Tala om för någon att hen är tjock.

Jag skulle nog aldrig kommentera en främling för det första (eller Jo, det händer att jag ger främlingar komplimanger, typ "vilken fin tröja du har!"), men vi låtsas som att tanten i trappuppgången är en kompis. Yes, jag skulle ta upp att jag var bekymrad över hennes drickande/rökande/stressande pga att det är farligt och att jag inte vill att min kompis ska dö i förtid. Det är betydligt mindre sannolikt att jag skulle ta upp kompisens vikt. Skulle jag vara bekymrad skulle jag hellre peppa kompisen att hänga med på hälsosamma aktiviteter. Typ "ska du med ut och cykla?", Hellre än "ska vi köpa en massa godis och se film".
Men varför tar du på dig att se till att din vän ändrar sina vanor, det är väl ändå ganska integritetskränkande? Okej om personen bett om den hjälpen men att du ska börja ändra på en annan vuxen person är jättekonstigt.
 
Jag skulle nog aldrig kommentera en främling för det första (eller Jo, det händer att jag ger främlingar komplimanger, typ "vilken fin tröja du har!"), men vi låtsas som att tanten i trappuppgången är en kompis. Yes, jag skulle ta upp att jag var bekymrad över hennes drickande/rökande/stressande pga att det är farligt och att jag inte vill att min kompis ska dö i förtid. Det är betydligt mindre sannolikt att jag skulle ta upp kompisens vikt. Skulle jag vara bekymrad skulle jag hellre peppa kompisen att hänga med på hälsosamma aktiviteter. Typ "ska du med ut och cykla?", Hellre än "ska vi köpa en massa godis och se film".

För mig gör det nog ingen större skillnad vad orsaken är. Om jag är kraftigt oroad över en väns hälsa så hade jag nog funnit något bra sätt att ta upp detta, oavsett vad ohälsan beror på. Men med det sagt så krävs det ju en hel del för att denna oro skulle uppstå. Men jag tror att det är lite en annan diskussion än vad tråden avser. Det här är väl lite mer slentrian "du vet att det är dåligt att vara tjock va?" kommentarer till random folk.
 
Men varför tar du på dig att se till att din vän ändrar sina vanor, det är väl ändå ganska integritetskränkande? Okej om personen bett om den hjälpen men att du ska börja ändra på en annan vuxen person är jättekonstigt.
Jag bryr mig om mina vänner och skulle vännen hälla i sig två flaskor vin om dagen skulle jag uttrycka min oro. Jag skulle inte säga "nu ska du dricka mindre".
För mig gör det nog ingen större skillnad vad orsaken är. Om jag är kraftigt oroad över en väns hälsa så hade jag nog funnit något bra sätt att ta upp detta, oavsett vad ohälsan beror på. Men med det sagt så krävs det ju en hel del för att denna oro skulle uppstå. Men jag tror att det är lite en annan diskussion än vad tråden avser. Det här är väl lite mer slentrian "du vet att det är dåligt att vara tjock va?" kommentarer till random folk.
Jag håller med dig. :)
Åh gud, typ som en hund man ska rasta.
Eh, det var inte alls så jag menade? :confused: jag skulle inte be en person som har alkoholproblem följa med på krogen heller. Jag skulle kunna säga "vill du hänga med och cykla" istället. För det är en trevlig aktivitet och man får se naturen?
 
Eh, det var inte alls så jag menade? :confused: jag skulle inte be en person som har alkoholproblem följa med på krogen heller. Jag skulle kunna säga "vill du hänga med och cykla" istället. För det är en trevlig aktivitet och man får se naturen?

Fast ärligt talat, det är väldigt genomskinligt. Som tjockis har man liksom fått såna där förslag ett antal gånger förut, och det är så tydligt att det är en hint om att man borde röra på sig mer. Det är fruktansvärt nedlåtande, så jag förstår absolut den liknelsen @niphredil gör. Man är liksom inte dum i huvudet bara för att man är överviktig, och att föreslå umgänge som involverar motion som något käckt försök att visa omtanke om hälsan... alltså näe, det är missriktad välvilja, för att använda ett någorlunda snällt begrepp.
 
Jag bryr mig om mina vänner och skulle vännen hälla i sig två flaskor vin om dagen skulle jag uttrycka min oro. Jag skulle inte säga "nu ska du dricka mindre".

Jag håller med dig. :)

Eh, det var inte alls så jag menade? :confused: jag skulle inte be en person som har alkoholproblem följa med på krogen heller. Jag skulle kunna säga "vill du hänga med och cykla" istället. För det är en trevlig aktivitet och man får se naturen?
Utan agenda att personen skulle gå ned i vikt? För mig vore det en sak om en vän såg att jag hade ett problem och rakt ut sa att jag kan inte delta i det här som ger dig det här problemet än om den började mecka med mig och hantera mig som om jag var mindre vetande.
 
Jag bryr mig om mina vänner och skulle vännen hälla i sig två flaskor vin om dagen skulle jag uttrycka min oro. Jag skulle inte säga "nu ska du dricka mindre".

Jag håller med dig. :)

Eh, det var inte alls så jag menade? :confused: jag skulle inte be en person som har alkoholproblem följa med på krogen heller. Jag skulle kunna säga "vill du hänga med och cykla" istället. För det är en trevlig aktivitet och man får se naturen?

Jag tänker att all typ av välvilja att hjälpa måste grunda sig i att personen själv har uttryckt att den vill ha hjälp med en sak. Jag skulle tycka att det kändes extremt konstigt om en vän till mig duckade alla inbjudningar till att ta en drink och föreslog en annan aktivitet. Min främsta tanke hade varit att hen kanske själv har alkoholproblem? Jag kanske inte alls anser att jag har det själv. Likväl som att alla överviktiga självklart inte alls är ohälsosamma eller hyser en önskan om ett mer aktivt liv.

Skulle du vara genuint oroad över din väns hälsa, vilket rimligtvis i så fall bör vara baserat på ett faktiskt problem/åkomma/sjukdom, så gör man nog bäst i att lyfta saken på ett rakt sätt. "Du nämner ofta ditt höga blodtryck och det oroar mig, vill du prata om det?"
 
Jag skulle kunna säga "vill du hänga med och cykla" istället. För det är en trevlig aktivitet och man får se naturen?
Nej, för att du tycker att personen bör gå ner i vikt men istället för att prata med hen så ska du försöka smyga in motion i era aktiviter?

Helt sjukt nedlåtande och urvidrigt faktiskt tycker jag. Skulle bli bortom vansinnig om en vän gjorde så mot mig, oavsett vilken typ av problematik det rörde sig om.
 
Nyfiken:
Vad är det du tycker att sjukvården borde göra när det gäller viktnedgång (utom de gångerna det blir operation, då)?
Ansvaret och problemet ägs ju av personen som behöver gå ner i vikt (i analogi med en person som behöver sluta röka)?

Det du beskriver låter ovanligt futtigt med tanke på att det på många håll erbjuds återkommande kontakter med en sjuksköterska/distriktssköterska för stöttning och vägning.
Det är ju ändå väletablerat att vi saknar effektiva metoder mot fetma. Det är ett underprioriterat område och en patientgrupp som hamnar mellan stolarna i sjukvården.
Jag ger förövrigt inte mkt för läkares viktkommentarer till patienter. De flesta läkare verkar vara extremt inkompetenta på området och verkar också sakna den mest basala kunskap på närliggande områden.
 
Fast ärligt talat, det är väldigt genomskinligt. Som tjockis har man liksom fått såna där förslag ett antal gånger förut, och det är så tydligt att det är en hint om att man borde röra på sig mer. Det är fruktansvärt nedlåtande, så jag förstår absolut den liknelsen @niphredil gör. Man är liksom inte dum i huvudet bara för att man är överviktig, och att föreslå umgänge som involverar motion som något käckt försök att visa omtanke om hälsan... alltså näe, det är missriktad välvilja, för att använda ett någorlunda snällt begrepp.
Alltså, det är en aktivitet jag själv gör ibland, det är inget jag skulle göra enbart för att umgås med en viss person. När jag ändå skulle ut på en tur skulle jag bjuda med mig kompisen. Men kanske tänka en gång extra innan jag kommer med förslaget: ska vi köpa en massa godis och sen en pizza? Då personen kanske har ett problem med mat/matmissbruk.
Utan agenda att personen skulle gå ned i vikt? För mig vore det en sak om en vän såg att jag hade ett problem och rakt ut sa att jag kan inte delta i det här som ger dig det här problemet än om den började mecka med mig och hantera mig som om jag var mindre vetande.

Ja, att personen ska gå ner i vikt av en cykeltur är ju totalt orimligt. Det var ett alternativ till en "äta onyttigt" aktivitet. Absolut inget som hör till antagandet att "feta är dumma" eller vad någon i tråden nämnde. Om personen har problem med mat erbjuder jag en aktivitet som saknar mat. Byt ut cykla mot "promenad vid älven" eller något annat.
Jag tänker att all typ av välvilja att hjälpa måste grunda sig i att personen själv har uttryckt att den vill ha hjälp med en sak. Jag skulle tycka att det kändes extremt konstigt om en vän till mig duckade alla inbjudningar till att ta en drink och föreslog en annan aktivitet. Min främsta tanke hade varit att hen kanske själv har alkoholproblem? Jag kanske inte alls anser att jag har det själv. Likväl som att alla överviktiga självklart inte alls är ohälsosamma eller hyser en önskan om ett mer aktivt liv.

Skulle du vara genuint oroad över din väns hälsa, vilket rimligtvis i så fall bör vara baserat på ett faktiskt problem/åkomma/sjukdom, så gör man nog bäst i att lyfta saken på ett rakt sätt. "Du nämner ofta ditt höga blodtryck och det oroar mig, vill du prata om det?"
Jag pratade om att jag inte skulle komma med det förslaget själv.
Så du skulle inte reagera om du hade en nära vän som drack stora mängder? Fast den personen väljer att blunda för problemet?
Nej, för att du tycker att personen bör gå ner i vikt men istället för att prata med hen så ska du försöka smyga in motion i era aktiviter?

Helt sjukt nedlåtande och urvidrigt faktiskt tycker jag. Skulle bli bortom vansinnig om en vän gjorde så mot mig, oavsett vilken typ av problematik det rörde sig om.
Svarade på en liknande ovan. Det behöver inte alls vara motion. Det kan vara "hänga på bryggan". Jag valde att skriva "cykla" då jag råkar tycka att det är trevligt och vill ha med kompisen på något kul.
 
Jag pratade om att jag inte skulle komma med det förslaget själv.
Så du skulle inte reagera om du hade en nära vän som drack stora mängder? Fast den personen väljer att blunda för problemet?

Jag hade absolut reagerat, men jag hade inte försökt att hjälpa personen genom att ducka "en öl på stan" och föreslå andra aktiviteter. Jag hade tagit upp det och frågat vad personen själv tänker om saken. Hjälpa eller inte är en senare diskussion.

Det är ju faktiskt så också att min bedömning av alkoholproblem inte behöver vara den definitiva sanningen heller.
 
Jag hade absolut reagerat, men jag hade inte försökt att hjälpa personen genom att ducka "en öl på stan" och föreslå andra aktiviteter. Jag hade tagit upp det och frågat vad personen själv tänker om saken. Hjälpa eller inte är en senare diskussion.

Det är ju faktiskt så också att min bedömning av alkoholproblem inte behöver vara den definitiva sanningen heller.
Jag sa att jag inte skulle föreslå en sån aktivitet för den kompisen. Inte att jag inte skulle tacka ja till att träffa kompisen vid ett sånt tillfälle.

Och sen skulle jag absolut tagit upp det och uttryckt min oro.
 
Nej, för att du tycker att personen bör gå ner i vikt men istället för att prata med hen så ska du försöka smyga in motion i era aktiviter?

Helt sjukt nedlåtande och urvidrigt faktiskt tycker jag. Skulle bli bortom vansinnig om en vän gjorde så mot mig, oavsett vilken typ av problematik det rörde sig om.
Om du hade alkoholproblem, skulle du bli lika arg om jag föreslog att vi skulle gå ut och dricka kaffe?
 
Om du hade alkoholproblem, skulle du bli lika arg om jag föreslog att vi skulle gå ut och dricka kaffe?
Om du är min vän och tror att jag har alkoholproblem skulle jag bli bortom besviken på dig om du inte pratade med mig om det, öppet och ärligt. Att försöka manipulera mig genom att försöka pusha mig till, i ditt tycke, hälsosammare aktiviter av olika slag, skulle bara såra mig och ingenting annat.
 
Nej, för att du tycker att personen bör gå ner i vikt men istället för att prata med hen så ska du försöka smyga in motion i era aktiviter?

Helt sjukt nedlåtande och urvidrigt faktiskt tycker jag. Skulle bli bortom vansinnig om en vän gjorde så mot mig, oavsett vilken typ av problematik det rörde sig om.
Jag hade en sån bekant, hon var dessutom läkare som inte jobbat på flera år av nån anledning som jag aldrig förstod. Helt olika viktklasser på oss två så hon tyckte nog att jag behövde mera motion. Sant men ville ju välja det själv, en mycket god vän för övrigt.
 
Om du är min vän och tror att jag har alkoholproblem skulle jag bli bortom besviken på dig om du inte pratade med mig om det, öppet och ärligt. Att försöka manipulera mig genom att försöka pusha mig till, i ditt tycke, hälsosammare aktiviter av olika slag, skulle bara såra mig och ingenting annat.
Jag skrev i mitt första inlägg att jag skulle påtala min oro i alla fall utom vikten, då det är ett så känsligt ämne.
I samtliga fall skulle jag inte pusha åt något håll, jag skulle undvika att bjuda alkoholisten på krogrunda, eller matmissbrukaren(OM det nu är så) på godisfrossa och välja andra aktiviteter som inte triggar det problemet.

Att bjuda på "problemet" skulle jag se som ett bidrag till sämre mående. Och det skulle jag inte göra mot en vän. Jag skulle heller inte diskutera sånt som får personen att må dåligt i onödan. Oavsett ämne.
 
Det är tre år sen jag rakade av merparten av håret. Folk kommenterar fortfarande med sorg och förvåning "Varför? Ditt hår som var så fint!".

Det är jätteprovocerande med kvinnor som agerar med annan motivering än "traditionell skönhet".

Du hade rätt mycket hår också väl? Jag tog det i etapper. I efterhand är jag lite sur över att jag inte vet om det berodde på normer eller egen vilja. Jag är fortfarande osäker ibland på att ha mitt korta hår, dra av mig mössan nu under vintern o så. Hoppas vänja mig helt till våren.

Och jag fick -förutom frågan om jag hade cancer av en främling- bara höra att det var fräckt, snyggt, att jag hade en fin huvudform etc. när jag skalade av mig mitt svall till 2 mm. Så i min del av landet och bland min umgängeskrets var det inte det minsta lilla provocerande.

Man bör nog inte göra sin egen upplevelse till en generell sanning, oavsett om det gäller hår, längd, vikt eller något annat..

Jag med. Men likväl så reagerar ju folk på just att jag som kvinna rakar av håret. Det är vad jag vänder mig emot. Många uttrycker också att de inte själva skulle våga/att jag varit modig. Eller jag har inte ens hunnit helt raka av det ännu (fingerkort uppe o rakat på sidorna senast) men just det valet har faktiskt mött lite motstånd.





För att försöka hålla det lite OT så försöker jag tänka att allt som bidrar till att normerna inkluderar mer på sikt borde gynna även andra uttryck? Hur tänker ni ang det?

Jag är såklart medveten om att jag har ett enkelt val med min frisyr, den som har en ickenormativ kroppsform har ju inte det valet. Det är inte meningen att förringa den skit man utsätts för då eller syfta på att alla måste orka stå emot normer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 113
Senast: manda
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 700
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp