R

Rockypro

Undrar vad minimåttet för hur högt ett stall måste vara i tak är?
Finns det ngt minimått för hur stor en hage måste vara?
Skulle bli mycket glad över svar. :bow:
 
Sv: Takhöjd?

Praxis är 1.5 x mankhöjd, men MINST 2.20. Hage? Vet ej, men "Tillräckligt stor" är väl ett bra mått...
 
Sv: Takhöjd?

Är det sant att det bara måste vara 2.2 m?
*funderar*
Jag har hört att det måste vara 2.4!
Texten på Djurskyddsmyndighetens hemsida är alldeles för liten för att man ska kunna reda ut något där. :mad:
 
Sv: Takhöjd?

Minst 2.20 eller 1.5 x hästens mankhöjd är det, och då är det det måttet som blir högst av det som gäller. Alltså gäller 2,20 för en individ som är max 1,46 hög, sedan blir det högre.
Eftersom det inte finns någon lag som säger att hästar måste få utevistelse så finns det inga lagkrav på mått av hage.
 
Sv: Takhöjd?

Minst 2,20 stämmer, och 1,5 x mankhöjden. Har dock hört att det är nya eu- regler på gång, hörde nåt om 2,60 tror jag men är ej säker!
Jag gick en kurs i stallbygge innan vi satte igång, det var jättebra! Det finns en bok som heter "Att bygga häststall" eller nåt sånt, som är jättebra! Det är både byggare och hästfolk som har skrivit den. Sen kan man beställa en liten bok från Svensk Ridsport Förbundet som heter "Bygga för häst", den är också bra, alla mått samlade på ett ställe...
Lycka till!:smirk:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 329
Senast: ako
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp