Talang och/eller hårt arbete och motivation?

Hur bar du dig åt för att hitta kroppen? Just bristen på kroppskontroll var det som gjorde att jag inte kom vidare i min ridning.
Feldenkrais och/eller Alexanderteknik, några få sessioner kan göra enorm skillnad.

Och för mängdträningen föreslår jag simning i bassäng :). Det är dom musklerna som behöver byggas. Inte "tant-simma", utan simma rejält, med träningsplan. Behöver du teknikhjälp så gå med i en träningsgrupp.
 
Det låter som jag får ge nånslags yoga ett försök? Finns det yoga som fokuserar bara på kroppen utan en massa annat flum och meditation/mindfullnes?
 
Fast den mentala träningen är väl viktig för dykare?
Ja, fast mindfullness och meditation är definitivt inte min kopp te. Tvärtom. Mindfullness har faktiskt fått en del kritik för att det inte är mirakelmedlet många tror, en del personer reagerar negativt på det. Och jag är en av dem.
Jag har läst mig till i vissa grupper att en del stressade dykare tyckt att det hjälpt dem få ned luftförbrukningen, men jag har en riktigt hyfsad luftförbrukning, lägre än det genomsnitt man brukar räkna på och är inte stressad.
I mitt fall så är det muskelminne, balans och handgrepp som behöver övas.
 
Ja, fast mindfullness och meditation är definitivt inte min kopp te. Tvärtom. Mindfullness har faktiskt fått en del kritik för att det inte är mirakelmedlet många tror, en del personer reagerar negativt på det. Och jag är en av dem.
Jag har läst mig till i vissa grupper att en del stressade dykare tyckt att det hjälpt dem få ned luftförbrukningen, men jag har en riktigt hyfsad luftförbrukning, lägre än det genomsnitt man brukar räkna på och är inte stressad.
I mitt fall så är det muskelminne, balans och handgrepp som behöver övas.
Vet inte varför du tar upp mindfulness (har ju inte med yoga att göra, yoga är urgammalt och "mindfulness" är en ny metod).

Men meditation är väldigt nyttig träning. Och används av elitidrottare i alla möjliga sporter. Det vi kallar yoga är den fysiska yogan som är uppvärmning inför den mentala yogan, meditation.
 
Jo, men jag tror ändå att du tänker för mycket och gör en för stor grej av det.

Men det är väl en stor grej att klara ett sådant dykcertifikat? :confused: Är väl inte något konstigt med att TS ber om råd kring hur hen kan komma vidare i sin träning när det gäller något som är väldigt utmanande både fysiskt och psykiskt. Jag tror snarare att du nedvärderar insatsen som krävs.
 
Men det är väl en stor grej att klara ett sådant dykcertifikat? :confused: Är väl inte något konstigt med att TS ber om råd kring hur hen kan komma vidare i sin träning när det gäller något som är väldigt utmanande både fysiskt och psykiskt. Jag tror snarare att du nedvärderar insatsen som krävs.
Jo, men jag tror ändå att du tänker för mycket och gör en för stor grej av det.

Grejen är att det nog är lite olika slags dykning vi pratar om.

Den dykning jag vill göra, som är målet ÄR svår dykning och det ställs höga krav för att man ska nå kursmålen.
Jag dyker ju ibland med folk som sysslar med den slags dykningen, och har en instuktör så jag har bra hum om vad som krävs (utöver att jag läst kursplaner ect)

Jag har varit med på flera slutprov på den kursen jag försöker klara och ser ju vad folk
inkluderat jag kuggar på.

Jag förstår att du är uppmuntrande, och övertänkande är jag bra på. 😉 men fakta är att når jag inte upp till kurskritetierna får jag inte det passet som gör att jag kan gå vidare till första grottkursen.
 
@escodobe Jag antog att det hade med dykning att göra, och för mig låter det som att det i stor utsträckning har med proprioceptionen att göra (som flera är inne på). Ibland måste man träna massor på annat för att bli bra på något särskilt. Yoga är nog utmärkt, men det finns även massor av specifik neuromuskelär träning som du kan ha nytta av, t.ex. redcord eller annan slingträning.
 
Grejen är att det nog är lite olika slags dykning vi pratar om.

Den dykning jag vill göra, som är målet ÄR svår dykning och det ställs höga krav för att man ska nå kursmålen.
Jag dyker ju ibland med folk som sysslar med den slags dykningen, och har en instuktör så jag har bra hum om vad som krävs (utöver att jag läst kursplaner ect)

Jag har varit med på flera slutprov på den kursen jag försöker klara och ser ju vad folk
inkluderat jag kuggar på.

Jag förstår att du är uppmuntrande, och övertänkande är jag bra på. 😉 men fakta är att når jag inte upp till kurskritetierna får jag inte det passet som gör att jag kan gå vidare till första grottkursen.
Om vi släpper dykspåret.
Hur orkar man traggla tex fattningar om målet är ett dressyrprogram med byten i varje om man just galoppen är hästens och ens själv svaga punkt?
Hur låter man bli att tappa sugen om man harvar runt på samma procent hela tiden trots att man tränar som en gnu och andra som har lättare för sig och kanske har lite mer pengar att lägga på en bättre häst och kan träna mer för instruktör?
Om man har en distanshäst, att ge sig ut och tugga mil efter mil i skritt när det regnar och blåser på tvären?
 
Ja, fast mindfullness och meditation är definitivt inte min kopp te. Tvärtom. Mindfullness har faktiskt fått en del kritik för att det inte är mirakelmedlet många tror, en del personer reagerar negativt på det. Och jag är en av dem.
Jag har läst mig till i vissa grupper att en del stressade dykare tyckt att det hjälpt dem få ned luftförbrukningen, men jag har en riktigt hyfsad luftförbrukning, lägre än det genomsnitt man brukar räkna på och är inte stressad.
I mitt fall så är det muskelminne, balans och handgrepp som behöver övas.
Nu vill jag inte övertala dig till mindfulness, men något som hjälpt mig med just muskelminne är kroppsmedvetenhet, som ju gränsar lite till mindfulness. Att sluta ögonen och känna igenom kroppen i rörelse/position är väldigt hjälpsamt tycker jag, utan att för den delen lägga på meditationsblaha på det hela :) Det kanske är något?
 
@escodobe Jag antog att det hade med dykning att göra, och för mig låter det som att det i stor utsträckning har med proprioceptionen att göra (som flera är inne på). Ibland måste man träna massor på annat för att bli bra på något särskilt. Yoga är nog utmärkt, men det finns även massor av specifik neuromuskelär träning som du kan ha nytta av, t.ex. redcord eller annan slingträning.
redcord? Slingträning? Jag vet inte ens vad det är?
Men jo, att stärka buk och ryggmuskulatur vore inte dumt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 670
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 277
Senast: Milosari
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 485
Senast: As_Vegas
·
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
Svar
3
· Visningar
1 104
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp