Taktfel i traven

ztsu

Trådstartare
Jag köpte i slutet av sommaren min drömhäst, en riktig läromästare. Han är 20 år gammal och har tidigare tävlat hoppning på hög nivå. De sista två åren har han dock varit mer eller mindre avställd, mest gått i skogen som lokomotiv till unghästar. När jag köpte honom var han därför inte alls i form. Han var mager och omusklad, och sprattlade mest runt när jag red. Väldigt lång i kroppen. Nu börjar han lägga på hullet och vi har tränat mångsidigt vilket lett till att han så smått även börjat muskla på sig. Med dessa muskler kommer också en mer samlad ridning, eller iaf inte sprattel och ben överallt som tidigare.

Men, jag ser på bilder från våra träningar att hans trav är oren. Han har taktfel och jag vet inte hur jag skall komma till rätta med detta. Skulle behöva lite tips och råd från er. Kommer detta korrigera sig själv i takt med att han blir starkare och än mer bärig? Hur kan jag hjälpa honom på traven (:rofl:)?

14121415_548e940d9606ee175f1ff073.jpg

Här ser ni vad jag menar. Vänster bak är i marken men höger fram är i luften..
 
Du skriver att du ser det på bilder men känner du inte taktfelet? Oftast känner man sånt här tydligt när man byter varv, det känns som om hästen "kuggar över" och blir ojämn några steg innan den hittar takten igen. Min erfarenhet är att ingen häst har "taktfel" utan någon bakomliggande orsak, dvs hälta av ngt slag, oftast en inflammation i knä- eller kotled.
 
Traven är inte alltid exakt tvåtaktig, det behöver inte nödvändigtvis vara något fel för att det blir som du beskriver.

Ge honom tid. På bilden ser han ut att fortfarande vara lite tunn, han behöver ha mer muskler innan man kan avgöra om något är fel.
 
Min häst kan kännas lite otaktmässig om hon inte är helt rakriktad. Så fort hon är rak och spårar korrekt så kommet takten! Så jobba med rakriktning och jämsidighet kan vara ett tips!
 
Traven är inte alltid exakt tvåtaktig, det behöver inte nödvändigtvis vara något fel för att det blir som du beskriver.

Ge honom tid. På bilden ser han ut att fortfarande vara lite tunn, han behöver ha mer muskler innan man kan avgöra om något är fel.
+1 på den :)
 
Han är ju extremt obärig och osamlad på bilden, inte konstigt att det inte blir ren trav. I trav är det en swingande rygg som man vill åt. Då vill man att hästen ska böja alla lederna i bakbenet. Här har hästen ett spikrakt bakben som han liksom slängt in under sig. Det ger tex spatt och behov av kiropraktor efter ett tag. Hans huvud har en form som om han vore samlad vilket han inet på något vis är. Sååå, släpt ut nosten en 20-30 cm så att huvud och rumpa hamnar i samma grad av osamling. Sen lösgör du honom UTAN att han tar in näsan så är som på bilden, får igång ryggverksamheten, får honom att vinkla sina bakben. Då kan han ha en lite större chans att få en ren trav.
 
Han är ju extremt obärig och osamlad på bilden, inte konstigt att det inte blir ren trav. I trav är det en swingande rygg som man vill åt. Då vill man att hästen ska böja alla lederna i bakbenet. Här har hästen ett spikrakt bakben som han liksom slängt in under sig. Det ger tex spatt och behov av kiropraktor efter ett tag. Hans huvud har en form som om han vore samlad vilket han inet på något vis är. Sååå, släpt ut nosten en 20-30 cm så att huvud och rumpa hamnar i samma grad av osamling. Sen lösgör du honom UTAN att han tar in näsan så är som på bilden, får igång ryggverksamheten, får honom att vinkla sina bakben. Då kan han ha en lite större chans att få en ren trav.
Ja precis, shit vad bra förklarat! Och väldigt många borde rannsaka sig själva och ta till sig av detta kloka inlägg ☺be er tränare om hjälp!☺
 
Han är ju extremt obärig och osamlad på bilden, inte konstigt att det inte blir ren trav. I trav är det en swingande rygg som man vill åt. Då vill man att hästen ska böja alla lederna i bakbenet. Här har hästen ett spikrakt bakben som han liksom slängt in under sig. Det ger tex spatt och behov av kiropraktor efter ett tag. Hans huvud har en form som om han vore samlad vilket han inet på något vis är. Sååå, släpt ut nosten en 20-30 cm så att huvud och rumpa hamnar i samma grad av osamling. Sen lösgör du honom UTAN att han tar in näsan så är som på bilden, får igång ryggverksamheten, får honom att vinkla sina bakben. Då kan han ha en lite större chans att få en ren trav.

Det var kanske fel av mig att använda ordet samlad i mitt inlägg. Jag vet att han inte är samlad. Jag menade mer att han inte bara sprattlar hej vilt längre utan faktiskt travar som en gångart och galopperar som en gångart utan att vara fem meter lång i kroppen. Svårt att förklara. Men tack för dina tips. :)

Han är regelbundet kollad av vet. och equiterapeut så han har inte några sådana problem som du nämner. Däremot har han fortfarande en del problem med hullet och musklerna, men det jobbar vi på varje dag.
 
Traven är inte alltid exakt tvåtaktig, det behöver inte nödvändigtvis vara något fel för att det blir som du beskriver.

Ge honom tid. På bilden ser han ut att fortfarande vara lite tunn, han behöver ha mer muskler innan man kan avgöra om något är fel.

Han är fortfarande tunn, men han börjar så sakta att ta sig. I vår kanske han har tillräckligt med muskler för att orka bära sig lite mer och då kanske takten kommer av sig själv. Samtidigt så är han ju gammal och åldersstel och det lär inte försvinna även om han musklar på sig.
 
Han är fortfarande tunn, men han börjar så sakta att ta sig. I vår kanske han har tillräckligt med muskler för att orka bära sig lite mer och då kanske takten kommer av sig själv. Samtidigt så är han ju gammal och åldersstel och det lär inte försvinna även om han musklar på sig.
Säg inte det...!
OM jag vore du skulle jag ta det lugnt med ridningen tills han lagt på sig lite till. För ridningen hindrar honom att lägga på sig hull och muskler av den mat han får, eftersom den del av det går åt vid motioneringen.

Sen det där med ålder, det är bara en siffra och de kan leva upp och bli som unga igen helt plötsligt. Min egen 22-åring hade tid bokad för avlivning förra vintern, då han såg ut som ett bättre begagnat ök. Av olika skäl blev det inte av och just nu är han fräschare än på många år. Han hade nog bara en dipp förra hösten.
 
Jag köpte i slutet av sommaren min drömhäst, en riktig läromästare. Han är 20 år gammal och har tidigare tävlat hoppning på hög nivå. De sista två åren har han dock varit mer eller mindre avställd, mest gått i skogen som lokomotiv till unghästar. När jag köpte honom var han därför inte alls i form. Han var mager och omusklad, och sprattlade mest runt när jag red. Väldigt lång i kroppen. Nu börjar han lägga på hullet och vi har tränat mångsidigt vilket lett till att han så smått även börjat muskla på sig. Med dessa muskler kommer också en mer samlad ridning, eller iaf inte sprattel och ben överallt som tidigare.

Men, jag ser på bilder från våra träningar att hans trav är oren. Han har taktfel och jag vet inte hur jag skall komma till rätta med detta. Skulle behöva lite tips och råd från er. Kommer detta korrigera sig själv i takt med att han blir starkare och än mer bärig? Hur kan jag hjälpa honom på traven (:rofl:)?

14121415_548e940d9606ee175f1ff073.jpg

Här ser ni vad jag menar. Vänster bak är i marken men höger fram är i luften..
ja, det är ju ingen ung häst längre och dessutom har han varit avställd, så jag tror du får ha lite mer tålamod. Men en liten ojämnhet får man kanske acceptera med åldern. Jag köpte också en äldre häst, då 18 men inte riden på en del år p g a föl. Hon var ju precis som du upplevde, bensprattel. Raka ben som bara sprallade på. Jag började väldigt försikigt med henne och nu drygt ett år senare kan jag se förändringen i gången. Hon vinklar lederna betydligt mer och har börjat får lite gång tillbaka. Men jag inser ju också att hon aldrig blir som i unga dar när hon tävlade höga klasser i dressyr.
 
Säg inte det...!
OM jag vore du skulle jag ta det lugnt med ridningen tills han lagt på sig lite till. För ridningen hindrar honom att lägga på sig hull och muskler av den mat han får, eftersom den del av det går åt vid motioneringen.

Sen det där med ålder, det är bara en siffra och de kan leva upp och bli som unga igen helt plötsligt. Min egen 22-åring hade tid bokad för avlivning förra vintern, då han såg ut som ett bättre begagnat ök. Av olika skäl blev det inte av och just nu är han fräschare än på många år. Han hade nog bara en dipp förra hösten.

Jag tänker att han parallellt med att få upp hullet också måste få bättre flås. Dessutom upplever jag att han, trots att han går i en stor hage och rör sig mycket, blir stelare om han inte rids.

Håller tummarna att det blir samma för Mackan. Jag är helt säker på att han kommer bli fin, det märks redan på kort tid stor skillnad.
 
ja, det är ju ingen ung häst längre och dessutom har han varit avställd, så jag tror du får ha lite mer tålamod. Men en liten ojämnhet får man kanske acceptera med åldern. Jag köpte också en äldre häst, då 18 men inte riden på en del år p g a föl. Hon var ju precis som du upplevde, bensprattel. Raka ben som bara sprallade på. Jag började väldigt försikigt med henne och nu drygt ett år senare kan jag se förändringen i gången. Hon vinklar lederna betydligt mer och har börjat får lite gång tillbaka. Men jag inser ju också att hon aldrig blir som i unga dar när hon tävlade höga klasser i dressyr.

Jag har tålamod. Vi arbetar på långsamt och välplanerat, och det får ta den tid det tar. Sen är han inte en häst med flashiga gångarter, min kompis brukar skämta och säga att han har grisgalopp :rofl:
Faktum är att han hade rätt stel och släpig galopp även när han tävlade (hoppning) på hög nivå. Han är långt ifrån en dressyrhäst. Så jag vet inte, jag skall nog kanske inte förvänta mig för mycket eller lägga energi på takten. Det var bara något som liksom slog mig när jag kollade på bilderna. Jag får kanske sluta fota helt enkelt :idea:
 
Jag tänker att han parallellt med att få upp hullet också måste få bättre flås. Dessutom upplever jag att han, trots att han går i en stor hage och rör sig mycket, blir stelare om han inte rids.

Håller tummarna att det blir samma för Mackan. Jag är helt säker på att han kommer bli fin, det märks redan på kort tid stor skillnad.
Vi tänker uppenbart olika du och jag. Flås behöver han inte förrän han ska ridas ordentligt. Och det ska du kanske ändå inte göra förrän han har återfått sin normala kroppsform. Alltså, rid mindre nu så att han får lägga på sig av maten han äter.
Behöver han ridas, skritta långrundor. Du har ju inte bråttom nånstans...
 
Utifrån en enda bild så måste jag ändå säga att jag förstår att du föll för honom, jättefin! Jag gillar verkligen hans uttryck, och du kommer säkert lära dig massor! De är underbara, de gamla kloka hästarna ☺
 
Jag tänker att han parallellt med att få upp hullet också måste få bättre flås. Dessutom upplever jag att han, trots att han går i en stor hage och rör sig mycket, blir stelare om han inte rids.

Håller tummarna att det blir samma för Mackan. Jag är helt säker på att han kommer bli fin, det märks redan på kort tid stor skillnad.
Det där är ju en balansgång, men bara göda och vänta på hull leder ingenstans. Det är kombinationen bra foder och lagom träning som behövs. Träning är inte bara ridning. Jag gick många promenader med min häst i skogen på lite knöliga stigar för balans och koordination och upp och ner för backar för styrka utan belastning. Löshoppning, studs på låga hinder var en favorit hos hästen. Tömkörning är också bra, dock lite försiktigt att hela tiden gå på volt. Sedan tog jag direkt hjälp av den duktig tränare som la upp träningen med utgångspunkt från hästens status.
 
Vi har "gamla" hästar i mitt stall som också blir stela om de står i hagen, men det kan kanske hjälpa att rida men inte så hårt som man brukar, ibland kan en promenad i skogen underlätta, kanske varvat med lite lugnt klättrande någon gång. Helt enkelt ta det lite lugnare vissa dagar, så han får en chans att lägga på sig och bygga muskler. :)
 
OM jag vore du skulle jag ta det lugnt med ridningen tills han lagt på sig lite till. För ridningen hindrar honom att lägga på sig hull och muskler av den mat han får, eftersom den del av det går åt vid motioneringen.
Muskler kan bara byggas av en lagom kombination träning, vila och mat. Gäller hästar såväl som människor. Jag skulle istället satsa på att ge en foderstat med lagom stort överskott på både energi och protein, för att vara säker på att hästen får tillräckligt. Och så rida lagom mycket för att bygga muskler. Kan också vara avsutten träning, förstås - arbete vid hand, tömkörning, cavaletti på lina, promenader etc etc
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 791
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp