Bukefalos 28 år!

Taklampa sovrum

Modig_Korn

Trådstartare
Jag har bott i min lägenhet sen mitten av december förra året och har hittills varit utan taklampa i sovrummet. Vilket är både fult och opraktiskt men jag har inte kunnat bestämma mig för vad för lampa jag vill ha. Har kollat på ikea och det verkar mest vara metallskärmar - och sådana tycker jag passar bättre i köksmiljöer, men jag kan ha fel. Har sneglat lite på ikeas maskrosboll lampa men tvekar då den ser ut att inte ge så mycket ljus och dessutom tänker jag att den måste bli dammig ganska omgående. Därtill är det ju skuggningen man vill ha när man har den lampan och har inte hittat några bra exempelbilder på den.

Så jag undrar vad ni har för taklampor i era sovrumstak?
 
Jag funderar själv på samma sak så jag följer tråden och ser om jag får några idéer!

Det jag har tänkt på är att lampan kanske ska vara "täckt" på undersidan, typ som bollarna, så att en inte ligger och stirrar rakt in i glödlampan när en ligger i sängen.
 
Jag hade en skittråkig lampa (som egentligen är en fönsterlampa) som gav dåligt ljus och (precis som Alfonso nämnde) dessutom var det man såg underifrån mest bara en glödlampa.

Sen hittade jag den här. :love: Den är lite svår att göra rättvisa med bild dock. Men den ger bra ljus, samtidigt som det faktiskt är mysigt.

Såhär ser den ut släckt
IMG_20141207_210214.jpg


Och här (när man ser reflektionerna av den) ser man bäst hur den ter sig tänd.
20141123_191919.jpg

20141025_120455.jpg
 
Alltså lampor i taket är ett jäkla meck, tycker att det är hur svårt som helst att hitta vettiga. Finns det någon som har idéer på vackra taklampor som inte är särskilt skandinaviska i sin design blir jag lycklig :D. Vi har inte fått upp sovrumslampan i nya lägenheten än men det är en äldre variant av Minut som ser ut så här.

25083_pe109843_s4_99827394.jpg


Personligen är jag inget fan av starkt ljus i sovrum utan har hellre ett par olika ljuskällor (i olika höjd) för att ge en trevligare atmosfär. Lampan ovan fungerar bra till det och jag tycker om att man inte ser själv glödlampan. Däremot är det knappast den mest fantasifulla skapelsen i världen.
 
Vi har en sån här, kanske inte världens snyggaste men ger bra med ljus utan att det bli skarpt.
2001424A.jpg
 
Den här har jag. Markslöjd Helsingör, den fyrkantiga varianten. Den ser väldigt intetsägande ut på bild, men när man ser den i verkligheten är den desto bättre. Lagom diskret, lite egen design (dvs inget som hänger hos var och varannan person), bra ljus som inte blir skarpt. Helt klart ett av mina favoritköp till hemmet :D
104042_Helsingor.jpg
 
Jag har en kristallkrona. Passar nog inte i alla sovrum, men i mitt kan jag inte tänka mig något annat. Jag skulle satsa på någon där man har flera svaga ljuskällor som ger bra med ljus, men behagligt. Jag vill inte ha för starkt ljus i sovrummet.
 
Jag har bott i min lägenhet sen mitten av december förra året och har hittills varit utan taklampa i sovrummet. Vilket är både fult och opraktiskt men jag har inte kunnat bestämma mig för vad för lampa jag vill ha. Har kollat på ikea och det verkar mest vara metallskärmar - och sådana tycker jag passar bättre i köksmiljöer, men jag kan ha fel. Har sneglat lite på ikeas maskrosboll lampa men tvekar då den ser ut att inte ge så mycket ljus och dessutom tänker jag att den måste bli dammig ganska omgående. Därtill är det ju skuggningen man vill ha när man har den lampan och har inte hittat några bra exempelbilder på den.

Så jag undrar vad ni har för taklampor i era sovrumstak?
Vi har Kartells ofärgade Bloom, måste dock skaffa dimmer, den är alldeles för stark i ljus annars.

https://www.google.se/search?q=kart...PSzl8qByQIVCV0sCh0GfQSQ#imgrc=gyRneq-lLX5nhM:
 

Liknande trådar

Hemmet Inflyttningsdatumet närmar sig för mig! Och största problemet närmar sig - belysning! Lägenheten är en mindre etta (hyfsat stort kök...
2
Svar
23
· Visningar
18 533
Senast: MadicDomino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp