Tala om för någon att hen är tjock.

Jisses vad ni har skrivit mycket.. Förstod att tråden skulle gå åt det här hållet ;):banghead:
Vilket håll vill du att det ska gå åt? Du vill ha svar här på varför folk skriver som dom gör under bilder på internet, det är väldigt enkelt. Det är troll som sitter och tycker det är kul att tracka ner på andra och kan göra det hyfsat anonymt. Och är det inte övervikt personen dom trollar hos har så är det något annat fel på personen. Även "perfekta" människor som har kanaler på nätet av olika slag utsätts för dessa människor.

Vad är det du vill få fram liksom? Att det är synd om tjocka, att det finns fetthat, jag tror hela buke vet om att det är ett problem för överviktiga i samhället vid det här laget.
 
Vilket håll vill du att det ska gå åt? Du vill ha svar här på varför folk skriver som dom gör under bilder på internet, det är väldigt enkelt. Det är troll som sitter och tycker det är kul att tracka ner på andra och kan göra det hyfsat anonymt. Och är det inte övervikt personen dom trollar hos har så är det något annat fel på personen. Även "perfekta" människor som har kanaler på nätet av olika slag utsätts för dessa människor.

Vad är det du vill få fram liksom?

Nej, det är inte enbart troll. Det är även folk som är helt öppna med vem hen är.
Nu är det inte näthat jag syftar på (även fast det såklart är hat) utan folk som helt enkelt känner ett behov av att tala om för en tjock person att hen är tjock.
 
På tal om vad som är normsmyggt/skönhetsideal så läste jag tidningen Tara idag. De har ett reportage med fem kvinnor som pratar om att man ska älska sig själva, acceptera sin kropp etc.
Bilden nedan är från tidningen.
Samtliga fem är ljusa -fyra blonda. Alla är typ normalviktiga. För mig visar detta och mängder av andra reportage varför kroppspositivitet behövs nämligen för att alla andra kvinnor som inte passar in i idealet också måste få synas samt dubbelmoralen med sådana tidningar när man säger att acceptera dig själv som du är men vi visar bara vissa kroppar.
Så sorgligt!
 

Bifogade filer

  • 15499174277552957002917919479666.jpg
    15499174277552957002917919479666.jpg
    187,4 KB · Visningar: 146
Nej, det är inte enbart troll. Det är även folk som är helt öppna med vem hen är.
Nu är det inte näthat jag syftar på (även fast det såklart är hat) utan folk som helt enkelt känner ett behov av att tala om för en tjock person att hen är tjock.
Det finns självklart dom som är öppna också som sitter och tycker hit och dit. Vissa har generellt ett behov av att berätta saker och ting för andra helt enkelt. Som sagt, mobbar och folk som trycker ner andra behöver inte ha en anledning. Är det inte tjockhet så är det något annat.

Diskussionen är ju bättre då att undra varför folk övht måste tycka något om någon annan, eller rättare sagt skriva det den tycker oavsett vad det är. Det är inte ett isolerat problem för tjocka just.
 
På tal om vad som är normsmyggt/skönhetsideal så läste jag tidningen Tara idag. De har ett reportage med fem kvinnor som pratar om att man ska älska sig själva, acceptera sin kropp etc.
Bilden nedan är från tidningen.
Samtliga fem är ljusa -fyra blonda. Alla är typ normalviktiga. För mig visar detta och mängder av andra reportage varför kroppspositivitet behövs nämligen för att alla andra kvinnor som inte passar in i idealet också måste få synas.
Alla står/sitter också i poser som gör att de ska se lite mer ut som idealet.
 
Det finns självklart dom som är öppna också som sitter och tycker hit och dit. Vissa har generellt ett behov av att berätta saker och ting för andra helt enkelt. Som sagt, mobbar och folk som trycker ner andra behöver inte ha en anledning. Är det inte tjockhet så är det något annat.

Diskussionen är ju bättre då att undra varför folk övht måste tycka något om någon annan, eller rättare sagt skriva det den tycker oavsett vad det är. Det är inte ett isolerat problem för tjocka just.

Jo, det är det. Fatshaming kallas det. Självklart får folk hat oavsett vad, men det här handlar inte om något individuellt utan om något generellt som sker.
 
Det är självklart inte okej att gå på någon oavsett hur personen ser ut. Men snälla, låt den här tråden inte handla om smala. Alltså, det är en helt annan diskussion.
Que? :confused:

Så bara för jag ställer en motfråga och skriver att båda frågor har troligen samma svar då båda rör kroppsformer, så ger du mig det svaret att det är en helt annan diskussion, har inte sett någon annan som svarat på mitt inlägg mer än dig. Det går inte att detaljstyra hur en tråd utvecklar sig hur gärna man än vill.
 
Som arbetare inom sjukvård och dessutom sjukvård där svår övervikt innebär en ökad risk (Operationer, narkos) anser jag att det är direkt kontraproduktivt att påpeka detta för patienten. Inte nog med att man dumförklarar och låter patienten bli ännu mer sårbar i en redan sårbar situation (gäller de flesta sjukvårdsbesök). Det ger på sikt motsatt effekt då de flesta som blir "anklagade" för sin situation värjer sig istället. Det bästa en kan göra som vårdgivare är att visa på att kunskapsläget och patogenesen kring fetma är bristfällig och därför vara jävligt ödmjuk generellt gentemot personer med övervikt. Det finns också ett par diagnoser som tex lipödem och dercum som gör det mkt svårt att bli normalviktig enligt BMI utan extraordinära insatser så som extrem träning och extrem kost (keto tex).

Jag vill lova att det senare bemötandet ger betydligt större incitament att försöka göra en livsstilsförändring bara av den enkla anledningen att du blir tagen på allvar och med respekt.
 
Angående övervikt och hälsa och risker;
Någonstans måste vi ju acceptera att människor utsätter sig för risker. Eller vilka risker är okej?
Annars ska vi förbjuda fälttävlan? Förbjuda ridsport? Skidåkning? Förbjuda cyklister i centrala sthlm? Förbjuda motorcyklar?
Det är klart det är risker med övervikt men det är det massa andra saker också.
Minns en gång då en person berättade för mig om risker med övervikt. Hen red fälttävlan, jobbade ofta med problemhästar, cyklade ofta i centrala sthlm. Jag tyckte det blev lite komiskt när hen pratar om att ja det finns ju risk att få problem med knäna vid övervikt..:D:rofl:
 
Senast ändrad:
Som arbetare inom sjukvård och dessutom sjukvård där svår övervikt innebär en ökad risk (Operationer, narkos) anser jag att det är direkt kontraproduktivt att påpeka detta för patienten. Inte nog med att man dumförklarar och låter patienten bli ännu mer sårbar i en redan sårbar situation (gäller de flesta sjukvårdsbesök). Det ger på sikt motsatt effekt då de flesta som blir "anklagade" för sin situation värjer sig istället. Det bästa en kan göra som vårdgivare är att visa på att kunskapsläget och patogenesen kring fetma är bristfällig och därför vara jävligt ödmjuk generellt gentemot personer med övervikt. Det finns också ett par diagnoser som tex lipödem och dercum som gör det mkt svårt att bli normalviktig enligt BMI utan extraordinära insatser så som extrem träning och extrem kost (keto tex).

Jag vill lova att det senare bemötandet ger betydligt större incitament att försöka göra en livsstilsförändring bara av den enkla anledningen att du blir tagen på allvar och med respekt.
Dagens bästa inlägg.
 
Que? :confused:

Så bara för jag ställer en motfråga och skriver att båda frågor har troligen samma svar då båda rör kroppsformer, så ger du mig det svaret att det är en helt annan diskussion, har inte sett någon annan som svarat på mitt inlägg mer än dig. Det går inte att detaljstyra hur en tråd utvecklar sig hur gärna man än vill.

Nej, det går inte att detaljstyra hur en tråd utvecklar sig. Men det är bara så tröttsamt att någon alltid kommer med argumentet "men smala drabbas faktiskt också". Ja, och det är fruktansvärt och inte okej. Men det är inte samma diskussion.
 
Alltså jag har alltid varit smal och fått min beskärda del av otrevliga kommentarer men det är ju ingenting jämfört med vad tjocka utsätts för. Jag följer flera tjocka personer på instagram och det är fanimej otroligt att det alltid ska vara ett gäng som kommenterar nedsättande om deras vikt, mer eller mindre maskerat som "välvilja". Inte bara kroppsaktivister utan det räcker med att en tjock kvinna lägger ut en bild på sig själv utan att skämmas så kommer de och berättar att hon "promotar övervikt" som om det vore en bild på droger och inte en söt selfie :confused: Samtidigt kan smala personer lägga upp grovt drogförskönande bilder och ingen säger något.

Allvarligt talat vad tänker folk att de vill uppnå när de upplyser om riskerna med att vara tjock? Om de på riktigt tror att personen inte vet. Har de en enorm tilltro till sin egen retoriska förmåga eftersom de tror sig kunna nå fram till en person som lyckats leva hela sitt liv i ett vakuum?
 
Intressant att övervikt alltid är kopplat till dålig kosthållning. Ändå vet man numera att man går upp i vikt av skiftarbete, sömnbrist, stress, sjukdom osv. Man vet även att en kalori inte är en kalori och insuinets betydelse för viktuppgång. Att då enbart fokusera på matintaget istället för livssituationen hjälper ju faktiskt inte den överviktige. Vad det gäller övervikt och skador/ohälsa kan det många gånger vara en fråga om vad som är hönan och vad är ägget?

En person jag känner har förslitningsskador i rygg, höfter och knän pga tungt och slitsamt jobb, en utsliten kropp helt enkelt och även skador efter olyckor. Efter ett fall fick denne inte ens sitta på ett halvår och vid återbesök och behandling hämtades det upp med ambulans som även skjutsade hem på bår. Lägg därtill kronisk sjukdom och värk i händerna. Nu har det i många år ätits mycket och starka smärtstillande, brosket är utslitet i både rygg och knän så ben nöter mot ben och för att öht ha en fungerande mage måste tabletterna intas med mat.

Att tala om för en överviktig person som inte kan träna pga svår värk, att denne måste gå ner i vikt för att få byta ut knän och höfter när den pga värken inte klarar att ta sig utomhus de flesta dar i veckan ens med hjälp av kryckor är ett hån när ingen hjälp erbjuds. Den här personen har tidigare haft ett mycket aktivt liv, åkt skidor utför och på längden, simmat, vandrat mm och är idag i stort sett sängliggande.

Vad jag läst mig till är det inte fettet utanpå kroppen som är det farliga utan det som döljs inombords och att en smal person kan bära på mer fett invändigt än vad en utåt fet person gör. En väninna som alltid varit smal berättade redan för >20 år sedan att hennes läkare sagt att i hennes ådror flöt bara socker och kolesterol. Hon åt mycket godis, hamburgare, läsk och röker. Hon är fortfarande smal men fick en stroke för några år sedan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 113
Senast: manda
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 700
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp