Tävlingsresultat islandshäst

Irisstogenhage

Trådstartare
Jag har inte riktigt förstått det här med poäng av islandshästar. Det står tillexempel på en annons att hästen har tävlats upp till 7,0 för skritt och trav vad betyder egentligen det? Har hört att för att kunna tävla på högre nivå måste hästen ha 7,5 är det sant? Pratar om islandshästar.
 
Jag har inte riktigt förstått det här med poäng av islandshästar. Det står tillexempel på en annons att hästen har tävlats upp till 7,0 för skritt och trav vad betyder egentligen det? Har hört att för att kunna tävla på högre nivå måste hästen ha 7,5 är det sant? Pratar om islandshästar.

Det betyder att hästen har fått bra poäng för skritt och trav i tävling.

SM-kvalnivåerna sätts år för år, med avsikten att ca 20-25 ekipage ska kunna kvala. Du hittar kvalnivåerna på SIFs hemsida.
Men nej, 7,5 behöver de inte ha: för seniorer krävs 6,80 för T1, 6,50 för T2, 6,70 för V1 och 6,50 för F1.

Förutom till nivå 1 och SM behöver du inte kvala.
Men det bästa sättet för dig att få massor av information är ju genom att gå in på SIF hemsida och läsa!
 
Jag har inte riktigt förstått det här med poäng av islandshästar. Det står tillexempel på en annons att hästen har tävlats upp till 7,0 för skritt och trav vad betyder egentligen det? Har hört att för att kunna tävla på högre nivå måste hästen ha 7,5 är det sant? Pratar om islandshästar.
Det sätts poäng mellan 0-10 på varje gångart/moment, som sen räknas ihop till ett snitt för hela programmet. I ditt exempel har alltså hästen vid nån/några tävlingar fått 7 för skritt och trav, som delmoment i ett 4- eller 5-gångsprogram.
 
7,5 i sammanlagd bedömmning, är inte det lägsta poäng på avelsbedömmning ?
Sen får man skilja på GK och sporttävlingar som har olika bedömmningar.
 
7,5 i sammanlagd bedömmning, är inte det lägsta poäng på avelsbedömmning ?
Sen får man skilja på GK och sporttävlingar som har olika bedömmningar.
Nej, på avelsbedömning börjar skalan på 5. 5 är alltså detsamma som att gångarten inte visats, 7,5 blir därmed medel. Uppfattade dock ursprungsfrågan som att det handlade om tävling?
 
Nej, på avelsbedömning börjar skalan på 5. 5 är alltså detsamma som att gångarten inte visats, 7,5 blir därmed medel. Uppfattade dock ursprungsfrågan som att det handlade om tävling?
Trodde att 5.0 var "inte visad"?
Det är ju den poängen fyrgångarna brukar ha på passen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 639
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 902
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp