Tävlingsfrisyr för lång man?

Gnapp

Trådstartare
(Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D)

Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker hela vägen ner längs halsen. Nu börjar det bli tävlingsdags. Ge mig tips om hur jag ska tänka. (För extra bonus är han ljus, och ett träsktroll som inte har något emot att lägga sig i högarna i boxen, så alla saker som görs kvällen innan kan behöva tvättas/städas på morgonen när man ska iväg...)

Vardagsfrisyren är fyra-fem flätor som börjar inbakat och sen går ner i en vanlig fläta; det är den bästa kompromiss jag hittat för hållbarhet och tid, men det är inte tävlingsprydligt, det är det inte.
  • En variant är förstås en miljon små flätor och normala knoppar. Det kommer att ta en evig tid och jag vet inte om jag har tålamod att få det snyggt
  • En inbakad fläta som slutar i en lång fläta som går ner, men gör jag den för tight så sitter den dåligt (och är i vägen när han vill dra ner huvudet); gör jag den medan han har huvudet i backen så blir den vågig och wobblig när han tar upp huvudet i ridposition. Det är vad jag kört på klubbtävlingar hittills.
  • Jag har sett någon variant med knopp + tofs (som blir lång ungefär som en "normal" hästman), som såg hyfsat prydlig ut men har inte provat den.
  • Man kan göra någon variant av knopp + låta flätan gå vidare in i nästa del?
  • Något annat? Tips och bilder tas tacksamt emot!
 
Lösningen för dig är att göra långmansknoppar! Vet inte om man får länka, jag har i så fall en bra beskrivning. Men jag försöker göra en enkel förklaring.
Börja med att göra en knoppbred fläta längst upp vid öronen. Fläta ca 8 cm för vanliga knoppar, eller 15 cm om du vill ha en liten fläta över mankammen också. Dra upp flätans ände genom basen och dra till så det blir en knopp. Lägg över det du har dragit upp till nästa fläta och fortsätt på samma sätt manen ut. Med lång man sitter de här knopparna som berget, inga problem att göra dem kvällen innan.
wp-1538901705381500105368.jpg

wp-1537601831579..jpg
 
Lösningen för dig är att göra långmansknoppar! Vet inte om man får länka, jag har i så fall en bra beskrivning. Men jag försöker göra en enkel förklaring.
Börja med att göra en knoppbred fläta längst upp vid öronen. Fläta ca 8 cm för vanliga knoppar, eller 15 cm om du vill ha en liten fläta över mankammen också. Dra upp flätans ände genom basen och dra till så det blir en knopp. Lägg över det du har dragit upp till nästa fläta och fortsätt på samma sätt manen ut. Med lång man sitter de här knopparna som berget, inga problem att göra dem kvällen innan.

Värt att experimentera med (även om det ser ut att behövas lite övning för att få snyggt, men så är det ju med allt). Tack!
 
Värt att experimentera med (även om det ser ut att behövas lite övning för att få snyggt, men så är det ju med allt). Tack!
Ja, det är förvånansvärt lätt och snabbt när man fått in tekniken. Det lilla redskap som du ser på bilden har jag böjt till av en 2 mm aluminiumtråd. Det är till stor hjälp! Jag har testat såna i plast, men de är för veka.
 
Jag tycker det är snyggast med en inbakad fläta längs hela mankammen. Jag har ett kallblod med tjock och lång man, och när vi tävlat körning har jag haft en sån. Brukar fläta när hästen har halsen avslappnad och sedan knyta runt flätan med tråd i samma färg som månen. Håller sig fint länge då.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 051
Senast: Åsa A
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
Hästvård Jag brukar göra inbakad fläta på min häst när vi ska ut och tävla eftersom hennes man är för lång för att knoppas. Men ganska ofta...
Svar
6
· Visningar
1 913
Senast: kryddan
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp