Tala om för någon att hen är tjock.

Saeta

Trådstartare
Varför känner sig folk tvungna att tala om för tjock person att hen är tjock?
Och sen komma med tips och råd på hur hen ska göra för att gå ner i vikt.

Finns det någon som har ett bra svar på detta?
(och jag är övertygad om att denna tråden kommer spåra ur ganska så fort, men snälla håll er till ämnet och blanda inte in något annat än just det här, tack!)
 
Varför känner sig folk tvungna att tala om för tjock person att hen är tjock?
Och sen komma med tips och råd på hur hen ska göra för att gå ner i vikt.

Finns det någon som har ett bra svar på detta?
(och jag är övertygad om att denna tråden kommer spåra ur ganska så fort, men snälla håll er till ämnet och blanda inte in något annat än just det här, tack!)

Vilka känner sig tvungna att tala om för en överviktig person att den är tjock?

Bästa svaret får du nog om du frågar de individer som gör det övertrampet.

I min yrkesroll ingår det många gånger att ge råd om viktnedgång när det är relevant för problemställningen (diabetes typ II, hjärt-kärlsjukdomar, ledproblem, ryggvärk med flera frågeställningar).
 
Vilka känner sig tvungna att tala om för en överviktig person att den är tjock?

Bästa svaret får du nog om du frågar de individer som gör det övertrampet.

I min yrkesroll ingår det många gånger att ge råd om viktnedgång när det är relevant för problemställningen (diabetes typ II, hjärt-kärlsjukdomar, ledproblem, ryggvärk med flera frågeställningar).

Folk, random människor. Ja, men jag får ju inget svar när jag frågar. Därför frågar jag här. Om någon känner sig träffad så är det ju bara att svara, eller inte.

Nu menar jag inte i någon yrkesroll. Det här handlar inte om det. Utan det kan vara om jag lägger upp en bild på mig själv och folk då talar om att jag minsann är tjock.
 
Folk, random människor. Ja, men jag får ju inget svar när jag frågar. Därför frågar jag här. Om någon känner sig träffad så är det ju bara att svara, eller inte.

Nu menar jag inte i någon yrkesroll. Det här handlar inte om det. Utan det kan vara om jag lägger upp en bild på mig själv och folk då talar om att jag minsann är tjock.

Låg egen självkänsla? Ett behov av att trycka ner andra? Låg intelligens och dito bristande social kompetens?
En gång sa en kollega till mig att jag hade väldigt stora tänder. Jag svarade då direkt "okej, vad tänkte du att jag ska göra med denna information?".
 
Fast då antar jag att personen bett om dina tips och råd?

På sätt och vis.

Om en person som är, säg, 170cm lång och väger klart över 100kg, söker för knäsmärtor så söker den ju inte för vikten. Även om övervikten har stor betydelse för knäsmärtorna.
Så den personen har inte bett om viktrelaterade råd.
Men att inte ge råd om viktnedgång ett sådant tillfälle är ju fel.

Eller en person som har typ II diabetes. Den är som regel medveten om att den är överviktig, men är många gånger rätt ointresserad av råd om viktnedgång. Trots att man vet mycket väl att stor mängd fettväv har stor betydelse för exempelvis insulinresistens.
 
Folk, random människor. Ja, men jag får ju inget svar när jag frågar. Därför frågar jag här. Om någon känner sig träffad så är det ju bara att svara, eller inte.

Nu menar jag inte i någon yrkesroll. Det här handlar inte om det. Utan det kan vara om jag lägger upp en bild på mig själv och folk då talar om att jag minsann är tjock.

Enbart taskigt och jävligt att kommentera så som du beskriver.
Varför?
De flesta antagligen i missriktad välvilja, andra bara för att vara elaka.
 
Svar: Det är normativt okej och folk är idioter som inte tänker ett steg längre.

Försöker bidra med mitt strå till stacken att inte reagera normativt positivt när någon kommenterar mitt utseende (positivt) men bara det är fan svårt. Sitter i ryggmärgen. Försöker också fråga folk som gör det varför de har detta behov.
 
Folk, random människor. Ja, men jag får ju inget svar när jag frågar. Därför frågar jag här. Om någon känner sig träffad så är det ju bara att svara, eller inte.

Nu menar jag inte i någon yrkesroll. Det här handlar inte om det. Utan det kan vara om jag lägger upp en bild på mig själv och folk då talar om att jag minsann är tjock.
Men visst är du kroppspositivist? Isåfall kan jag tänka mig att man får sådana kommentarer på sina bilder i högre grad än vad andra får.

Men det är självklart ändå en korkad kommentar att ge andra.
 
Varför talar folk om för andra övht hur dom ser ut. Långa, korta, smala och feta..det finns alltid folk som ska kommentera saker och ting som sticker ut lite i mängden.

Folk gör det mesta av välmening även om det slår fel ibland. Är det någon som kommenterar eller ger råd man inte vill bett om är det inte svårare än att säga att tack men jag är inte ute efter just det rådet.
 
Varför känner sig folk tvungna att tala om för tjock person att hen är tjock?
Och sen komma med tips och råd på hur hen ska göra för att gå ner i vikt.

Finns det någon som har ett bra svar på detta?
(och jag är övertygad om att denna tråden kommer spåra ur ganska så fort, men snälla håll er till ämnet och blanda inte in något annat än just det här, tack!)

Tycker människor är extrema med att kommentera andra människors utseende. Så jäkla trist. Fattar inte varför.
 
Ibland kan jag också tycka att det är svårt med komplimanger. Tanken är ju säkerligen mkt god men det känns liksom komplicerat. Speciellt i sammanhang där det känns typ... malplacerat tex om man är i ett viktigt möte som har noll och inget med ens kropp att göra. Har lättare om någon kommer fram och säger att man har fin stil, en snygg kappa eller vad som. Men när (oftast) män kommenterar ens kropp eller tycker att man är "tjusig". Vettefan alltså. Plus känslan att man borde bli glad, kanske till och med lite "tacksam" sådär.
 
Senast ändrad:
Varför känner sig folk tvungna att tala om för tjock person att hen är tjock?
Och sen komma med tips och råd på hur hen ska göra för att gå ner i vikt.

Finns det någon som har ett bra svar på detta?
(och jag är övertygad om att denna tråden kommer spåra ur ganska så fort, men snälla håll er till ämnet och blanda inte in något annat än just det här, tack!)

För att fettföraktet är utbrett och ganska rumsrent, särskilt online
 
På sätt och vis.

Om en person som är, säg, 170cm lång och väger klart över 100kg, söker för knäsmärtor så söker den ju inte för vikten. Även om övervikten har stor betydelse för knäsmärtorna.
Så den personen har inte bett om viktrelaterade råd.
Men att inte ge råd om viktnedgång ett sådant tillfälle är ju fel.

Eller en person som har typ II diabetes. Den är som regel medveten om att den är överviktig, men är många gånger rätt ointresserad av råd om viktnedgång. Trots att man vet mycket väl att stor mängd fettväv har stor betydelse för exempelvis insulinresistens.

Du har förstås rätt i sak, men allt beror på hur man framför det.

Har en kompis som är kortare och tyngre än i ditt exempel som blev oerhört kränkt av hur en läkare berättade för henne hur hon skulle gå ner i vikt. Hon struntade i att gå tillbaka till läkaren så det rådet skapade ju verkligen inget positivt för henne.

Jag har själv fått höra att jag måste gå ner i vikt av en läkare efter att jag själv pratat om hur jag led av min viktuppgång (efter att jag slutat röka) och hur jag försökt gå ner i vikt på olika sätt. Från en nätt och späd läkare som visade noll förståelse för hur jag uppfattade situationen och som inte heller kom med något revolutionerande.

Ungefär som om jag när jag arbetade med socialbidrag skulle säga åt någon överviktig att äta mindre så skulle pengarna räcka längre.

Många människor tar inte till sig råd om man inte bett om, och gäller det något så känsligt som ens vikt måste den som vill ge råd gå väldigt försiktigt fram.
 
Jag tror att vissa som säger den typen av kommentarer ser sig själv som ”öppna” och ”raka” och tycker att man ska kunna säga vad som helst och hur som helst till andra människor. Personligen tycker jag bara att det är ouppfostrat, plumpt och i många fall elakt, fattar överhuvudtaget inte vad någon har med en annan persons vikt att göra och än mindre varför de tror den andra personen ens skulle vara intresserad av deras åsikter. Märkligt nog är samma personer enligt mina erfarenheter ofta extremt lättstötta om någon annan råkar uttrycka sig klumpigt mot dem :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 113
Senast: manda
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 700
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp