TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

QuickStar

Trådstartare
Jag står i valet och kvalet på massa saker just nu :crazy:

Ena stoet ska betäckas, det andra vet jag inte riktigt om jag har råd med ännu pga lite oförutsedda utgifter. Men OM jag beslutar mig för att betäcka båda två så ser det i dagsläget ut som att båda kommer betäckas med hingstar som är stationerade i Skåne.
Sto nr 1 som är bestämt att hon ska betäckas ska till Alligator Fontaine = Flyinge
Sto nr 2 ska nog troligtvis betäckas med Alcatraz om det inte blir tävling på henne istället, Alcatraz står ju på Tranberga = också Skåne.

Så dilemmat är nu om jag ska köra ner båda två och ställa dom på resp. hingststation och hämta hem dom när båda är dräktiga eller om jag ska försöka få båda stona dräktiga via TAI
Alcatraz har ju lite halvdan kvalité och AF är ju heller ingen ungdom så chansen att få dom dräktiga borde vara betydligt större via AI trots att "min" seminstation hade hög dr. statiskt förra året.

Ställer jag dom på station "här hemma" har jag ca 8mil enkel resa dit och då tänkte jag hämta dom när de är seminerad klart och åka dit igen för 16dygns kollen, hemma betalar jag ju 100kr/vecka för betet lite skillnad mot 100kr/dygn.

Så kör jag till Skåne har jag ju en resa på drygt 30mil enkelresa och det blir ju 120mil totalt + dygnsavgift för 2 ston i MINST 3 veckor
Men o andra sidan är ju chansen större att de båda blir dräktiga på AI men betydligt dyrare :crazy:

Båda två är maiden sto så det är svårt att säga hur fertila dom är, mitt förra sto var en frögurka så på henne hade jag lätt provat Alcatraz på TAI.

Annars är ju alternativet att jag själv åker och hämtar sperman i Skåne och lämnar på seminstationen, det har jag gjort förr och stoet seminerades ca 4timmar efter att hingsten tappats (hade den skickats hade hon seminerats ca 12timmar efter tappning.)

Hur hade ni gjort? haft dom hemma och chansat på TAI eller hoppats på det "säkrare" men dyrare kortet med AI?


Nu till mitt FAI-fråga, vad är rätt egentligen? Kan man använda FAI till ett maiden sto eller ska man undvika det?
Har läst på flera olika ställen och sökt här på buke men hittat både att det rekomenderas och att det inte gör det.
 
Senast ändrad:
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Men fruset ska du väl inte använda alls eller? Du kan väl få det färskt på transport? FAI bör väl användas på yngre maidenston, hur gamla är dina?

Är det bra kvalitet på sperman, är inte 12 timmar någon ålder på det! Om man däremot väljer en hingst med sämre sperma är det en annan sak...
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

På Flyinges hemsida kan man läsa att man kan rekommendera FAI till maidensto, om de är under 8 år.

Men annars borde det väl bli billigare med TAI eller AI istället för fryst?

Det var ju faktiskt en bra idé att åka och hämta det själv. Särskilt när man gick så många timmar plus. Har aldrig tänkt den tanken innan, men det var ju ganska smart. :idea:

Hur lång resväg har du till hingstarna då?
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Jag har hört från flera håll, veterinärer och seminstationer, att man inte bör använda FAI på äldre maidenston. Mitt sto var 14 år när jag tog dessa kontakter, och alla avrådde mig p g a hennes ålder.
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

När det gäller Alcatraz så skulle inte jag prova med TAI. Jag gjorde det förra året på ett sto som året innan tog sig på en enda seminering. Med Alcatraz tog hon sig inte på flera semineringar i tre brunster (ingen annat sto heller på min station), när jag sen bytte till Camaro, så tog det på första försöket.
Jag skulle inte tro att sperman är bättre i år när han är ett år äldre. Jag tycker nästan det är fräckt att erbjuda TAI på en sådan hingst, jag läste någonstans i början på säsongen att han endast skulle finnas på AI, undrar varför dom ändrade?
Tycker annars att Alcatraz är en fantastiskt fin hingst, så har du möjlighet så kör dit henne.

Ps. Min station har också mkt hög dräktighet.
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Jag har hört att man inte ska använda FAI (fryst) på maiden ston.
Så vid ev framtida betäckning så har jag ratat dom som går på fryst från utlandet (vamblodig travare) just därför. Mitt sto är f-01.

Northen kanske vet?
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Fast det stämmer nog inte riktigt. Upp till 8-års ålder rekommenderar dom FAI på maiden-ston.
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Jag har varit i kontakt med flera seminstationer som seminerar fryst och alla har haft samma uppfattning om att det går att seminera maidenston upp till 8-års ålder.
Tyvärr vet jag ingen sida där du kan läsa om det, men det borde stå på Flyinges kan man tycka.
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

saxat från Flyingeshemsida

Fryst semin
.
Är Ditt sto lämpligt?
Följande kategorier kan generellt sägas vara lämpliga för fryst sperma:

- ston med föl vid sidan (aldrig
seminering på fölbrunsten)
- maidenston till och med åtta års ålder
(dvs ston som aldrig tidigare betäckts).
- ston som fölat -06 och ej ombetäckts.
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Oj var visst lite otydlig, jag ska inte använda fryst på mina, inte iår iaf, jag blev mest nyfiken eftersom jag läst olika o tittade lite på irco mena innan jag bestämde mig för AF t.ex. Jag är väldigt skeptisk till alcatraz på TAI, så det känns som att det vore värt att köra ner henne till hingsten iaf. Har ca 30mil enkel väg så det känns ju inte kul att köra flera ggr utan då får hon ju stanna där tills hon är dräktig. AF-stoet ställer jag nog så station här hemma. Stona är 4 resp 5år gamla.
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Har du så långt som 8 mil till seminstationen så skulle jag nog föredra att köra dom till hingstarna direkt.
Det blir en jädrans massa åkande om du ska ta hem dom mellan seminering och dr-koll. Släpper stona ägg samtidigt går det an, men gör de det med en veckas mellanrum blir det värre.
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

När det gäller Alcatraz så skulle inte jag prova med TAI. Jag gjorde det förra året på ett sto som året innan tog sig på en enda seminering. Med Alcatraz tog hon sig inte på flera semineringar i tre brunster (ingen annat sto heller på min station), när jag sen bytte till Camaro, så tog det på första försöket.
Jag skulle inte tro att sperman är bättre i år när han är ett år äldre. Jag tycker nästan det är fräckt att erbjuda TAI på en sådan hingst, jag läste någonstans i början på säsongen att han endast skulle finnas på AI, undrar varför dom ändrade?
Tycker annars att Alcatraz är en fantastiskt fin hingst, så har du möjlighet så kör dit henne.

Ps. Min station har också mkt hög dräktighet.

Alcatraz stod på AI de 2år innan han kom till Sverige.var själv intresserad av honom på leasing i Sverige,men blev avrådd av Holsteiner Verband att skicka på honom mot bakrund av deras egen erfarenhet.Detta har nog hans nuvarande svenska hingsthållare varit väl medveten om.Att debitera språng på konstdr.borde vara en självklarhet.Skulle oxå be om ett bakterier prov på As sperma.
Det är en super fin hingst,men tror att öppenhet och ärlighet varar längst.

mvh/barb
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Fast det stämmer nog inte riktigt. Upp till 8-års ålder rekommenderar dom FAI på maiden-ston.

Det beror mkt på fai kvaliteten,har stoet cystor,använder veterinären djupseminering tex...mkt individuellt.

mvh/barb
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Har förstått att det varit problem med As sperma även tidigare. Det är därför man blir lite lätt upprörd när man måste punga ut med 2 000:- + moms+ frakt.
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Har förstått att det varit problem med As sperma även tidigare. Det är därför man blir lite lätt upprörd när man måste punga ut med 2 000:- + moms+ frakt.

Det är mkt stötande.
Tomma tunnor skramlar mest.........

mvh/barb
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Jag har lite samma problem som dig,dock har jag station närmare men vill använda Roven xx på ett sto som ska föla i slutet av maj och vill betäcka på fölbrunsten men INTE köra 50 mil med ett så litet föl + att stoet står med en djupa böjseneskada där ochså båda förstärkningsbanden är av.
Så jag kör o hämta för att seminera 4-5 timmar senare och hoppas på att herr polis inte står någonstans på sträckan:o flyinge var mycket hjälpsamma och erbjöd även att tappa och ställa seminen åt sidan i dom tänkta timmarna för att sen kolla "hållbarheten"
Tack för det flyinge!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: TAI eller AI? + en fråga om FAI :)

Har pratat med Alcatraz ägare (eller ja han äger väl honom inte med lånar?) han kostar som det står i katalogen språng 1000 +5000 vid 90d. (hemsidan inte så uppdaterad :angel:) Han sa direkt att vill jag betäcka med Alcatraz så bör jag komma ner med stoet så hon kan semineras direkt efter tappning.

Grejen är ju bara att undra hur mycket det skiljer mellan att ha stoet här hemma på station och använda TAI från en dyrare hingst än Alcatraz mot att köra henne 30mil hemifrån och ställa henne hos Alcatraz som är rätt billig. Dock lär det ju bli minst 3000kr + moms i dygns avgifter + ca 1500kr för att köra och lämna + hämta henne sen. Och det är ju om hon lyckas bli dräktig på första brunsten... Annars blir det typ 3000kr till/brunst i princip så vida de inte sprutar henne...

Hmm jag är velig som attan.. Vore ju väääldig nice med ett Alcatraz föl nästa år... men det är ju om hon tar sig vill säga... suck suck
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: WildHorse
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 718
Senast: Lobelia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 535
Senast: Lisa2014
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 298
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp