Taklampa som inte beter sig normalt

Flavor

Trådstartare
Har problem med en taklampa i hallen, de går helt enkelt inte att stänga av. "Släcker" vi så går ljusskenet ner men det flimmrar.

Gått till den nivån att vi helt enkelt inte sätter i glödlampor i hallen = ser inget på kvällarna så får använda ficklamps funktionen på mobilen.

Nu har jag tröttnat rejält, trött på att inte se, trött på att snubbla över skor osv

Kan inte namnet på typen men är modell spot som man vrider för att få fast, armaturen är liknande barometer från Ikea.

Hjälp mig?!
 
Är det en dimmerfunktion som man vrider ner för att stänga av så kontrollera att det är glödlampor som går att dimmra. Lampor som inte är gjorda för dimmer brukar kunna både flimra och blinka hysteriskt när man försöker.
Annars ring en elektriker och kontrollera/byt strömbrytare för då verkar den inte bryta strömmen ordentligt.
 
Har problem med en taklampa i hallen, de går helt enkelt inte att stänga av. "Släcker" vi så går ljusskenet ner men det flimmrar.

Gått till den nivån att vi helt enkelt inte sätter i glödlampor i hallen = ser inget på kvällarna så får använda ficklamps funktionen på mobilen.

Nu har jag tröttnat rejält, trött på att inte se, trött på att snubbla över skor osv

Kan inte namnet på typen men är modell spot som man vrider för att få fast, armaturen är liknande barometer från Ikea.

Hjälp mig?!
Om det är en alldeles vanlig normal strömbrytare och ingen dimmer så skulle jag vara lite orolig.

Om det finns ström till lampan trots att strämmen ska vara bruten så innebär det att den kan finnas ett överslag, en kortslutning.
Ström går gärna andra vägar om det kan, och i värsta fall kan andra saker bli strömförande.

Grannen hade fått fel på nollan i ledningsstolpen utanför. Det visste de inte, utan kontaktade elekriker för att de fick stötar av diskbänken. Hade det varit värre hade de kunnat dö när de rörde diskbänksplåten. De hade tur - enligt proffsen.

Elfel bör man åtgärda snarast. El är inte att leka med.
 
Har varit i kontakt med hyresvärden kring elen, tex funkar vår ena platta på spisen lite när den vill. Men enligt dom han skickat ut är det inga problem... Får kanske kosta på mig att ta ut en egen elektriker och kolla över
 
Låter inte ok om lampan inte släcker sig
är det något jag har stor respekt för så är det el, vi var tvungna att gå HLR-utbildning för att få ut våra slutbetyg i gymnasiet då vi höll på med starkström
har du testat med en annan lampa i hallen?
 
Jag hade provat med en annan armatur i hallen, för att utesluta att det är den som är problemet.

Nästa grej att kolla är att ljuskällorna är anpassade för armaturen, där kan det häxa rejält.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 277
Senast: Sezziyanen
·
Tjatter Som en liten spinoff på tråden på Senior med att säga/höra/läsa fel så tänkte jag vi kunde dela med oss av våra egna eller andras...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
19 081
Senast: Mirre
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 723
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp