Tävlingstips

palle11

Trådstartare
Hej! Jag har planerat att åka ut på min första "tävling" (p&j) om någon månad. Har nästan ingen erfarenhet, som yngre tävlade jag 30 cm p&j på stallet där shettisen stod, men nu ska jag både lasta, rida fram och va på en lite mer seriös tävling.

Skulle bli tacksam för alla tips ni har och saker jag kan ha glömt! Ska man ha nummerlapp på p&j? Behövs vita ridbyxor? Hur långt innan ska man rida fram? Ja, allt ni kommer på. Tack på förhand❤
 
Du behöver inte nummerlapp eller vita ridbyxor. Eftersom pay and jump inte är någon riktig tävling i Svenska Ridsportsförbundets regi gäller inte "de riktiga reglerna", dvs TR. Pay and jump ses som en träning och därför är det upp till arrangören att bestämma hur de vill göra och vilka regler som ska gälla. Därför är det viktigt att de till att åka på en pay and jump som man vet är seriös med någon erfaren som bygger banan och håller i det. Oftast står det att de tillämpar regler för säkerhetsväst och hjälm, men i övrigt är det fritt fram att välja vilken utrustning man vill ha.

Hur länge du ska rida fram beror helt på hästen. När jag hopptävlar brukar jag inte göra så mycket mer än att skritta fram ordentligt, sedan trava och galoppera litegrann. Sen ger jag hästen en skrittpaus innan jag börjar hoppa fram. Om du inte ska hoppa så högt behöver du inte ta så många språng på framhoppningen. Jag brukar hoppa 2-3 gånger på ett litet kryss, sedan 2 gånger på ett lägre (ev höjs det lite till andra gången) räcke, 1 gång lägre oxer och sedan pausar jag igen medans min medhjälpare höjer till den höjd som ska vara på banan ungefär. Då hoppar jag ungefär 2 gånger räcke och 2 gånger oxer innan jag går in på banan. Det brukar bli lagom att börja skritta fram ca 20 starter innan det är min tur och hoppa fram när det är ca 8 kvar. På pay and jump kan jag tänka mig att det kan ta lite längre tid per start än på riktig tävling, eftersom hindren höjs ofta och man får vägra hur många gånger som helst.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 730
Senast: hhere
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 661
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 415
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp