tåkappa/snodd - vad är säkrast (barfotaskor

Var läser du det någonstans? Jag har provat den modellen och jag kommer inte ihåg att det fanns något support. Det är samma lite grövre sula som i de andra Joe Nimbleskorna. Det finns ju två sulor, en lite tunnare och en lite grövre (vinter och trailskor). Men sulans tjocklek ger i sig inte något stöd.
det var en i USA-minimalistiska skor-gruppen på FB som gjorde en recension och även en i svenska som sa samma.. 😔 läser också på deras hemsida att de tycker man ska ha 1cm sula ca, vilket jag tycker är för mycket..
jag ska kolla in brisktoes iallafall, kollade på de redan innan. skönt med snörning för att få exakt för min fot men samtidigt skönt utan också 😁
 
det var en i USA-minimalistiska skor-gruppen på FB som gjorde en recension och även en i svenska som sa samma.. 😔 läser också på deras hemsida att de tycker man ska ha 1cm sula ca, vilket jag tycker är för mycket..
jag ska kolla in brisktoes iallafall, kollade på de redan innan. skönt med snörning för att få exakt för min fot men samtidigt skönt utan också 😁
Nä sulan på båda de skorna är likadan. 0,6 cm tjock off-road sula. Jämntjock utan några förstärkningar. Att den är 2 mm tjockare är just för att den ska tåla lite tuffare tag ute i skogen än den normalsulan som är på 0,4cm. Men den är inte förstärkt på något sätt. Däremot så klart dämpar den känslan av underlaget en aning jämfört med standardtjockleken.
 
kan

kan du skicka nån bild eller säga vilken sort? jag hittar gärna ridskor med klack men med fotform. som inte klämmer tårna. 99% av skorna på marknaden är inte fotformade. de är dessutom stela och ger inte foten utrymme att röra sig fritt och göra det den ska. 😞
jag har bara minimalistiska skor, sk barfotaskor och har även ett par fivefingers.
Ditt problem är nog mest att du söker bland ridskor. Min erfarenhet är att det ofta är rena skräpet både ur kvalitetssynpunkt och ergonomisynpunkt. Numera gör jag som @skogaliten och köper skor med stålhätta som är till för hantverkare/industri. Det har räddat mina tår ett antal gånger och funkar utmärkt för att rida i.
 
de här skorna var de bredaste jag hittade på hööks. inte många har naturligt så smala fötter 🦶 även emojin är mycket bredare vid tårna än hälen.
Men på Hööks (och liknande ställen) finns ju inga (eller mycket få) skor som passar till "naturligt formade" fötter!

Där säljs mest "snygga" och "moderna" skor.

Det finns utmärkta skor att köpa på andra ställen, främst som arbetsskor.

Räkna dock med att bra, rimligt fotformade skor är dyra, men i gengäld så håller de länge.
 
Senast ändrad:
ja men jag har aldrig sett skor med klack alltså ’ridskor’, som man kan ha när man rider utan tåkappa, även om de inte säljs under namnet ridskor, som är fotformade, mjuka och skinn.. vill heller inte ha nån ’arch support’ (kommer inte på svenska ordet’ eller så. vill inte ha nån stötdämpning eller så heller, vill att foten ska jobba som den kan och bör 😊
Det finns visst. Både klack och mjuka och följsamma.

Prova ett par arbetsjodphurs, som t.ex. Blundstone eller Red Back utan tåhätta. De två märkena har något olika form på sina läster.
Man bör enligt många inte rida i skor med stålhätta, jag har dock stålhätta även när jag rider.

Jodphurskopiorna som finns att köpa på andra håll är just "kopior", med allt vad det innebär.

Originalen är gjorda i slitstarkt skinn, som med regelbunden smörjning håller mycket länge. Alltså de håller flera år även vid daglig användning i stallarbete och vid ridning.
Det tar några veckor av daglig/regelbunden användning att "gå in" dom, men sedan så fungerar de som ett mjukt och bekvämt "andra skinn" på foten.
 
jag kan inte ha rimligt fotformade skor. ha
Men på Hööks (och liknande ställen) finns ju inga (eller mycket få) skor som passar till "naturligt formade" fötter!

Där säljs mest "snygga" och "moderna" skor.

Det finns utmärkta skor att köpa på andra ställen, främst som arbetsskor.

Räkna dock med att bra, rimligt fotformade skor är dyra, men i gengäld så håller de länge.
jag kan inte ha rimligt fotformade skor. jag måste ha plats för tårna att röra sig fritt. jag har provat andra skor som inte är ridskor också, det hjälper lite men inte tillräckligt. så jag får köra på tåkappa och ordentliga fotformade skor 😊
 
Nä sulan på båda de skorna är likadan. 0,6 cm tjock off-road sula. Jämntjock utan några förstärkningar. Att den är 2 mm tjockare är just för att den ska tåla lite tuffare tag ute i skogen än den normalsulan som är på 0,4cm. Men den är inte förstärkt på något sätt. Däremot så klart dämpar den känslan av underlaget en aning jämfört med standardtjockleken.
enligt de två personerna kände de tydligt upphöjning vid arch’en iallafall. och jag är känslig så måste nästan lita på det. alternativt beställa hem och testa.. eller hitta andra kängor som passar. lems boulder boots är fantastiska till exempel!
 
Det finns visst. Både klack och mjuka och följsamma.

Prova ett par arbetsjodphurs, som t.ex. Blundstone eller Red Back utan tåhätta. De två märkena har något olika form på sina läster.
Man bör enligt många inte rida i skor med stålhätta, jag har dock stålhätta även när jag rider.

Jodphurskopiorna som finns att köpa på andra håll är just "kopior", med allt vad det innebär.

Originalen är gjorda i slitstarkt skinn, som med regelbunden smörjning håller mycket länge. Alltså de håller flera år även vid daglig användning i stallarbete och vid ridning.
Det tar några veckor av daglig/regelbunden användning att "gå in" dom, men sedan så fungerar de som ett mjukt och bekvämt "andra skinn" på foten.
blundstone är för hårda. de låter inte min fot jobba som den ska. du kanske inte är van vid barfota men är man det så känner man skillnad.
 
Det finns visst. Både klack och mjuka och följsamma.

Prova ett par arbetsjodphurs, som t.ex. Blundstone eller Red Back utan tåhätta. De två märkena har något olika form på sina läster.
Man bör enligt många inte rida i skor med stålhätta, jag har dock stålhätta även när jag rider.

Jodphurskopiorna som finns att köpa på andra håll är just "kopior", med allt vad det innebär.

Originalen är gjorda i slitstarkt skinn, som med regelbunden smörjning håller mycket länge. Alltså de håller flera år även vid daglig användning i stallarbete och vid ridning.
Det tar några veckor av daglig/regelbunden användning att "gå in" dom, men sedan så fungerar de som ett mjukt och bekvämt "andra skinn" på foten.
dessutom har iallafall redback support i hålfoten och mycket sånt uppbyggt svammel.
 
blundstone är för hårda. de låter inte min fot jobba som den ska. du kanske inte är van vid barfota men är man det så känner man skillnad.
Vadå barfota?

Det slutade vi människor med under stenåldern. Särskilt när vi rider eller jobbar eller rör oss miljöer där vi: riskerar att slå i tårna, något tungt och hårt kan ramla på foten, något hårt och vasst kan tränga in i fotsula.

Jag lekte också "barfotaleken" när jag var ung, och trodde på idéer om "naturligt".
Det jag har kvar sedan den tiden, är "aldrig klämma in foten i en sko som inte passar" och som gör att man snubblar. Alltså aldrig högklackat, aldrig för smalt, aldrig hala sulor.

De där idéerna om barfotaskor, är en del av en moderörelse. Alltså något som gör att man uttrycker en grupptillhörighet via sina kläder, likt vilken musik man lyssnar på, vilken mat och dryck man använder.
Kommersiella krafter kapitaliserar på viljan att uttrycka sig, och vips så finns det dyra, onödiga produkter att köpa, som hör ihop med gruppidentiteten.

Det är vare sig vetenskapligt eller eller billigt med barfotaskor.

dessutom har iallafall redback support i hålfoten och mycket sånt uppbyggt svammel.

Jag tror att du behöver omvärdera dina föreställningar om fötter och skor.

Genom att använda bra skor, som passar fötterna, så kommer du att ha problemfria fötter när du blir gammal också.

Jag är numera mer eller mindre "gammal".

Släpp det där "naturliga" med barfota. Det passar mycket få personer, om de ska leva fullt i ett samhälle med hårda underlag, borttappade spikar och annat. Alltför mjuka skor är en skaderisk.

Du kan visst ha skor som är rimligt fotformade, för de är de enda som finns att köpa alls. Även de där olika s.k. barfotaskorna är "rimligt fotformade", och passar inte alla.

De enda skor som är verkligt fotformade, är skor som måttillverkas avpassade för just ens egna fötter.
 
enligt de två personerna kände de tydligt upphöjning vid arch’en iallafall. och jag är känslig så måste nästan lita på det. alternativt beställa hem och testa.. eller hitta andra kängor som passar. lems boulder boots är fantastiska till exempel!
Fast det ska inte vara något sådant. Finns ingen uppbyggd alls på de två modellerna. Det finns en modell som har liiiiiite stöd, eller snarare inramning av hälen men det är en löparsko. Både Brisktoes och Wandertoes är helt plana utan någon förstärkning eller upphöjning.
 
Inspirerande tråd! Jag byter när jag ska rida. Är för velig för att ha skaffat några andra par än ett gäng five fingers men även de börjar behöva bytas ut nu. Hade velat ha ett par vattentäta kängor jag kan promenera hästen i höst/vinter/vår när det är blött. Annars har jag alltså mina five fingers till det.
 
Vadå barfota?

Det slutade vi människor med under stenåldern. Särskilt när vi rider eller jobbar eller rör oss miljöer där vi: riskerar att slå i tårna, något tungt och hårt kan ramla på foten, något hårt och vasst kan tränga in i fotsula.

Jag lekte också "barfotaleken" när jag var ung, och trodde på idéer om "naturligt".
Det jag har kvar sedan den tiden, är "aldrig klämma in foten i en sko som inte passar" och som gör att man snubblar. Alltså aldrig högklackat, aldrig för smalt, aldrig hala sulor.

De där idéerna om barfotaskor, är en del av en moderörelse. Alltså något som gör att man uttrycker en grupptillhörighet via sina kläder, likt vilken musik man lyssnar på, vilken mat och dryck man använder.
Kommersiella krafter kapitaliserar på viljan att uttrycka sig, och vips så finns det dyra, onödiga produkter att köpa, som hör ihop med gruppidentiteten.

Det är vare sig vetenskapligt eller eller billigt med barfotaskor.



Jag tror att du behöver omvärdera dina föreställningar om fötter och skor.

Genom att använda bra skor, som passar fötterna, så kommer du att ha problemfria fötter när du blir gammal också.

Jag är numera mer eller mindre "gammal".

Släpp det där "naturliga" med barfota. Det passar mycket få personer, om de ska leva fullt i ett samhälle med hårda underlag, borttappade spikar och annat. Alltför mjuka skor är en skaderisk.

Du kan visst ha skor som är rimligt fotformade, för de är de enda som finns att köpa alls. Även de där olika s.k. barfotaskorna är "rimligt fotformade", och passar inte alla.

De enda skor som är verkligt fotformade, är skor som måttillverkas avpassade för just ens egna fötter.
Vilket tråkigt svar! Vad som passar är så olika så det går inte att generalisera som du gör. Blundstone t ex som du förespråkar var de skor som förstörde mina fötter. Det gör inte de skorna till några dåliga skor utan de passar helt enkelt inte mina fötter.

Det finns massor av skor som inte är tillnärmelsevis fotformade. Hur har du kunnat missa det? Vad man kan eller inte kan ha är så individuellt och att påstå att någon visst kan ha en viss typ av sko blir helt absurt.
 
Inspirerande tråd! Jag byter när jag ska rida. Är för velig för att ha skaffat några andra par än ett gäng five fingers men även de börjar behöva bytas ut nu. Hade velat ha ett par vattentäta kängor jag kan promenera hästen i höst/vinter/vår när det är blött. Annars har jag alltså mina five fingers till det.
Jag kan rekommendera att du kikar på Joe Nimble och ser om det är något du fastnar för.
 
När jag letar stall/ridskor hade jag ett h*lvete. Har problem med fötterna och de är väldigt breda fram. Kan inte ha för trånga skor då får jag ont men vill inte heller ha några där det är för mycket utrymme åt framfoten. Blundstone gillar jag inte de är för rymliga på något vis och andra ridskor är för smala fram.
De som funkar för mig är dessa https://www.ariat.com/se/en/1000356...MIweLts4W26AIVyaiaCh2JPgrPEAQYASABEgKM6PD_BwE bland de absolut skönaste skor jag någon sin haft! Har aldrig ont i fötterna med dessa! :love:
 
Jag kan rekommendera att du kikar på Joe Nimble och ser om det är något du fastnar för.

Det slumpade sig så att barfotabutiken i Malmö numera bara hade Joe Nimble. Älskade Wandertoes när jag provade 2.5 strl större än jag trodde (butikspersonalen hjälpte en annan kund först). Köpte dem direkt. Det är fan fantastiska! Har sprungit med hästen och mockade hage dagarna långa och fötterna och mitt dåliga knä älskar dem. Dessutom är de ju grymt välgjorda och foten är lagom varm o skön även efter 9 h.

Förstår inte hur jag hela tiden (börjar vänja mig) tror att snöret gått upp pga jag snör dem så löst pga breda fötter och de är så extra stora i tån och ändå halkar inte foten omkring alls. De bara är perfekta hela tiden!
 
Det slumpade sig så att barfotabutiken i Malmö numera bara hade Joe Nimble. Älskade Wandertoes när jag provade 2.5 strl större än jag trodde (butikspersonalen hjälpte en annan kund först). Köpte dem direkt. Det är fan fantastiska! Har sprungit med hästen och mockade hage dagarna långa och fötterna och mitt dåliga knä älskar dem. Dessutom är de ju grymt välgjorda och foten är lagom varm o skön även efter 9 h.

Förstår inte hur jag hela tiden (börjar vänja mig) tror att snöret gått upp pga jag snör dem så löst pga breda fötter och de är så extra stora i tån och ändå halkar inte foten omkring alls. De bara är perfekta hela tiden!
Vad roligt att du tycker om dem. Jag har bara Joe Nimble i olika varianter. Första gången jag provade en sko från Joe Nimble så var jag helt såld. Älskade mina skor. Jag hade dock en invänjningsperiod på några månader men det är inte så konstigt då jag i 45 år haft fel skor. Inte konstigt att det tar en stund för foten att vänja sig.
 
Det slumpade sig så att barfotabutiken i Malmö numera bara hade Joe Nimble. Älskade Wandertoes när jag provade 2.5 strl större än jag trodde (butikspersonalen hjälpte en annan kund först). Köpte dem direkt. Det är fan fantastiska! Har sprungit med hästen och mockade hage dagarna långa och fötterna och mitt dåliga knä älskar dem. Dessutom är de ju grymt välgjorda och foten är lagom varm o skön även efter 9 h.

Förstår inte hur jag hela tiden (börjar vänja mig) tror att snöret gått upp pga jag snör dem så löst pga breda fötter och de är så extra stora i tån och ändå halkar inte foten omkring alls. De bara är perfekta hela tiden!
De behöver allt stöd de kan få i dessa tuffa coronatider så jag är extra glad att du köpte ett par :)
Jag kan också rekommendera injinjistrumpor. Älskar dessa och de funkar såååå bra för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp