Tala om för någon att hen är tjock.

Jag var hos en dietist som sa att allt fett är farligt och när jag försökte prata med henne om socker och kolhydrater och olika nyare dieter viftade hon bara bort mig. Och så blev hon nästan arg på mig när jag sa att jag vägrar äta margarin beroende på vad det är gjort av utan föredrog Bregott. Hon var runt 25 och måste haft en rätt ny utbildning bakom sig, kändes som att hon inte hängt med alls. Jag hade hoppats på lite näringslära men den har jag fått skaffa på egen hand.

Nu var dietisten du träffade kanske ett stolpskott, men jag vet att mina dietistkollegor tycker att det är problematiskt för att forskningen faktiskt inte kommit så långt när det gäller kost och vikt. Dvs det är fortfarande tallriksmodellen etc som gäller och hur än mycket de hängt med i alla nya dieter så får de helt enkelt inte ge råd kring annat än det vedertagna. Precis som att en läkare inte får skriva ut medicin som inte är godkänd än eller tipsa om mer än rdi d-vitamin även om hen själv trycker i sig fyra gånger så mycket.
 
Nu var dietisten du träffade kanske ett stolpskott, men jag vet att mina dietistkollegor tycker att det är problematiskt för att forskningen faktiskt inte kommit så långt när det gäller kost och vikt. Dvs det är fortfarande tallriksmodellen etc som gäller och hur än mycket de hängt med i alla nya dieter så får de helt enkelt inte ge råd kring annat än det vedertagna. Precis som att en läkare inte får skriva ut medicin som inte är godkänd än eller tipsa om mer än rdi d-vitamin även om hen själv trycker i sig fyra gånger så mycket.

Jag förstår, men jag hade uppskattat om dietisten hade förklarat det för mig och inte viftat bort mig. Just den här tjejen tyckte jag hade en tråkig attityd i allt, bemötte mig som att jag var korkad.
 
Jag sa att jag inte skulle föreslå en sån aktivitet för den kompisen. Inte att jag inte skulle tacka ja till att träffa kompisen vid ett sånt tillfälle.

Och sen skulle jag absolut tagit upp det och uttryckt min oro.

Jag förstår. Vad hade varit orsak för oro då, i dina ögon?
 
Alltså, det är en aktivitet jag själv gör ibland, det är inget jag skulle göra enbart för att umgås med en viss person. När jag ändå skulle ut på en tur skulle jag bjuda med mig kompisen. Men kanske tänka en gång extra innan jag kommer med förslaget: ska vi köpa en massa godis och sen en pizza? Då personen kanske har ett problem med mat/matmissbruk.


Ja, att personen ska gå ner i vikt av en cykeltur är ju totalt orimligt. Det var ett alternativ till en "äta onyttigt" aktivitet. Absolut inget som hör till antagandet att "feta är dumma" eller vad någon i tråden nämnde. Om personen har problem med mat erbjuder jag en aktivitet som saknar mat. Byt ut cykla mot "promenad vid älven" eller något annat.

Jag pratade om att jag inte skulle komma med det förslaget själv.
Så du skulle inte reagera om du hade en nära vän som drack stora mängder? Fast den personen väljer att blunda för problemet?

Svarade på en liknande ovan. Det behöver inte alls vara motion. Det kan vara "hänga på bryggan". Jag valde att skriva "cykla" då jag råkar tycka att det är trevligt och vill ha med kompisen på något kul.
Att man är tjock betyder inte att man har ett matmissbruk. Det enda du får fram med dina inlägg är dina egna fördomar. Jag hoppas innerligt att du inte har tjocka kompisar för det är precis såna som du som kör över vår självkänsla med en ångvält och orsakar skador som sitter i en sisådär resten av livet.
 
Jag förstår. Vad hade varit orsak för oro då, i dina ögon?
Jag kommer inte ihåg exakt vad jag skrev, men tex om personen dricker stora mängder alkohol dagligen. Eller är uppenbart stressad och överbokad varje dag.
Att man är tjock betyder inte att man har ett matmissbruk. Det enda du får fram med dina inlägg är dina egna fördomar. Jag hoppas innerligt att du inte har tjocka kompisar för det är precis såna som du som kör över vår självkänsla med en ångvält och orsakar skador som sitter i en sisådär resten av livet.
Nej, jag har svarat många personer och i ett inlägg skrev jag OM personen nu har ett matmissbruk tex. Jag skulle inte använda ordet tjock heller iofs. Jag vet inte var gränsen normalviktig/överviktig går, så jag vet inte om mina vänner är normalviktiga eller överviktiga. Jag har inte frågat heller. Jag har inte heller någon vän som är alkholist, vad jag vet om. Men jag har vänner med stress-problematik och där uttrycker jag min oro och försöker att inte bidra till stress.
 
Jag kommer inte ihåg exakt vad jag skrev, men tex om personen dricker stora mängder alkohol dagligen. Eller är uppenbart stressad och överbokad varje dag.

Nej, jag har svarat många personer och i ett inlägg skrev jag OM personen nu har ett matmissbruk tex. Jag skulle inte använda ordet tjock heller iofs. Jag vet inte var gränsen normalviktig/överviktig går, så jag vet inte om mina vänner är normalviktiga eller överviktiga. Jag har inte frågat heller. Jag har inte heller någon vän som är alkholist, vad jag vet om. Men jag har vänner med stress-problematik och där uttrycker jag min oro och försöker att inte bidra till stress.
Du sitter i en tråd om fetthat och skriver att du hellre drar med tjocka kompisar på cykelturer än äter godis med de.
Du kan skylla ifrån dig hur mycket du vill faktiskt. Det är så genomskinligt att fetthatet och fördomarna syns klart och tydligt ändå.
 
Varför känner sig folk tvungna att tala om för tjock person att hen är tjock?
Och sen komma med tips och råd på hur hen ska göra för att gå ner i vikt.
Det jag ställer mig frågande till är det motsatta, varför folk känner sig tvugna att påtala att en person är smal och behöver gå upp i vikt/äta mer?

Får känslan att svaret på frågorna är densamma, just i min omgivning verkar det mer okej att tala om för en smal person att den behöver äta än att tala om för en kraftig person att den bör gå ner i vikt.

Egentligen är det lite av samma grej, jag tycker själv det är viktigare att den personen som är kraftig eller smal är nöjd med sin kropp och lever ett bra liv oavsett kroppsformat. Tycker inte utomstående har med det att göra, så länge det inte är livshotande vill säga men då är det en annan femma.

Personligen tycker jag inte det finns någon anledning att tala om för någon hur den ser ut, jag tror personen i fråga redan vet och vad vet jag, den kanske brottas mot vad det än må vara och om jag säger något i det läget kanske jag förvärrar det, nej jag vill inte vara den personen som förvärrar, det angår inte mig. Så ser jag på det.
 
Du sitter i en tråd om fetthat och skriver att du hellre drar med tjocka kompisar på cykelturer än äter godis med de.
Du kan skylla ifrån dig hur mycket du vill faktiskt. Det är så genomskinligt att fetthatet och fördomarna syns klart och tydligt ändå.
:confused: jag skriver att jag väljer aktiviteter utifrån att inte sätta personer med ett beroende/problem i situationer som kanske triggar dom. Jag skulle inte be en fd narkoman att hänga på en plats där det är känt att mycket langning sker heller. Och det är förutsatt att personen har ett uttalat problem.
 
:confused: jag skriver att jag väljer aktiviteter utifrån att inte sätta personer med ett beroende/problem i situationer som kanske triggar dom. Jag skulle inte be en fd narkoman att hänga på en plats där det är känt att mycket langning sker heller. Och det är förutsatt att personen har ett uttalat problem.
...baserat på att de är tjocka. Och nu ska vi tydligen jämföras med narkomaner också :up:
 
Men okej, jag ger mig. Det är fel att oroa sig för sina vänner. :up:

Fin läsförståelse om det är vad du fick ut av alla de svar du fått. Förresten förstår jag inte varför du ens drog in vänner i ämnet, när grundfrågan var varför totala främlingar tar sig friheten att lägga sig i hur tjocka människor ser ut och lever, enkom baserat på att vi är just tjocka?
 
Fin läsförståelse om det är vad du fick ut av alla de svar du fått. Förresten förstår jag inte varför du ens drog in vänner i ämnet, när grundfrågan var varför totala främlingar tar sig friheten att lägga sig i hur tjocka människor ser ut och lever, enkom baserat på att vi är just tjocka?
För att jag skrev att jag aldrig skulle kommentera en främling, annat än med en spontan komplimang. Och att jag absolut skulle uttrycka min oro om min vän hade en väldigt hög alkoholkonsumtion.

Och sen så vet jag inte exakt vad som menas med "tjock", så jag använder inte det ordet personligen. Hyfsat koll på överviktig, men jag skulle inte kunna säga var gränsen för normalviktig/överviktig går heller genom att se på en person.

Men hur vet du om de är matmissbrukare?
Det var ett exempel om det var uttalat ett missbruk. Det går inte att se på någon. Det är om personen själv uttryckt det.
 
För att jag skrev att jag aldrig skulle kommentera en främling, annat än med en spontan komplimang. Och att jag absolut skulle uttrycka min oro om min vän hade en väldigt hög alkoholkonsumtion.

Och sen så vet jag inte exakt vad som menas med "tjock", så jag använder inte det ordet personligen. Hyfsat koll på överviktig, men jag skulle inte kunna säga var gränsen för normalviktig/överviktig går heller genom att se på en person.


Det var ett exempel om det var uttalat ett missbruk. Det går inte att se på någon. Det är om personen själv uttryckt det.
Nu får jag inte alls ihop det med det första inlägget där du beskrev din vän med övervikt och din oro.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 113
Senast: manda
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 700
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp