R

Rockypro

Undrar vad minimåttet för hur högt ett stall måste vara i tak är?
Finns det ngt minimått för hur stor en hage måste vara?
Skulle bli mycket glad över svar. :bow:

Sv: Takhöjd?

Praxis är 1.5 x mankhöjd, men MINST 2.20. Hage? Vet ej, men "Tillräckligt stor" är väl ett bra mått...

Är det sant att det bara måste vara 2.2 m?
*funderar*
Jag har hört att det måste vara 2.4!
Texten på Djurskyddsmyndighetens hemsida är alldeles för liten för att man ska kunna reda ut något där. :mad:

Minst 2.20 eller 1.5 x hästens mankhöjd är det, och då är det det måttet som blir högst av det som gäller. Alltså gäller 2,20 för en individ som är max 1,46 hög, sedan blir det högre.
Eftersom det inte finns någon lag som säger att hästar måste få utevistelse så finns det inga lagkrav på mått av hage.

Minst 2,20 stämmer, och 1,5 x mankhöjden. Har dock hört att det är nya eu- regler på gång, hörde nåt om 2,60 tror jag men är ej säker!
Jag gick en kurs i stallbygge innan vi satte igång, det var jättebra! Det finns en bok som heter "Att bygga häststall" eller nåt sånt, som är jättebra! Det är både byggare och hästfolk som har skrivit den. Sen kan man beställa en liten bok från Svensk Ridsport Förbundet som heter "Bygga för häst", den är också bra, alla mått samlade på ett ställe...
Lycka till!:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 841
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 623
Senast: 13579vas
·
Anläggning Vi har i flera år haft en skottkärra till mockning i grön plast, väldigt lätt och smidig. Lagom stor till ett litet stall. Nu har den...
Svar
11
· Visningar
592
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har problem med lederna och har svårt med skottkärra eftesom man lyfter tyngden i handtagen till ganska stor del när man kör främst...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka