett pass varannan vecka, också han är i full tävlingskondition. Så det är väldigt individuellt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 445
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 075
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp