taggtråd och el?

Lavinia

Trådstartare
Hej!
Läste i Ridsport att man inte får kombinera el och taggtråd i staket. Hur menar dom då? Vissa sommarhagar på mitt stall har både och(fast ingen el i taggtråden så klart). Får man det.

Min pålla kommer självklart inte gå i någon av taggtrådshagarna, men när jag frågade stallägaren om varför hon hade taggtråd tyckte hon att hästarna får skylla sej själva om de går in i taggtråden???(VA??) tacksam för svar i alla fall!/ Lavinia
 
inte riktigt säker men jag tror att det är att man inte får koppla strömen till taggtråden.

men får man ha taggtråd till hästar? har för mig att det blev förbjudet för några år sedan men jag kan ha fel :confused:
 
Dety betyder att du INTE får sätta ström I själva taggtråden...Att ha både taggtråd samt eltråd räknas inte som att taggtråden är strömförande. Man får ha taggtråd till hästar...men det rekommenderas inte. Tycker din stallägare resonerar ovanligt korkat :confused:
 
Stängsel som innehåller taggtråd får inte vara elektrifierade. Det är inte heller tillåtet att förse taggtrådsstängsel med en så kallad distanshållare för eltråd. Jordbruksverkets allmänna råd anger att avståndet mellan el- ocgh taggtrådsstängsel ska vara minst två meter.

TYVÄRR är det inte lagförbud mot taggtråd gällande hästhållning.
Hästarna har så tunn och känslig hud att ett möte med taggtråd oftast slutar med död eller allvarlig skada som till slut innebär slakt.

Folk som använder taggtråd till sina hästar har, rent ut sagt utan tillluddande formulering, så total avsaknad av egen hjärnverksamhet att de kan klassas som mentalt handikappade.
De som är inackorderade i stall där taggtråd används till hästar och som accepterar detta förhållande är inte särskilt smarta de heller.
 
Alltid lär man sig något nytt!
Jag har alltid trott att taggtråden blev förbjuden på 70-talet.
Här uppe har jag inte sett en taggtråd sen jag var barn och vet att det har utgått bidrag för länge sen för att ta bort all taggtråd.
Taggtråd används alltså söderut? Varför då?
Det finns ju elaggregat som ger rena elchocker och stänger in den ilsknaste tjurskalle.
Men det är klart veterinärerna får ju jobb...
 
Ganska riktigt. Avstånd mellan el o taggtråd BÖR vara 2m (några skall finns inte i de allmänna råden, det är liksom därför de kallas för allmänna råd), att möte med taggtråd oftast slutar med död el slakt är en viss överdrift, ofta kan jag gå med på men inte oftast.
Obs detta är inget försvar för taggtråd
PL
 
Taggtrådar är förbjudna att ha till hästhagar enligt lag...
 
Nej, det finns inget förbud, bara en rekommendation. Visa gäna var det skulle stå isf och när skulle den lagen trätt i kraft? :smirk:
 
Hej!

Ja, hade jag ett val och kunde själv gå ut och ta bort taggtråden hade jag gjort det för länge sen, men min häst går inte i nån hage med taggtråd, vad tokkärringen gör med sina hästar kan jag tyvärr inte rå på, även om jag försökt påverka henne sen jag flyttade dit.

Men i hennes hagar går taggtråden på kanske 20 cms avstånd (utanför) från eltråden. Som jag tolkade det i ridsport(en förhoppningstolkning om att äntligen ha någon konkret att komma med utöver att hästarna skadar sej på tråden(den går ju av när hästarna går in i den, hävdar fru stallägare), fick man inte kombinera. Det stog nämligen precis i närheten att man inte får elektifiera taggtråden, så jag hoppades verkligen att kombinationen var förbjuden, men så är det alltså inte??

Sen tycker jag att personpåhopp bara för att jag inte kan påverka vad stallägaren anser och tycker är fult. Jag tycker också att taggtråden ska bort och aldrig komma nära en häst, men hur blir det bättre av att jag flyttar från stallet och inte ens kan stanna kvar och försöka påverka tanten?? Och när mitt val står mellan att skaffa bil och sälja hästen, eller ställa henne på ett ställe som är tillräckligt billigt och nära för att jag ska ha råd och hinna med henne så tror jag att det billiga, nära stället överväger att ställa pålle flera mil bort och aldrig hinna vara med henne.

sov gott och jag tar tacksamt emot tips på hur man får idioterna att fatta att taggtråd inte ÄR bra. (Kan vara svårt med tankte på att båda hästarna i stallet som HAR gått in i taggtråd, lever och tränas fullt ut, utan några fysiska men..) / Lavinia
 
Hej!

Om jag kunde få ett vettigt svar på varför dom vill ha kvar taggtråden så skulle jag ge dej ett. Antar att det är "ekonomiska" skäl eller kanske att hagarna ligger i ett naturskyddsområde? Jag tycker själv att det är idiotiskt, men jag kan inte påverka.. Tanten som har taggtråden kommer från Dalarna, så jag vet inte om jag tycker det är så långt ner, men visst, el är ju bättre../ lavinia
 
Taggtråd är inte förbjudet men BÖR ej användas till hästar
 
När det är "undersökning" av gården är det ofta så att ägarna får en tillsägelse att han/hon ska ta bort taggtråden. Själv tycker jag att man borde hamna i fängelse ifall man använde det!!!!!! :mad: Elstängsel får hästen en stöt en gång kanske och går aldrig dit igen. Men på taggtråd kan den ju skada sig å fastna å allting...ussssshhhhhhh!!!!!
 
Taggrtråd är väl inte direkt gjort för att hästen ska fastna??? En häst intrasslad i ett elstaket som ger stöt efter stöt är heller ingen höjdare...
 
Hästarna förstår ju inte hur pass skadade dom blir om dom springer genom ett taggtrådsstängsel.. :( Om man nu har gott om pengar kan man ju skita i hagar öht och sätta upp en jägare med studsare i ett torn och så får han skjuta alla hästar som lämnar området, det vore väl nästan skonsammare.. :/
 
Ja, vilket konstruktivt svar och lösning! :eek: Man kan riva alla hagar eftersom hästar inte begriper att de kan bli skadade, så skjuter vi alla som går utanför den tänkta hagmarken?! :confused:
 
jag har för mig att det e olagligt med tagtråd till hästar men jag e inte säker :confused:
jag skulle aldrig kunna släppa min häst i en hage med tagtråd
 
Lånar knappen....... och håller med, MEN tyvärr har jag en häst som är totalt okänslig för el. Har haft såväl veterinärer och andra kunniga här som inte förstår varför hon inte alls reagerar på el....... Hjärnskada !? Har även haft kontrollant här från kommun och förklarade som det var: Antingen el = överkörd häst eller el kombinerat med taggtråd = alla hästar på plats i hagarna....... Fick dispans under utredning på aktuell häst..... behöver jag tillägga att hästen haft ett rent sagt jä-gt liv och borde kanske avlivas istället för att gå här......
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 920
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 852
Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 118
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp