Tävlingshäst lämplig för nybörjare?

Lejonelle

Trådstartare
Som ni kanske sett i andra trådar söker jag en lämplig första körhäst/läromästare. Har fått nys på en som är mycket tävlad i både par och enbet på hög nivå och undrar om det är en dålig idé att som nybörjare i körning ens fundera på en sån häst? Jag har endast tänkt hobbyköra.

Självklart är det också mycket upp till individen men vad säger ni körexperter?

Motsvarande inom ridningen - jag skulle ju normalt inte rekommendera en nybörjarryttare att köpa en svårklass dressyrhäst eftersom den är alldeles för känslig (men det skulle ge sig själv pga priset).
 
Sv: Tävlingshäst lämplig för nybörjare?

Nu vet jag ju inte vilken häst det är, men om det är en trygg och bra häst så är det utmärkt att köpa en färdig häst. Vi har många hästar i sverige som tävlar svår klass men som verkligen inte är utbildade för det. Du får gärna pma mig om vilken häst det är så kan jag ge dig ett bättre svar. Känner nog till de flesta tävlingshästarna i sverige.
Åker nu och tävlar så du kan inte få svar förren på måndag.
/M
 
Sv: Tävlingshäst lämplig för nybörjare?

Tack för svaret. Jag PM:ar namnet till dig. Frågan var annars mera allmän, om det är dumt att som nybörjare i körning köpa en "för bra" körhäst pga av att hästen ställer högre krav på kusken.
 
Sv: Tävlingshäst lämplig för nybörjare?

Det går nog inte att köpa en för bra häst. Du kommer säkert att lära dig en massa med den hästen speciellt om du får hjälp av en instruktör så behöver du inte oroa dig för att "förstöra" hästen heller. När jag köpte min häst hade jag aldrig kört förut så det blev mest ridning, nu har vi äntligen börjat komma igång med körningen efter hela sju år, eftersom jag går hästhållning på gymnasiet med körinriktning och fått lära mig massor går det riktigt bra.

Lycka till:)
 
Sv: Tävlingshäst lämplig för nybörjare?

Tack för svaret. Jag PM:ar namnet till dig. Frågan var annars mera allmän, om det är dumt att som nybörjare i körning köpa en "för bra" körhäst pga av att hästen ställer högre krav på kusken.

Jag som då ALLTID numera har kritiska läsglasögon på mig funderar då..
OM hästen ställer högre krav på kusken kan det då inte vara en MYCKET olämplig häst till nybörjare.. Ser framför mig en häst som ständigt testar gränser och där gränsen mellan otroligt känslig och fin och PANIK ÄR hårfin

Anna-Carin
 
Sv: Tävlingshäst lämplig för nybörjare?

Nu är ju detta en gammal tråd, har för mig att Lejonelle köpte sin häst i somras/höstas... Minnet är lite dåligt, undrar om det inte blev en Haflinger? Eller om hon bara talade om det... i alla fall...

Men, frågeställningen är ju ändå intressant!

En lite äldre tävlingshäst kan ju vara antingen en bra läromästare alternativt en riktigt bra tävlingshäst p.g.a. sitt livligare temperament men då bli otålig hos en nybörjare inom körning där allt är långsammare och kanske lite fumligare till en början.
Man får nog se till individen
 
Sv: Tävlingshäst lämplig för nybörjare?

jämför med hur många som skulle kunna rida ex briar..jag tror inte att en toppdressyrkörhäst kanske är lämpad till en ren nybörjare. Men en i sverige tävlad körhäst tror jag kan funka så länge hästen är trevlig o lydig. Man får se trill individen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa Har tagit mod till mig att bli medlem i detta kunniga forum. Som nybörjare behöver man ta hjälp av andra. Jag har ett...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 036
Senast: Ponnymorsan
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 142
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp