Bukefalos 28 år!

Tak på utebur?

_Maria_

Trådstartare
Hej allihopa!

Blivit lite sugen på att skaffa kaniner:)
Vill isf ha utekaniner. Har läst lite om hur man bygger en kaningård. Nergrävt nät och sådär. Däremot funderar jag på tak. En del verkar inte ha något tak alls. På någon sida läste jag om en spänd tvättlina i sicksack över inhägnaden som skydd mot rovfåglar.

Jag funderar på naturliga fiender till kaniner som kan tänkas försöka komma åt dom. Kan inte rävar hoppa in i inhägnaden om man inte har tak?

Vi har mkt katter i vårt område. Någon som sett en katt ta en vuxen kanin?
 
Sv: Tak på utebur?

min katt har tagit ungharar åtminstone, sen är det mycket rovfåglar man ser ta harar här. så en kanin är nog inga problem för varken katt eller hundar att ta...

rävar gräver sig oftast in, så ett nedgrävt småmaskigt nät är obligatoriskt och gärna så det går ner minst en halvmeter i jorden.

inte haft kaniner men har haft mycket problem med räv+ höns, rovfåglar som tar katter och att katten i sin ungdom stolt släpade hem ungharar och la på köksgolvet.
 
Sv: Tak på utebur?

Ja det är nog bäst att ha tak så slipper man oroa sig. Jag vill ju gärna kunna gå in i inhägnaden och ska man då ha tak så blir det ju en höjd på jällefall 1,70 cm och det tycker jag är lite högt..Blir så skrymande..Därför funderar jag på ett sånt där viltnät i uvbeständig plast att ha som tak, bara att ta bort eller vika undan när man vill in. Man får ju fästa det på något smart visså det inte ger med sig om en väldigt sugen katt ellerräv hoppar upp på det. Hur har ni gjort som har kaniner med utegård?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp