Takhöjd stall

Jordgubblime

Trådstartare
Om jag inhyser häst i stall med för låg takhöjd, vad kan rent tekniskt hända? Är det stallägare eller hästägare som är ytterst ansvarig?

Taket i vårt stall är 240 cm till lägsta punkt (bjälkar), vilket gör det godkänt för hästar med mankhöjd upp till 160 cm. Nu har jag intresserad hyresgäst med häst på 167 cm.
 
Om jag inhyser häst i stall med för låg takhöjd, vad kan rent tekniskt hända? Är det stallägare eller hästägare som är ytterst ansvarig?

Taket i vårt stall är 240 cm till lägsta punkt (bjälkar), vilket gör det godkänt för hästar med mankhöjd upp till 160 cm. Nu har jag intresserad hyresgäst med häst på 167 cm.

Både djurhållaren och den som hyr ut boxarna är skyldiga att följa den lagstiftning som finns.

Det som kan hända vid en kontroll är att båda åläggs att följa lagstiftningen, först med kontrollrapport där man har kommit överens med er att åtgärden ska vara vidtagen ett visst datum, sedan kollas det upp, är åtgärden inte vidtagen så kan man få föreläggande att vidta åtgärden, händer inget ändå så kan ännu ett föreläggande förenas med vite.

Det är alltid en bedömning från fall till fall. Avvikelse från föreskrivna mått kan godtas i befintliga stall under förutsättning att

1. djurmiljön i stallet som helhet är mycket god,

2. konsekvenserna av måttavvikelsen bedöms endast ha ringa påverkan på hästen gällande den funktion som måttbestämmelsen syftar till,

3. måttavvikelsen inte innebär någon ökad risk för skador, stress eller ohälsa hos hästen, samt

4. måttavvikelsen inte innebär att tillsynen och skötseln av hästen försvåras.
 
Hästen kan slå i huvudet och har man otur så slår de i så att de faller ihop och dör. Det har hänt tidigare och de finns en anledning till att takhöjden ska vara anpassad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: WBanna
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 178
Senast: Karamello30
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 252
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 866
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp