Tala om för någon att hen är tjock.

Jag tror att vissa som säger den typen av kommentarer ser sig själv som ”öppna” och ”raka” och tycker att man ska kunna säga vad som helst och hur som helst till andra människor. Personligen tycker jag bara att det är ouppfostrat, plumpt och i många fall elakt, fattar överhuvudtaget inte vad någon har med en annan persons vikt att göra och än mindre varför de tror den andra personen ens skulle vara intresserad av deras åsikter. Märkligt nog är samma personer enligt mina erfarenheter ofta extremt lättstötta om någon annan råkar uttrycka sig klumpigt mot dem :confused:

Samma typer av personer brukar tycka att de har "rätt" att säga "negerboll" eftersom de menar ju inget illa med det. Och folk säger ju tex vitlök och finska pinnar så att eee vad är problemet?

:meh:
 
Just fettföraktet är så inprogrammerat i samhället att många nog tror att de gör en någon slags tjänst genom att tala om att man är tjock. Hälsoargumenten köper jag inte alls, det är främst något de kör med för att försöka legitimisera det de håller på med. Visste de något om hälsa så skulle de veta att skammande stjälper mer än hjälper när det kommer till vikt.

Är man dessutom en tjockis som inte går omkring och skäms så sticker det såklart i ögonen på såna människor, och då känner de sig nödgade att fälla kommentarer för att själva pysa ur sig sina äckelkänslor, antar jag. Jag tycker att det kommenteras om utseende alldeles för mycket överhuvudtaget, speciellt om man på något sätt avviker från den etablerade normen om "snygghet", då är det tydligen superviktigt att man får höra hur fel man är. Eller så är det totalt tyst tills man gör något som passar bättre in i normen, och då haglar komplimangerna så att det blir världens wakeup call pga kontrasten.
 
Just fettföraktet är så inprogrammerat i samhället att många nog tror att de gör en någon slags tjänst genom att tala om att man är tjock. Hälsoargumenten köper jag inte alls, det är främst något de kör med för att försöka legitimisera det de håller på med. Visste de något om hälsa så skulle de veta att skammande stjälper mer än hjälper när det kommer till vikt.

Är man dessutom en tjockis som inte går omkring och skäms så sticker det såklart i ögonen på såna människor, och då känner de sig nödgade att fälla kommentarer för att själva pysa ur sig sina äckelkänslor, antar jag. Jag tycker att det kommenteras om utseende alldeles för mycket överhuvudtaget, speciellt om man på något sätt avviker från den etablerade normen om "snygghet".

Tror speciellt att vara just KVINNA, tjock och liksom härlig sticker i mångas ögon. Ibland räcker det ju bara med att vara kvinna och inte omfamna jantelagen för att hatet ska börja bubbla upp
 
Ibland kan jag också tycka att det är svårt med komplimanger. Tanken är ju säkerligen mkt god men det känns liksom komplicerat. Speciellt i sammanhang där det känns typ... malplacerat tex om man är i ett viktigt möte som har noll och inget med ens kropp att göra. Har lättare om någon kommer fram och säger att man har fin stil, en snygg kappa eller vad som. Men när (oftast) män kommenterar ens kropp eller tycker att man är "tjusig". Vettefan alltså. Plus känslan att man borde bli glad, kanske till och med lite "tacksam" sådär.

Just det jag försöker motarbeta. Många (!) har kommenterar mitt hår sedan jag klippte mig. Vänner emellan blir jag bara glad, med partners slipper jag gärna kommentarer om mitt utseende, övrigt folk får gärna hålla tyst. Många har dock snappat upp en del kring vad jag tycker om utseendefixering och flertalet kollegor har bara nämt det väldigt finkänsligt någon gång, det uppskattar jag ändå! När man upplever en liten efteranke om huruvida man bör kommentera eller inte.

Jag tror oftare jag svarar typ "Vad kul!" Eller liknade än "Tack!" när någon säger jag passar bra i min nya frisyr o dyl. Åtm känns det så att inte bara följa strömmen O_o

Nu är planen att skaffa en trimmer och raka av allt jävligt kort mest för att det är så tråkigt att det känns provokativt att ens göra det som tjej (jag hade nästan så kort senast jag klippte mig i dec men då "en frisyr").
 
Just fettföraktet är så inprogrammerat i samhället att många nog tror att de gör en någon slags tjänst genom att tala om att man är tjock. Hälsoargumenten köper jag inte alls, det är främst något de kör med för att försöka legitimisera det de håller på med. Visste de något om hälsa så skulle de veta att skammande stjälper mer än hjälper när det kommer till vikt.

Är man dessutom en tjockis som inte går omkring och skäms så sticker det såklart i ögonen på såna människor, och då känner de sig nödgade att fälla kommentarer för att själva pysa ur sig sina äckelkänslor, antar jag. Jag tycker att det kommenteras om utseende alldeles för mycket överhuvudtaget, speciellt om man på något sätt avviker från den etablerade normen om "snygghet", då är det tydligen superviktigt att man får höra hur fel man är. Eller så är det totalt tyst tills man gör något som passar bättre in i normen, och då haglar komplimangerna så att det blir världens wakeup call pga kontrasten.

Amen × 1000!!
 
Det finns så många trista typer där ute som behöver trycka till andra för att må extra bra, många bloggare/influensers som skriver skit om överviktiga de ser ute på stan, i affärer och gud förbjude, vid bordet bredvid där de lassar in så den stackaren helt tappar aptiten. Kommer att tänka på hon vad hon nu heter som mådde illa av att en överviktig kvinna på restaurang hade behövt ta en insulinpenna vid bordet. Om hon nu inte tålde se det, så varför glodde hon? :confused:

Sen finns det ju de som har en underlig uppfattning om att de gör andra en tjänst genom att ständigt påpeka och kritisera andras vikt och matvanor. Är det någon som känt sig sporrad av att hela tiden bli kritiserad och nedvärderad? Räck upp en hand! :up:
 
Just det jag försöker motarbeta. Många (!) har kommenterar mitt hår sedan jag klippte mig. Vänner emellan blir jag bara glad, med partners slipper jag gärna kommentarer om mitt utseende, övrigt folk får gärna hålla tyst. Många har dock snappat upp en del kring vad jag tycker om utseendefixering och flertalet kollegor har bara nämt det väldigt finkänsligt någon gång, det uppskattar jag ändå! När man upplever en liten efteranke om huruvida man bör kommentera eller inte.

Jag tror oftare jag svarar typ "Vad kul!" Eller liknade än "Tack!" när någon säger jag passar bra i min nya frisyr o dyl. Åtm känns det så att inte bara följa strömmen O_o

Nu är planen att skaffa en trimmer och raka av allt jävligt kort mest för att det är så tråkigt att det känns provokativt att ens göra det som tjej (jag hade nästan så kort senast jag klippte mig i dec men då "en frisyr").

Nu blir det kanske lite OT men min mor kan vara sådär. Typ "oj ja dom där byxorna kan jag ju inte säga att jag tyckte var speciellt fina". Eller: "varför kan du inte bara ha ditt naturliga blonda hår, det var ju jättefint" (jag har rosa hår nu).
LIKSOM vem bad om din åsikt i detta icke-ämne???

:banghead:
 
Btw. Sorry för mitt OT. Men jag vill liksom försöka dra mitt strå till stacken på någotvis i denna jäkla utseendehets och min vikt kommenterar folk sällan pga normalvikt.
 
Nu blir det kanske lite OT men min mor kan vara sådär. Typ "oj ja dom där byxorna kan jag ju inte säga att jag tyckte var speciellt fina". Eller: "varför kan du inte bara ha ditt naturliga blonda hår, det var ju jättefint" (jag har rosa hår nu).
LIKSOM vem bad om din åsikt i detta icke-ämne???

:banghead:

Både det och att det ens är så viktigt för folk att lägga märke till sas.

Det är ju guld mer värt tycker jag att någon kommenterar ens mående på ett omtänksamt sätt eller vad jag ska säga. Alltså att det ser ut som att någon faktiskt ser ens person när vi möts.
 
Jag blir mest trött på hela hälsobortförklaringen. När folk påstår att dom kommenterar för att dom är oroade för personens hälsa, det finns absolut NOLL OMTANKE när du säger till en random person att dom är tjocka. Om man ska bete sig som en rövhatt kan man åtminstone erkänna det..

Men när det gäller övervikt verkar hälsogrejen alltid funka, jag har svårt att tro att någon hade kommit undan med att det var av omtanke dom kallade någon med uppenbara alkoholproblem för jävla alkis.
 
Nu blir det kanske lite OT men min mor kan vara sådär. Typ "oj ja dom där byxorna kan jag ju inte säga att jag tyckte var speciellt fina". Eller: "varför kan du inte bara ha ditt naturliga blonda hår, det var ju jättefint" (jag har rosa hår nu).
LIKSOM vem bad om din åsikt i detta icke-ämne???

:banghead:
Om man inte har något trevligt att säga kan man vara tyst. Önskade att folk följde det lite mer, man måste inte delge andra sina åsikter hela tiden.
 
På sätt och vis.

Om en person som är, säg, 170cm lång och väger klart över 100kg, söker för knäsmärtor så söker den ju inte för vikten. Även om övervikten har stor betydelse för knäsmärtorna.
Så den personen har inte bett om viktrelaterade råd.
Men att inte ge råd om viktnedgång ett sådant tillfälle är ju fel.

Eller en person som har typ II diabetes. Den är som regel medveten om att den är överviktig, men är många gånger rätt ointresserad av råd om viktnedgång. Trots att man vet mycket väl att stor mängd fettväv har stor betydelse för exempelvis insulinresistens.
Det är ju för att det är beteendet man behöver hantera inte kosten som sådan.
 
Det är ju för att det är beteendet man behöver hantera inte kosten som sådan.

Tänker att om man söker vård tex för knäproblem så kan jag ändå förstå att risken finns att vikten kommer upp om man är väldigt överviktig, på samma sätt som det kan komma upp att man inte bör röka inför en större operation eller likn. Samtidigt är det ju oerhört viktigt att det hanteras med fingertoppskänsla av den rådgivande läkaren.

Men rent random kommentarer finns det ju noll och inga ursäkter för!
 
Det kommer alltid finnas människor som känner att dom måste kräka ur sig sina åsikter om andras kroppar. Det spelar ingen roll hur man ser ut. Är man smal så får man istället ett "usch, ät någonting" och är man muskulös så får man "du ser ut som en man". Tyvärr är väl sociala medier ett ställe där folk som känner sig bortglömda eller bara är generellt otrevliga lätt kan ösa ur sig saker utan att behöva ta konsekvenser för det.

Självklart kan man behöva prata med någon anhörig om deras vikt i verkliga livet om det är så att man är orolig för personen eller någon ofta klagar över sin vikt men då hoppas jag verkligen man gör det lite mer genomtänkt än att bara slänga iväg gliringar som inte lär hjälpa någon.

Nu är jag bara i början av min utbildning men som vårdpersonal förstår jag att det är jättesvårt när både övervikt kan vara ett stort problem och riskfaktor samtidigt som patienten kanske drar sig för att söka vård just pga att denne vet att den kommer få råd om viktnedgång och absolut inte har lust att behöva ändra på sitt liv på det sättet. Men de problemen finns ju även inom andra patientgrupper där de erbjuds hjälp som är medicinskt motiverad men som inte är det de själva vill ha. Och lösningen är väl den samma där, att föra en dialog med patienten om vad som den kan tänka sig att förändra och inte och vilket behandlingsresultat som då är rimligt att uppnå.
 
Tänker att om man söker vård tex för knäproblem så kan jag ändå förstå att risken finns att vikten kommer upp om man är väldigt överviktig, på samma sätt som det kan komma upp att man inte bör röka inför en större operation eller likn. Samtidigt är det ju oerhört viktigt att det hanteras med fingertoppskänsla av den rådgivande läkaren.

Men rent random kommentarer finns det ju noll och inga ursäkter för!
Jag tänker att det inte spelar någon roll de flesta människor vet att man bör äta mer grönsaker och mindre fett och snabba kolhydrater för att gå ned i vikt. Det är inte hjärnkirurgi så det är inte det som är problemet, att man inte vet hur man bör äta, det är andra saker som behöver lösas.
 
Det är så etablerat i samhället att det är fel att vara tjock. Och det märkliga är ju dessa människor som tror att de gör en en tjänst när de säger sånt. Som att de tror att tjocka lever på en annan planet och inte tror att tjocka är medvetna om riskerna med det. Har varit med om folk som upplyst att man varit tjock och sen är det som de förväntar sig att man typ ska säga "Tack, tack för den helt nya informationen- jag har aldrig hört att det finns risker att vara tjock."
Att kroppspositiva får hat tror jag handlar om att de inte skäms. Eftersom det är fel att vara tjock så ska man skämmas och inte tycka att man är fin.
 
Jag tänker att det inte spelar någon roll de flesta människor vet att man bör äta mer grönsaker och mindre fett och snabba kolhydrater för att gå ned i vikt. Det är inte hjärnkirurgi så det är inte det som är problemet, att man inte vet hur man bör äta, det är andra saker som behöver lösas.

Ja det tror jag också att folk vet, tänkte mer att läkaren kanske kan avråda från en omfattande knäoperation pga vikten typ? Jag är inte så kunnig, men låt säga att man ska ha nåt slags inplantat som kanske inte kommer hålla om man väger 150 kilo? Då blir ju operationen en onödig risk och prognosen dålig?
 
Folk gör det mesta av välmening även om det slår fel ibland. Är det någon som kommenterar eller ger råd man inte vill bett om är det inte svårare än att säga att tack men jag är inte ute efter just det rådet.
Fast ibland känns det inte riktigt som "välmening" - speciellt ute på nätet av dessa troll :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 177
Senast: manda
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 911
Senast: Badger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 120
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp